Realisatie CO2-opslag Porthos bij Rotterdam in februari van start
De bouw van Nederlands eerste grote CO2-transport en -opslagsysteem gaat binnenkort van start. Porthos, een project van Havenbedrijf Rotterdam, EBN en Gasunie, heeft in januari de definitieve investeringsbeslissing genomen, meldt directeur Hans Meeuwsen.
Air Liquide, Air Products, ExxonMobil en Shell zullen CO2 afvangen en aanleveren aan Porthos. Zij investeren zelf in de afvanginstallaties. Porthos transporteert de CO2 vervolgens door de Rotterdamse haven naar lege gasvelden op 20 kilometer van de kust. Met het project is een investering van 1,3 miljard euro gemoeid.
Porthos zal ongeveer 2,5 megaton per jaar opslaan gedurende vijftien jaar, tot een totaal van 37 megaton. Daarmee is het project volgens Meeuwsen volzet. Het transportsysteem dat op land wordt aangelegd, biedt volgens Porthos wel ruimte voor andere toekomstige opslagprojecten op de Noordzee, zoals het nabijgelegen veld Aramis.
CO2next
Aramis is een initiatief van EBN, Gasunie, Shell en TotalEnergies. De laatste twee zullen in ieder geval de infrastructuur van Aramis gebruiken om CO2 op te slaan. Voor Aramis en CO2next, de bijbehorende op- en overslagterminal op de Maasvlakte, stelde de Europese Commissie donderdag 25 januari 157 miljoen euro beschikbaar. CO2next is een samenwerking tussen Gasunie, Vopak en Gate Terminal en bevindt zich nog in de onderzoeksfase.
Porthos ontving eerder al een EU-subsidie van 102 miljoen euro. Nu de investeringsbeslissing is genomen, zal het de definitieve opdrachten verlenen aan de aannemers die het project zullen realiseren. De bouw gaat eind februari 2024 van start, zei directeur Meeuwsen eerder in januari op NPO Radio 1. “We staan in de startblokken.” Naar verwachting is het project in 2026 klaar voor gebruik.
België
Met Antwerp@C wil een consortium (Air Liquide, BASF, Borealis, ExxonMobil, INEOS, TotalEnergies, Fluxys en Port of Antwerp-Bruges) in een eerste fase 2,5 miljoen ton industrieel CO2 per jaar afvangen om onder zee te bergen of een nieuwe functie te geven. Het project krijgt 144,6 miljoen euro aan Europese steun. Medio 2023 is de omgevingsvergunning verleend voor aanleg van een 22 kilometer lange transportleiding op de rechter-Scheldeoever.
Zoals Port of Antwerp-Bruges, met Pipelink als partner, heeft ook North Sea Port via Ghent Carbon Hub de ambitie om een CO2-hub aan te bieden aan zijn industriële klanten. Bouwbedrijf Denys sleepte twee jaar geleden al een opdracht binnen voor het ontwerp van de bouw van een dertig kilometer lange CO2-transportleiding in de Rotterdamse haven. De leiding is onderdeel van het transport en opslagsysteem voor Porthos.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.