Aprojects: van kratten naar grote onderdelen voor energiesector

Flowsmagazine, Havens
Bart Meyvis
Yvès Van den Heuvel
Yvès Van den Heuvel © Bart Meyvis

Aprojects evolueerde sinds de oprichting in 2005 van een klein expeditiekantoor in Antwerpen tot een grote groep actief in veertien landen. Een gesprek met Yvès Van den Heuvel, global director of operations van Aprojects. U leest dit interview ook in ons papieren magazine van november 2023.

Yvès Van den Heuvel (YvdH): “Wij zijn van oudsher altijd actief geweest met het creëren van toegevoegde waarde in de breakbulksector. Naast de expertise die we leveren, willen we vooral ook de ogen en oren van onze klant zijn. Daarnaast passen we ons aan aan het soort goederen dat we transporteren. Waar het vroeger vooral kisten en kratten waren, zien we vandaag veel componenten van windmolens voorbij komen. Daar zit voor ons ook een belangrijke ondersteunende rol in als expediteur.”

“Zo hebben we in Antwerpen gespecialiseerde terminals voor dit soort goederen. Ons eigen magazijn, in gebruik sinds mei 2023, is voorzien op uiteen-lopende breakbulkgoederen. Zo verwerken we heel wat alsmaar groter wordende componenten voor de energiesector, onder andere transformatoren, turbines en generatoren. Deze kolossen wogen 20 jaar geleden gemiddeld zo’n 100 ton, waar deze nu 350-450 ton wegen.”

Jullie fungeren niet alleen als expediteur, maar vaak ook als consultant?

“De klassieke breakbulk zie je meer en meer in containers verdwijnen. Door de frequentere afvaarten en snellere transittijden zien we ook steeds meer ‘heavylifts’ op containerschepen. Mensen en producenten van goederen worden creatiever. Je ziet de grootte van de producten toenemen – kijk maar naar de steeds groter wordende windmolens – en daarnaast houden producenten bij het ontwerpen van het product al rekening met het transport.”

“Wij treden regelmatig wereldwijd op als consultant en gaan met een fabrikant aan tafel zitten om samen te bepalen hoe de toekomstige producten kunnen worden getransporteerd. Wij brengen in kaart welke onderdelen via breakbulk kunnen worden verscheept en welke onderdelen in containers passen. Vaak zie je hen dan terug naar hun tekentafels trekken om toch te proberen om bepaalde onderdelen passend te maken voor containers.”

Spreekt u dan niet tegen uw eigen winkel?

“Wij willen onze klanten zo goed mogelijk ondersteunen. We besteden aandacht aan de veiligheid en proberen risico’s op beschadiging te voorkomen. Tegelijk houden we er rekening mee dat niet alle havens in de wereld zo goed uitgerust zijn als de haven van Antwerpen om breakbulkgoederen te behandelen. Naast het transporteren van de goederen zien we een toenemende focus op de manier waarop de goederen worden verpakt. Ook hier leveren we consultingdiensten en adviseren we onze klanten in een return logistics flow.”

Jullie zijn vaak aan de slag met windmolens of warmtegeleiders. Zorgt de energietransitie voor meer werk in de breakbulk?

“We proberen zo breed mogelijk breakbulkopdrachten aan te nemen, maar projectlading blijft echt onze kernactiviteit. Zo hebben we een echte expertise opgebouwd in HRSG’s (heat recovery steam generators). Wij zijn recent ook gestart met het opzetten van een logistieke keten voor een internationale klant die actief is in de waterstofwereld. We vervoeren niet alleen cargo die bijdraagt aan de verduurzaming, maar we kijken zelf ook op welke duurzame of groene manier we deze cargo vervoeren. Wat dat betreft, zitten we in Antwerpen op rozen. Een van onze grootste troeven is de connectie met het hinterland via de binnenvaart bijvoorbeeld.”

“Antwerpen is cruciaal voor de breakbulk. Ik ben al overal ter wereld geweest. Nergens vind je zoveel hijscapaciteit, knowhow, magazijnen en connecties met het water terug als in Antwerpen. Ontbreekt het ons aan faciliteiten ter plaatse dan vinden we altijd wel alternatieven in de buurt van de haven. Kijk naar Rotterdam, daar draait veel rond containers. Daarnaast hebben zij wel een specialisatie in offshore, windmolenparken en platformen voor olie en gas, maar als je kijkt naar het aantal breakbulkterminals, dan kun je niet anders dan vaststellen dat Antwerpen groter en sterker is.”

Weet de wereld dat Port of Antwerp-Bruges zo belangrijk is in breakbulk?

“Wij vertellen het verhaal van de sterktes van onze haven aan al onze klanten over heel de wereld. Je kunt gerust stellen dat wij naast expediteurs ook ambassadeurs zijn voor Port of Antwerp-Bruges. We spelen in al onze gesprekken deze assets uit. Antwerpen is doodsimpel de haven voor breakbulk in Europa. Punt. Dat is ook de boodschap die we onze veertien wereldwijde filialen laten uitdragen.”

“We krijgen in dat ambassadeursschap ook meer en meer ondersteuning van Port of Antwerp-Bruges en organisaties zoals Flanders Investment and Trade bijvoorbeeld. Het havenbedrijf is erg actief en aanwezig. Zij zoeken ook de samenwerking op. Zo stonden we onlangs samen met PoAB op een beurs in China.”

Hoe ziet de toekomst voor Aprojects eruit?

“De investering in onze concessie in de Antwerpse haven is belangrijk voor ons. Daarnaast willen we vooral uitbreiden in het buitenland. We zijn in een veertiental landen actief. Wij volgen onze klanten, want het zijn net zij die vragende partij zijn voor een samenwerking met een partner die overal aanwezig is en projecten van a tot z kan begeleiden. En net door het opzetten van buitenlandse kantoren trekken we ook weer projecten naar Antwerpen.”

“Groei zit er zeker in. Sinds ik in dienst kwam in 2015 zijn we op ons hoofdkantoor van tien medewerkers naar vijftig gegroeid. We moeten vooral erg inzetten op samenwerken met alle stakeholders, werken aan sterke partnerships, zo kunnen we allemaal groeien.”

Jullie hebben best wel wat openstaande vacatures. Vinden jullie makkelijk nieuwe medewerkers?

“Een zorgwekkende trend in de breakbulk is dat stilaan een hele generatie, die breakbulk door en door kent, met pensioen gaat waardoor er veel ervaring uit de sector verdwijnt. Schoolverlaters zie je toch snel naar de containerrederijen stappen omdat dat stabiele handel is. Ook de flows van natte en droge bulk is recurrente handel. Projectlading is vaak eenmalig of fluctueert heel erg. Het groepje breakbulkspelers wordt hierdoor alsmaar kleiner.”

“Expertise in de breakbulk is belangrijk en kun je helaas niet op school leren. Het duurt dus best een aantal jaren voor je de knepen van het vak kent. Maar de breakbulkwereld is zo’n boeiende wereld. Geen enkele dag is dezelfde, elke case is anders en er zit een constante evolutie in de goederen die alsmaar groter worden.”

“Verder moet je ervaring hebben met planning en timing. Elke verkeerde planning of timing kost geld. Vaak heb je alles minutieus gepland en loopt er toch nog iets onverwachts fout. Dat zijn net de momenten waar je die ervaring nodig hebt. Een onverwacht probleem is niet zo erg, je maakt net het verschil met hoe je het probleem oplost en dat doe je vaak met expertise.”

“Daarom willen we jongeren intern opleiden en ze laten kennismaken met alle facetten van de breakbulkwereld. Ze komen op die manier in aanraking met operations, lopen mee op de kaaien en in onze magazijnen om dan vanuit onze kantoren de klanten verder te adviseren vanuit hun praktijkervaring.
Het vinden van de juiste profielen is echt een zoektocht. Bij schoolverlaters is de work-lifebalance belangrijk. In de projectwereld is dat niet altijd in balans. Een project-expediteur leidt ook ‘s nachts eens een project. Is het een saaie job? Zeker niet. Is het een stressvolle job? Zeker wel.”

Aprojects: van kratten naar grote onderdelen voor energiesector – Flows

Aprojects: van kratten naar grote onderdelen voor energiesector

Flowsmagazine, Havens
Bart Meyvis
Yvès Van den Heuvel
Yvès Van den Heuvel © Bart Meyvis

Aprojects evolueerde sinds de oprichting in 2005 van een klein expeditiekantoor in Antwerpen tot een grote groep actief in veertien landen. Een gesprek met Yvès Van den Heuvel, global director of operations van Aprojects. U leest dit interview ook in ons papieren magazine van november 2023.

Yvès Van den Heuvel (YvdH): “Wij zijn van oudsher altijd actief geweest met het creëren van toegevoegde waarde in de breakbulksector. Naast de expertise die we leveren, willen we vooral ook de ogen en oren van onze klant zijn. Daarnaast passen we ons aan aan het soort goederen dat we transporteren. Waar het vroeger vooral kisten en kratten waren, zien we vandaag veel componenten van windmolens voorbij komen. Daar zit voor ons ook een belangrijke ondersteunende rol in als expediteur.”

“Zo hebben we in Antwerpen gespecialiseerde terminals voor dit soort goederen. Ons eigen magazijn, in gebruik sinds mei 2023, is voorzien op uiteen-lopende breakbulkgoederen. Zo verwerken we heel wat alsmaar groter wordende componenten voor de energiesector, onder andere transformatoren, turbines en generatoren. Deze kolossen wogen 20 jaar geleden gemiddeld zo’n 100 ton, waar deze nu 350-450 ton wegen.”

Jullie fungeren niet alleen als expediteur, maar vaak ook als consultant?

“De klassieke breakbulk zie je meer en meer in containers verdwijnen. Door de frequentere afvaarten en snellere transittijden zien we ook steeds meer ‘heavylifts’ op containerschepen. Mensen en producenten van goederen worden creatiever. Je ziet de grootte van de producten toenemen – kijk maar naar de steeds groter wordende windmolens – en daarnaast houden producenten bij het ontwerpen van het product al rekening met het transport.”

“Wij treden regelmatig wereldwijd op als consultant en gaan met een fabrikant aan tafel zitten om samen te bepalen hoe de toekomstige producten kunnen worden getransporteerd. Wij brengen in kaart welke onderdelen via breakbulk kunnen worden verscheept en welke onderdelen in containers passen. Vaak zie je hen dan terug naar hun tekentafels trekken om toch te proberen om bepaalde onderdelen passend te maken voor containers.”

Spreekt u dan niet tegen uw eigen winkel?

“Wij willen onze klanten zo goed mogelijk ondersteunen. We besteden aandacht aan de veiligheid en proberen risico’s op beschadiging te voorkomen. Tegelijk houden we er rekening mee dat niet alle havens in de wereld zo goed uitgerust zijn als de haven van Antwerpen om breakbulkgoederen te behandelen. Naast het transporteren van de goederen zien we een toenemende focus op de manier waarop de goederen worden verpakt. Ook hier leveren we consultingdiensten en adviseren we onze klanten in een return logistics flow.”

Jullie zijn vaak aan de slag met windmolens of warmtegeleiders. Zorgt de energietransitie voor meer werk in de breakbulk?

“We proberen zo breed mogelijk breakbulkopdrachten aan te nemen, maar projectlading blijft echt onze kernactiviteit. Zo hebben we een echte expertise opgebouwd in HRSG’s (heat recovery steam generators). Wij zijn recent ook gestart met het opzetten van een logistieke keten voor een internationale klant die actief is in de waterstofwereld. We vervoeren niet alleen cargo die bijdraagt aan de verduurzaming, maar we kijken zelf ook op welke duurzame of groene manier we deze cargo vervoeren. Wat dat betreft, zitten we in Antwerpen op rozen. Een van onze grootste troeven is de connectie met het hinterland via de binnenvaart bijvoorbeeld.”

“Antwerpen is cruciaal voor de breakbulk. Ik ben al overal ter wereld geweest. Nergens vind je zoveel hijscapaciteit, knowhow, magazijnen en connecties met het water terug als in Antwerpen. Ontbreekt het ons aan faciliteiten ter plaatse dan vinden we altijd wel alternatieven in de buurt van de haven. Kijk naar Rotterdam, daar draait veel rond containers. Daarnaast hebben zij wel een specialisatie in offshore, windmolenparken en platformen voor olie en gas, maar als je kijkt naar het aantal breakbulkterminals, dan kun je niet anders dan vaststellen dat Antwerpen groter en sterker is.”

Weet de wereld dat Port of Antwerp-Bruges zo belangrijk is in breakbulk?

“Wij vertellen het verhaal van de sterktes van onze haven aan al onze klanten over heel de wereld. Je kunt gerust stellen dat wij naast expediteurs ook ambassadeurs zijn voor Port of Antwerp-Bruges. We spelen in al onze gesprekken deze assets uit. Antwerpen is doodsimpel de haven voor breakbulk in Europa. Punt. Dat is ook de boodschap die we onze veertien wereldwijde filialen laten uitdragen.”

“We krijgen in dat ambassadeursschap ook meer en meer ondersteuning van Port of Antwerp-Bruges en organisaties zoals Flanders Investment and Trade bijvoorbeeld. Het havenbedrijf is erg actief en aanwezig. Zij zoeken ook de samenwerking op. Zo stonden we onlangs samen met PoAB op een beurs in China.”

Hoe ziet de toekomst voor Aprojects eruit?

“De investering in onze concessie in de Antwerpse haven is belangrijk voor ons. Daarnaast willen we vooral uitbreiden in het buitenland. We zijn in een veertiental landen actief. Wij volgen onze klanten, want het zijn net zij die vragende partij zijn voor een samenwerking met een partner die overal aanwezig is en projecten van a tot z kan begeleiden. En net door het opzetten van buitenlandse kantoren trekken we ook weer projecten naar Antwerpen.”

“Groei zit er zeker in. Sinds ik in dienst kwam in 2015 zijn we op ons hoofdkantoor van tien medewerkers naar vijftig gegroeid. We moeten vooral erg inzetten op samenwerken met alle stakeholders, werken aan sterke partnerships, zo kunnen we allemaal groeien.”

Jullie hebben best wel wat openstaande vacatures. Vinden jullie makkelijk nieuwe medewerkers?

“Een zorgwekkende trend in de breakbulk is dat stilaan een hele generatie, die breakbulk door en door kent, met pensioen gaat waardoor er veel ervaring uit de sector verdwijnt. Schoolverlaters zie je toch snel naar de containerrederijen stappen omdat dat stabiele handel is. Ook de flows van natte en droge bulk is recurrente handel. Projectlading is vaak eenmalig of fluctueert heel erg. Het groepje breakbulkspelers wordt hierdoor alsmaar kleiner.”

“Expertise in de breakbulk is belangrijk en kun je helaas niet op school leren. Het duurt dus best een aantal jaren voor je de knepen van het vak kent. Maar de breakbulkwereld is zo’n boeiende wereld. Geen enkele dag is dezelfde, elke case is anders en er zit een constante evolutie in de goederen die alsmaar groter worden.”

“Verder moet je ervaring hebben met planning en timing. Elke verkeerde planning of timing kost geld. Vaak heb je alles minutieus gepland en loopt er toch nog iets onverwachts fout. Dat zijn net de momenten waar je die ervaring nodig hebt. Een onverwacht probleem is niet zo erg, je maakt net het verschil met hoe je het probleem oplost en dat doe je vaak met expertise.”

“Daarom willen we jongeren intern opleiden en ze laten kennismaken met alle facetten van de breakbulkwereld. Ze komen op die manier in aanraking met operations, lopen mee op de kaaien en in onze magazijnen om dan vanuit onze kantoren de klanten verder te adviseren vanuit hun praktijkervaring.
Het vinden van de juiste profielen is echt een zoektocht. Bij schoolverlaters is de work-lifebalance belangrijk. In de projectwereld is dat niet altijd in balans. Een project-expediteur leidt ook ‘s nachts eens een project. Is het een saaie job? Zeker niet. Is het een stressvolle job? Zeker wel.”