Trimodal Terminal Brussels zet tweede lichter in op Garocentre

Nieuws, Logistiek
Koen Heinen

De containerterminal in de haven van Brussel, die vorig jaar met bijna 37.000 teu voor het tweede jaar op rij een overslagrecord realiseerde, verdubbelt de capaciteit van de containershuttle tussen TTB en Garocentre in La Louvière. “Op deze verbinding zetten we nu een kleine lichter in en er komt een tweede bij. Per lichter halen we jaarlijks ongeveer duizend trucks van de weg”, zegt Kobe Govaert, terminalmanager van TTB. De terminal is een joint venture tussen Duferco Logistics, Stukwerkers Gent en het Nederlandse HTS.

Modal shift

Met de tweede lichter realiseert TTB een modal shift van de weg naar de binnenvaart. “Het gaat om lading van de regio rond Ghlin en Feluy die ‘full truck’ naar Antwerpen werd vervoerd. Nu is er alleen nog de last mile naar Garocentre en van daaruit naar TTB per lichter”, benadrukt Govaert.

De bijkomende volumes op de containerterminal in Brussel kunnen ook een impact hebben op de shuttle tussen TTB en de haven van Antwerpen. “We hebben nu drie aanlopen per week van en naar Antwerpen en hebben al een upgrade gedaan van onze lichter. In combinatie met de verbinding met Garocentre kan het zijn dat er nog een afvaart op Antwerpen bijkomt. In functie van de minimum call size bundelen we zowel met La Louvière als wekelijks met de containerterminal TCT Willebroek”, zegt Govaert.

Terminaluitbreiding

TTB onderhandelt met het Brusselse havenbestuur over een uitbreiding van zowel de kade als het terminalterrein. “De kadelengte bedraagt nu 230 meter en daar zou 150 à 200 meter bijkomen. Het achterliggend terrein kunnen we met 2 ha uitbreiden. De huidige terminalcapaciteit bedraagt 45.000 teu en zal met de huidige groei snel tegen het saturatiepunt aanleunen”, legt de terminalmanager uit.

Als de kade verlengd wordt, kunnen er meerdere schepen tegelijk behandeld worden. “Dan komt er ook een tweede containerkraan”, besluit Govaert.

Koen Heinen