1.200 containerschepen komen in aanmerking voor sloop

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'MSC Levina' (2.918 teu) uit 1989
De ‘MSC Levina’ (2.918 teu) uit 1989 © Commons Wikimedia

Van de 5.900 containerschepen die wereldwijd actief zijn, komen er al 1.200 in aanmerking om verschroot te worden omdat ze twintig jaar of ouder zijn. Hun capaciteit bedraagt maar 10,5% van de totale vloot.

Omdat er dit jaar en ook volgend jaar recordaantallen nieuwe containerschepen in de vaart gebracht worden, zal het nodig zijn om oudere schepen af te breken om de verwachte overcapaciteit gedeeltelijk op te vangen.

De Franse databank Alphaliner heeft het ‘slooppotentieel’ van de containersector in kaart gebracht. Bijna een op de vijf containerschepen is al minstens twintig jaar in dienst. Het gros van die schepen (886 eenheden) heeft maar een capaciteit van minder dan 3.000 teu.

Beperkt effect

Een massale verschroting van die kleine schepen zou dus maar een beperkt effect hebben op de totale vloot. Bovendien zijn er relatief weinig kleine schepen in aanbouw om oudere tonnage te vervangen. Een kleine honderd schepen werd ook uitgerust met een scrubber, waardoor ze wellicht nog wat langer in de vaart blijven.

Een kwart van de totale containervloot met twintig jaar of meer dienst is in handen van MSC. De Zwiterse carrier bezit maar liefst 212 eenheden die al twee decennia of langer de oceanen bevaren. Van de 330 schepen die MSC sinds augustus tweedehands gekocht heeft, waren er 145 die al van voor 2003 in de vaart waren.

Groot verschil

Het verschil met de andere grote containerrederijen is groot. Maersk heeft na MSC de meeste oudere boten, maar het gaat om slechts 48 eenheden. Evergreen volgt op een derde plaats met 36 schepen. Voor CMA CGM zijn het er maar 16.

Hoewel er in de eerste negen maanden van dit jaar al 236 nieuwe containerschepen opgeleverd werden (samen goed voor 1,6 miljoen teu), werden nog maar zeventig eenheden verkocht voor de sloop. Hun gezamenlijke capaciteit van 140.000 teu vertegenwoordigt dus amper 8,7% van de nieuwbouw.

MSC

Omdat MSC relatief meer oudere boten heeft, is het niet verwonderlijk dat die rederij uit Genève begonnen is om schepen te laten slopen. In september en oktober verlieten vier boten de MSC-vloot. Twee ervan waren al 35 jaar in de vaart. Het gaat om de ‘MSC Jasmine’ en ‘MSC Denisse’ van elk 2.073 teu, die in 1988 voor de Mexicaanse rederij TMM gebouwd werden als ‘Oaxaca’ en ‘Toluca’.

Vorige maand nam MSC ook afscheid van de ‘MSC Levina’ van 2.918 teu, die in 1989 in de vaart kwam onder de naam ‘Hanjin Le Havre’. Ook de ‘MSC Maria’ verliet onlangs de vloot, maar dat is een klein multipurposeschip met een containercapaciteit van amper 645 teu.

1.200 containerschepen komen in aanmerking voor sloop – Flows

1.200 containerschepen komen in aanmerking voor sloop

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'MSC Levina' (2.918 teu) uit 1989
De ‘MSC Levina’ (2.918 teu) uit 1989 © Commons Wikimedia

Van de 5.900 containerschepen die wereldwijd actief zijn, komen er al 1.200 in aanmerking om verschroot te worden omdat ze twintig jaar of ouder zijn. Hun capaciteit bedraagt maar 10,5% van de totale vloot.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login