Stakingsacties containerterminals en TotalEnergies leiden tot hinder

Nieuws, Havens
Yannick De Spiegeleir
MPET containerterminal
MSC PSA European Terminal (MPET) © MPET

Uit onvrede met hun werkomstandigheden legden straddle-carrierchauffeurs maandag even het werk neer op Kaai 1742 (MPET) en Kaai 869 (Europa Terminal) in de Antwerpse haven. De stakingsacties, die intussen zijn afgelopen, deden de wachttijden oplopen. Ook bij TotalEnergies legden werknemers het werk neer.

Kaai 1742 (MPET) was maandagochtend 11 december 2023 urenlang dicht en in de namiddag besloot ook de ploeg van Kaai 869 (Europa Terminal) niet te starten. Met hun spontane stakingsacties wilden de werknemers een signaal geven, tot ongenoegen van heel wat vrachtwagenchauffeurs die zich geconfronteerd zagen met oplopende wachttijden.

De acties worden bevestigd door terminaluitbater PSA Belgium. “Er waren inderdaad hier en daar vertragingen bij de opstart van de shiften. Het managementteam heeft de werknemers toegesproken en is ingegaan op hun bezorgdheden. Ze hebben daarvoor de nodige tijd genomen. Ondertussen is iedereen weer aan het werk. We zetten de gesprekken met onze mensen en sociale partners verder via de geijkte kanalen”, zegt Kim Vandenbroucke, corporate communications manager bij PSA Belgium.

TotalEnergies

De acties op de containerterminals vormden overigens niet de enige spontane staking in de Antwerpse haven de voorbije dagen. Afgelopen weekend brak ook bij TotalEnergies een wilde staking uit. Dat bevestigden de socialistische vakbond ABVV en Total zelf aan persagentschap Belga.

Rond Antwerpen heeft Total verschillende fabrieken. Recent werd in de raffinaderij van Total een nieuwe tweejaarlijkse cao onderhandeld. Volgens de werknemers van de petrochemische tak iets verderop (Olefins/Polymers), hadden zij bij hun onderhandelingsronde recht op vergelijkbare arbeidsvoorwaarden als de collega’s van de andere site. “En dat was hen ook zo voorgespiegeld”, zegt Levi Sollie van ABVV.

Opvorderen

“De bonussen voor chemiemedewerkers liggen bijvoorbeeld lager dan in de petrochemische raffinaderij”, gaat Sollie verder. “Toen duidelijk werd dat de arbeidsvoorwaarden niet werden gelijkgesteld, ging men over tot een spontane actie. Daarna heeft men, met steun van de politie en via de provinciegouverneur, mensen laten opvorderen om te komen werken.”

Volgens de vakbonden is het niet duidelijk of de opvorderingen gebeurden uit veiligheidsoverwegingen of om de productie gaande te houden – wat niet zou mogen. In fabrieken met gevaarlijke stoffen moet altijd een minimum aantal personeelsleden aanwezig zijn. Tot frustratie van sommige werknemers, werden ze eerst opgevorderd, om nadien te constateren dat er toch al voldoende personeel aanwezig was.

Veiligheid

Ook Total geeft aan dat de onderhandelingen afsprongen na het uitbreken van een wilde staking waarbij operatoren niet meer aan het werk gingen. “Voor de veiligheid kan dat niet zomaar”, aldus het bedrijf. “Sommige werknemers moesten daarom langer blijven en we hebben ook mensen moeten opvorderen met als doel de fabriek veilig stil te kunnen leggen.”

Tot slot is er onenigheid over de beveiliging aan de ingang van de site. Die wordt nu gegarandeerd door eigen personeel. De directie zou willen overschakelen op een private firma.

Er is een sociaal bemiddelaar aangeduid. Woensdag zou een verzoeningsgesprek volgen.

Stakingsacties containerterminals en TotalEnergies leiden tot hinder – Flows

Stakingsacties containerterminals en TotalEnergies leiden tot hinder

Nieuws, Havens
Yannick De Spiegeleir
MPET containerterminal
MSC PSA European Terminal (MPET) © MPET

Uit onvrede met hun werkomstandigheden legden straddle-carrierchauffeurs maandag even het werk neer op Kaai 1742 (MPET) en Kaai 869 (Europa Terminal) in de Antwerpse haven. De stakingsacties, die intussen zijn afgelopen, deden de wachttijden oplopen. Ook bij TotalEnergies legden werknemers het werk neer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login