E. Verberght (CITBO): “Overheid moet leren uit boetes binnenvaart”

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
Edwin Verberght
Edwin Verberght © Edwin Verberght

De boetecatalogus van De Vlaamse Waterweg wordt door sommige schippers niet op gejuich onthaald. Edwin Verberght van de tankvaartfederatie CITBO spreekt van een genuanceerd verhaal. “De overheid moet leren van de boetes”, zegt hij.

Een van de schippers die reageert op WhatsApp op de invoering van de boetecatalogus is Kevin De koninck. “Als vaarweggebruiker zien we dagelijks dingen die niet door de beugel kunnen: geen verlichting op bruggen, kades niet onderhouden, ondieptes. Bij wie en waar mogen we dit verrekenen? Of is dat weer een systeem dat maar van een kant telt?”, zegt hij.

Hij reageerde enkele dagen geleden ook op de stremming van de sluis van Diepenbeek op het Albertkanaal wegens de uitval van een camera. “De snelweg voor de binnenvaart van België kan men zomaar afsluiten omdat een systeem of camera niet meer werkt. Hoe kunnen wij dit blijven verantwoorden aan de klanten. Misschien eens een stapje terugzetten en bedenken dat mensen ter plekke heel wat meer kunnen. We kunnen op vele plekken amper bellen, laat staan mailen of elektronisch aanmelden. Grappig dat men hier dan boetes voor oplegt”, zegt hij.

Genuanceerd verhaal

Volgens Edwin Verberght is het een genuanceerd verhaal: “Niemand betaalt graag boetes, zeker niet zonder rechtskader zoals vroeger het geval was. Wie een overtreding beging, wist niet welk boetebedrag hem te wachten stond. Daarom is de boetecatalogus een goede stap. Er is nu een duidelijk kader. Toppunt is wel dat wanneer je in beroep gaat, je terug terecht komt bij diegene die de boete uitschrijft.”

Men moet meer rekening houden met de grieven van de sector

“De overheid moet uit de boetes ook iets leren. Wanneer er op een bepaalde plaats veel boetes worden uitgeschreven voor bijvoorbeeld ongeoorloofd liggen, dan zal dat misschien betekenen dat er te weinig ligplaatsen zijn. Of een boete voor sluikstorten terwijl het afvalpark gesloten is. Dat moet dan een signaal zijn. Zulke zaken zorgen voor frustratie in de scheepvaart. Men moet meer rekening houden met de grieven van de sector. De voorbij jaren waren er veel klachten over absurd hoge boetes. Een boete van 3.000 euro is een reis die je kwijt bent. In sommige gevallen breek nood wet. Als sector hebben we gevraagd dat wanneer een boete wordt uitgeschreven, ook de berekeningswijze wordt meegegeven. We kijken ernaar uit hoe dit in de praktijk zal verlopen. We willen graag nog eens met alle actoren rond de tafel zitten, want er is nog een lange verlanglijst”, besluit hij.

E. Verberght (CITBO): “Overheid moet leren uit boetes binnenvaart” – Flows

E. Verberght (CITBO): “Overheid moet leren uit boetes binnenvaart”

Nieuws, Binnenvaart
Koen Heinen
Edwin Verberght
Edwin Verberght © Edwin Verberght

De boetecatalogus van De Vlaamse Waterweg wordt door sommige schippers niet op gejuich onthaald. Edwin Verberght van de tankvaartfederatie CITBO spreekt van een genuanceerd verhaal. “De overheid moet leren van de boetes”, zegt hij.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login