Securitas helpt maritieme bedrijven hoofd bieden aan criminaliteit

Interview, Havens
Flowsredactie
Port of Antwerp-Bruges
Port of Antwerp-Bruges © PoAB

In de jubileumeditie van ons magazine hebben we de bedrijven in de maritieme en logistieke sector de kans geboden om zich in de kijker te stellen. Xavier Ferla licht toe hoe Securitas als erkende partner de veiligheid in de havens mee kan versterken.

Om het hoofd te bieden aan de nieuwste criminaliteitsfenomenen van vandaag, werd de maritieme beveiligingswetgeving in 2022 aangepast. “De overheid heeft de beslissing genomen om de wetgeving aan te passen, omdat er een maatschappelijk draagvlak was om de hedendaagse beveiligingsrisico’s het hoofd te bieden. De opdracht is dus om de havenfaciliteiten te ondersteunen om weerbaarder te worden tegen de recentste criminaliteitsfenomenen, zowel in de havens van Antwerpen, Zeebrugge (vandaag Port of Antwerp-Bruges, red), Gent, enzovoort. Maar niet alleen in de grote havens maar ook de ISPS-plichtige havenfaciliteiten langs onze Vlaamse waterwegen.” zegt Xavier Ferla, Branch Manager bij Securitas.

Ondersteuning

“Securitas is een door de overheid erkende beveiligingsorganisatie (Recognised Security Organisation of RSO) en ondersteunt en begeleidt bedrijven die in de haven opereren bij het naleven van de International Ship en Port facility Security-code (ISPS)”, aldus Xavier Ferla.

“De ISPS-code is een specifieke reglementering met beveiligingsmaatregelen op drie niveaus die over heel de wereld geldig is. De code kwam versneld tot stand na de aanslagen van 9/11. Havenbedrijven die bepaalde schepen ontvangen, vallen dus onder deze code en zijn ook verplicht om te voldoen aan de laatste wetswijziging van 2022 betreffende de maritieme beveiliging en uiteraard ook aan toekomstige wetswijzigingen. Als bedrijf val je onder de ISPS-code als je zeeschepen ontvangt die internationale zeereizen doen en die meer dan 500 bruto tonnage wegen. In België opereren er op dit moment 198 havenfaciliteiten die onderhevig zijn aan de ISPS-code.”

Minimumnormen

“Onze erkenning als RSO zorgt ervoor dat we ISPS-plichtige havenfaciliteiten kunnen ondersteunen om de vereiste minimumnormen te halen. De gewijzigde wetgeving waar je als ISPS-havenfaciliteit aan moet voldoen, bestaat uit meerdere lagen”, zegt Xavier Ferla. “Bedrijven moeten vandaag rekening houden met bepaalde minimumnormen, zoals het opleiden van medewerkers rond security awareness, het opmaken van het veiligheidsplan  (het PFSP) op basis van de veiligheidsbeoordeling (het PFSA), het aanstellen van een Port Facility Security Officer (PFSO), enz.”

Een Port Facility Security Officer (PFSO) is een veiligheidsbeambte die verantwoordelijk is voor implementatie en uitvoering van de ISPS-code. “Die persoon staat op de loonlijst van het bedrijf, maar kan ook geleverd worden door partners die daartoe gemachtigd zijn als RSO, zoals Securitas.”

Zwakke plekken

“Securitas levert totaaloplossingen, als wereldwijd marktleider op het vlak van beveiliging hebben we heel wat gespecialiseerde afdelingen ter beschikking zoals riskmanagement, on-site en remote bewakingsdiensten en technologie. Met andere woorden, we kunnen niet alleen de zwakke plekken in de beveiliging detecteren, maar we kunnen ook onmiddellijk een gepaste oplossing voorstellen”, zegt Xavier Ferla. ”Voor ons is dit onze core business. Als specialist in de sector kennen en begrijpen we de veiligheidsproblematieken en uitdagingen waarmee havenfaciliteiten worden geconfronteerd.”

“Wij proberen steeds een volledig en stapsgewijs begeleidingstraject uit te tekenen. Dit gaat van het uitvoeren van ISPS-audits, het opstellen van de beveiligingsplannen, het inzetten van PFSO, tot het geven van de wettelijke opleiding voor een PFSO en de aanvullende opleiding ‘security awareness in havengebied’ voor het personeel. Op basis van de analyse van de risico’s en de behoeften stellen we een gepaste beveiligingsoplossing voor waarbij de inzet van technologie en mensen worden gecombineerd.

We hebben hierbij dan ook een belangrijk einddoel voor ogen: een veiligere havenomgeving creëren voor het personeel van havenbedrijven, waterwegen en schepen”, besluit Xavier Ferla.

Xavier Ferla van Securitas
Xavier Ferla van Securitas
Securitas helpt maritieme bedrijven hoofd bieden aan criminaliteit – Flows

Securitas helpt maritieme bedrijven hoofd bieden aan criminaliteit

Interview, Havens
Flowsredactie
Port of Antwerp-Bruges
Port of Antwerp-Bruges © PoAB

In de jubileumeditie van ons magazine hebben we de bedrijven in de maritieme en logistieke sector de kans geboden om zich in de kijker te stellen. Xavier Ferla licht toe hoe Securitas als erkende partner de veiligheid in de havens mee kan versterken.

Om het hoofd te bieden aan de nieuwste criminaliteitsfenomenen van vandaag, werd de maritieme beveiligingswetgeving in 2022 aangepast. “De overheid heeft de beslissing genomen om de wetgeving aan te passen, omdat er een maatschappelijk draagvlak was om de hedendaagse beveiligingsrisico’s het hoofd te bieden. De opdracht is dus om de havenfaciliteiten te ondersteunen om weerbaarder te worden tegen de recentste criminaliteitsfenomenen, zowel in de havens van Antwerpen, Zeebrugge (vandaag Port of Antwerp-Bruges, red), Gent, enzovoort. Maar niet alleen in de grote havens maar ook de ISPS-plichtige havenfaciliteiten langs onze Vlaamse waterwegen.” zegt Xavier Ferla, Branch Manager bij Securitas.

Ondersteuning

“Securitas is een door de overheid erkende beveiligingsorganisatie (Recognised Security Organisation of RSO) en ondersteunt en begeleidt bedrijven die in de haven opereren bij het naleven van de International Ship en Port facility Security-code (ISPS)”, aldus Xavier Ferla.

“De ISPS-code is een specifieke reglementering met beveiligingsmaatregelen op drie niveaus die over heel de wereld geldig is. De code kwam versneld tot stand na de aanslagen van 9/11. Havenbedrijven die bepaalde schepen ontvangen, vallen dus onder deze code en zijn ook verplicht om te voldoen aan de laatste wetswijziging van 2022 betreffende de maritieme beveiliging en uiteraard ook aan toekomstige wetswijzigingen. Als bedrijf val je onder de ISPS-code als je zeeschepen ontvangt die internationale zeereizen doen en die meer dan 500 bruto tonnage wegen. In België opereren er op dit moment 198 havenfaciliteiten die onderhevig zijn aan de ISPS-code.”

Minimumnormen

“Onze erkenning als RSO zorgt ervoor dat we ISPS-plichtige havenfaciliteiten kunnen ondersteunen om de vereiste minimumnormen te halen. De gewijzigde wetgeving waar je als ISPS-havenfaciliteit aan moet voldoen, bestaat uit meerdere lagen”, zegt Xavier Ferla. “Bedrijven moeten vandaag rekening houden met bepaalde minimumnormen, zoals het opleiden van medewerkers rond security awareness, het opmaken van het veiligheidsplan  (het PFSP) op basis van de veiligheidsbeoordeling (het PFSA), het aanstellen van een Port Facility Security Officer (PFSO), enz.”

Een Port Facility Security Officer (PFSO) is een veiligheidsbeambte die verantwoordelijk is voor implementatie en uitvoering van de ISPS-code. “Die persoon staat op de loonlijst van het bedrijf, maar kan ook geleverd worden door partners die daartoe gemachtigd zijn als RSO, zoals Securitas.”

Zwakke plekken

“Securitas levert totaaloplossingen, als wereldwijd marktleider op het vlak van beveiliging hebben we heel wat gespecialiseerde afdelingen ter beschikking zoals riskmanagement, on-site en remote bewakingsdiensten en technologie. Met andere woorden, we kunnen niet alleen de zwakke plekken in de beveiliging detecteren, maar we kunnen ook onmiddellijk een gepaste oplossing voorstellen”, zegt Xavier Ferla. ”Voor ons is dit onze core business. Als specialist in de sector kennen en begrijpen we de veiligheidsproblematieken en uitdagingen waarmee havenfaciliteiten worden geconfronteerd.”

“Wij proberen steeds een volledig en stapsgewijs begeleidingstraject uit te tekenen. Dit gaat van het uitvoeren van ISPS-audits, het opstellen van de beveiligingsplannen, het inzetten van PFSO, tot het geven van de wettelijke opleiding voor een PFSO en de aanvullende opleiding ‘security awareness in havengebied’ voor het personeel. Op basis van de analyse van de risico’s en de behoeften stellen we een gepaste beveiligingsoplossing voor waarbij de inzet van technologie en mensen worden gecombineerd.

We hebben hierbij dan ook een belangrijk einddoel voor ogen: een veiligere havenomgeving creëren voor het personeel van havenbedrijven, waterwegen en schepen”, besluit Xavier Ferla.

Xavier Ferla van Securitas
Xavier Ferla van Securitas