Overnachten aan boord van ‘Auwe Neel’ en ‘Hannus’ op ’t Eilandje

Reportage, Varia
Julie Desmet
Jan Van Rompaey, eigenaar van slaapschepen 'Auwe Neel' en 'Hannus' in Antwerpen
Jan Van Rompaey, eigenaar van slaapschepen ‘Auwe Neel’ en ‘Hannus’ in Antwerpen © Julie Desmet

Ook in de buurt van onze werkplek zijn we in vakantiestemming. We nemen u mee naar Het Eilandje in Antwerpen. Daar kun je logeren in de ‘Hannus’ en ‘Auwe Neel’, twee erfgoedschepen op Het Eilandje.

We ontmoeten Jan Van Rompaey, eigenaar van de zeilschepen ‘Hannus’ en ‘Auwe Neel’ aan de Napoleonkaai, vlak bij het MAS op ’t Eilandje. Beide statige dames liggen in het Bonapartedok afgemeerd. Na vele jaren dienst als vrachtschepen werd het duo omgebouwd tot sfeervolle slaapschepen.

Oude dame die veel babbelt

We starten onze rondleiding aan boord van de ‘Auwe Neel’, een klipper uit 1910 en gebouwd in Nederland. “Een ‘auwe neel’ verwijst in het Nederlands naar een oude dame die veel babbelt”, vertelt Jan. “Ik wou de naam van het schip oorspronkelijk nog veranderen, maar heb het er maar bij gelaten. Ik vond het wel grappig klinken”, lacht hij.

Klipper 'Auwe Neel' in Bonapartedok
Klipper ‘Auwe Neel’ in Bonapartedok

Een klipper is een snel zeilschip met een scherpe boeg en meerdere masten dat eind 19e eeuw en begin 20e eeuw in gebruik was. Klippers zijn vooral bekend vanwege de grote snelheden die ze haalden. Hierdoor werden ze doorgaans gebruikt voor de handel in etenswaren en andere goederen die konden bederven.

Chartervaart

‘Auwe Neel’ leidde een leven als vrachtschip dat haar tot de Oostzee bracht. Rond de jaren vijftig werd het schip uit de professionele vaart gehaald, gemotoriseerd en werd het actief in de chartervaart voor zeiltochten op de Waddenzee (de randzee tussen de Waddeneilanden en de Noordzee aan de ene kant en het vasteland van Nederland, Duitsland en Denemarken aan de andere kant).

Zelf heeft Van Rompaey ook een passie voor zeilen, al is dat niet op de Noordzee. “Ik ga graag zeilen op de Middellandse Zee”, vertelt hij. “Het water is er helderblauw, het weer is er aangenamer en je kan er lekker eten en aperitieven”, lacht hij.

Platbodem

“Er zijn nog altijd veel klippers actief op de Waddenzee om gedurende een midweek of weekend te zeilen”, vertelt hij verder. “De meeste klippers in Nederland zijn ook platbodems. Een platbodem heeft, zoals de naam het al zegt, een platte bodem die geen of nagenoeg geen kiel heeft. Het zeiljacht heeft in plaats van een kiel, twee zijzwaarden. Bij het overstag gaan, gaat dan een van de twee zwaarden naar beneden om als kiel te fungeren”, legt hij uit. “Het voordeel van een platbodem zoals ‘Auwe Neel’, is dat het door de geringe diepgang (slechts één meter) en platte bodem zonder problemen kan droogvallen. Bij laagtij zakt het schip dus op het strand en kan je gemakkelijk uitstappen.”

22 gasten

Intussen is ‘Auwe Neel’ helemaal opgeknapt en het comfort geoptimaliseerd. Het schip biedt plaats aan 22 personen met 7 kajuiten voor 2 personen, 1 kajuit voor 4 personen en 2 kajuiten met een twijfelaar. Het sanitair is gemeenschappelijk (twee douches en twee toiletten).

“Veel gasten boeken een overnachting aan boord van de ‘Auwe Neel’ als groepsverblijf”, vertelt Jan. “De meesten onder hen hebben een band met het water en willen genieten van de stad Antwerpen. Het gaat daarbij vooral om familiereünies, vrienden- en vrijgezellenweekends, sportclubs die samen op stap gaan, maar ook scholen boeken hier een overnachting of bedrijven die een teambuilding organiseren. ‘Auwe Neel’ heeft veel ruimte in de kuip waar je gemakkelijk en gezellig kunt samenzitten met iedereen.”

Zitruimte 'Auwe Neel'
Zitruimte ‘Auwe Neel’

‘Hannus’

‘Hannus’ is een Friese voornaam voor een jongen. De tjalk, die ook een platbodem is, is maar liefst 130 jaar oud en eveneens gebouwd in Nederland. In het ruim van ‘Hannus’ kom je in een sfeervol salon met een ruime open keuken terecht. Er is voldoende ruimte om te koken en gezellig te zitten met z’n allen. Er zijn negen tweepersoonskamers waarvan twee met een tweepersoonsbed en zeven met een stapelbed. ‘Hannus’ telt verder nog een vierpersoonskamer.

Rondvaarten

Sinds 2011 ligt ‘Hannus’ in de Antwerpse haven. Het schip werd vroeger gebruikt voor het transport van kolen, aardappelen, bier en andere vracht. “De ‘Hannus’ is intussen gemotoriseerd en vaart, net zoals ‘Auwe Neel’, nog regelmatig uit voor een rondvaart in de haven van Antwerpen”, zegt hij. “Daarnaast bieden we onze gasten ook een dagtocht aan op de Schelde.”

Tjalk 'Hannus' in Bonapartedok
Tjalk ‘Hannus’ in Bonapartedok

Kapiteinssuite

‘Hannus’ biedt plaats aan 26 personen met 8 kajuiten voor 2 personen en 2 kajuiten voor 4 personen. Het sanitair (twee douches en twee toiletten) is gemeenschappelijk. Aan boord is achterop het schip een kapiteinssuite in de roef. De suite is geschikt voor een verblijf voor twee personen. De suite heeft een eigen living, keukentje, toilet, zitbad en tweepersoonsbed. De ruimte is apart van de rest van het schip en heeft een eigen ingang en zitje op het achterdek.

Kajuit 'Hannus'
Kajuit ‘Hannus’

Eigen catering

“Deze statige dames zijn heel populair als slaapaccomodatie”, vertelt Jan. “Je verblijft in een authentiek kader in het centrum van Antwerpen. Daarnaast heb je heel de boot voor jezelf en kan je je eigen catering doen. Er zijn maar weinig alternatieven in Antwerpen waar je met een grote groep terechtkan, je alleen in een privésfeer verblijft en je je eigen catering kan doen.”

“Beide schepen hebben anderhalf jaar stilgelegen omwille van COVID-19”, gaat hij verder. “Na de coronapandemie waren de mensen dan ook heel blij en enthousiast om nog eens samen te kunnen zijn en tijd aan boord door te brengen. De gasten komen blij aan en vertrekken ook blij”, besluit hij.

Varend erfgoed

Er bevinden zich nog maar weinig tjalken in België. In Antwerpen is er nog de tjalk ‘Gerlache’. Het voormalige vrachtschip werd in 1948 samen met de tjalk ‘Ortelius‘ door oud-burgemeester van Antwerpen Lode Craeybeckx aangekocht en aan de stad geschonken om bij de Antwerpse schooljeugd de lust tot de watersport op te wekken. Ze worden beschermd als varend erfgoed. De ‘Ortelius’ werd in 2005 uit de vaart genomen. De ‘Gerlache’ is sinds 2014 in beheer van het Museum aan de Stroom (MAS).

Voor meer info en boekingen kunt u terecht op de officiële website.
Overnachten aan boord van ‘Auwe Neel’ en ‘Hannus’ op ’t Eilandje – Flows

Overnachten aan boord van ‘Auwe Neel’ en ‘Hannus’ op ’t Eilandje

Reportage, Varia
Julie Desmet
Jan Van Rompaey, eigenaar van slaapschepen 'Auwe Neel' en 'Hannus' in Antwerpen
Jan Van Rompaey, eigenaar van slaapschepen ‘Auwe Neel’ en ‘Hannus’ in Antwerpen © Julie Desmet

Ook in de buurt van onze werkplek zijn we in vakantiestemming. We nemen u mee naar Het Eilandje in Antwerpen. Daar kun je logeren in de ‘Hannus’ en ‘Auwe Neel’, twee erfgoedschepen op Het Eilandje.

We ontmoeten Jan Van Rompaey, eigenaar van de zeilschepen ‘Hannus’ en ‘Auwe Neel’ aan de Napoleonkaai, vlak bij het MAS op ’t Eilandje. Beide statige dames liggen in het Bonapartedok afgemeerd. Na vele jaren dienst als vrachtschepen werd het duo omgebouwd tot sfeervolle slaapschepen.

Oude dame die veel babbelt

We starten onze rondleiding aan boord van de ‘Auwe Neel’, een klipper uit 1910 en gebouwd in Nederland. “Een ‘auwe neel’ verwijst in het Nederlands naar een oude dame die veel babbelt”, vertelt Jan. “Ik wou de naam van het schip oorspronkelijk nog veranderen, maar heb het er maar bij gelaten. Ik vond het wel grappig klinken”, lacht hij.

Klipper 'Auwe Neel' in Bonapartedok
Klipper ‘Auwe Neel’ in Bonapartedok

Een klipper is een snel zeilschip met een scherpe boeg en meerdere masten dat eind 19e eeuw en begin 20e eeuw in gebruik was. Klippers zijn vooral bekend vanwege de grote snelheden die ze haalden. Hierdoor werden ze doorgaans gebruikt voor de handel in etenswaren en andere goederen die konden bederven.

Chartervaart

‘Auwe Neel’ leidde een leven als vrachtschip dat haar tot de Oostzee bracht. Rond de jaren vijftig werd het schip uit de professionele vaart gehaald, gemotoriseerd en werd het actief in de chartervaart voor zeiltochten op de Waddenzee (de randzee tussen de Waddeneilanden en de Noordzee aan de ene kant en het vasteland van Nederland, Duitsland en Denemarken aan de andere kant).

Zelf heeft Van Rompaey ook een passie voor zeilen, al is dat niet op de Noordzee. “Ik ga graag zeilen op de Middellandse Zee”, vertelt hij. “Het water is er helderblauw, het weer is er aangenamer en je kan er lekker eten en aperitieven”, lacht hij.

Platbodem

“Er zijn nog altijd veel klippers actief op de Waddenzee om gedurende een midweek of weekend te zeilen”, vertelt hij verder. “De meeste klippers in Nederland zijn ook platbodems. Een platbodem heeft, zoals de naam het al zegt, een platte bodem die geen of nagenoeg geen kiel heeft. Het zeiljacht heeft in plaats van een kiel, twee zijzwaarden. Bij het overstag gaan, gaat dan een van de twee zwaarden naar beneden om als kiel te fungeren”, legt hij uit. “Het voordeel van een platbodem zoals ‘Auwe Neel’, is dat het door de geringe diepgang (slechts één meter) en platte bodem zonder problemen kan droogvallen. Bij laagtij zakt het schip dus op het strand en kan je gemakkelijk uitstappen.”

22 gasten

Intussen is ‘Auwe Neel’ helemaal opgeknapt en het comfort geoptimaliseerd. Het schip biedt plaats aan 22 personen met 7 kajuiten voor 2 personen, 1 kajuit voor 4 personen en 2 kajuiten met een twijfelaar. Het sanitair is gemeenschappelijk (twee douches en twee toiletten).

“Veel gasten boeken een overnachting aan boord van de ‘Auwe Neel’ als groepsverblijf”, vertelt Jan. “De meesten onder hen hebben een band met het water en willen genieten van de stad Antwerpen. Het gaat daarbij vooral om familiereünies, vrienden- en vrijgezellenweekends, sportclubs die samen op stap gaan, maar ook scholen boeken hier een overnachting of bedrijven die een teambuilding organiseren. ‘Auwe Neel’ heeft veel ruimte in de kuip waar je gemakkelijk en gezellig kunt samenzitten met iedereen.”

Zitruimte 'Auwe Neel'
Zitruimte ‘Auwe Neel’

‘Hannus’

‘Hannus’ is een Friese voornaam voor een jongen. De tjalk, die ook een platbodem is, is maar liefst 130 jaar oud en eveneens gebouwd in Nederland. In het ruim van ‘Hannus’ kom je in een sfeervol salon met een ruime open keuken terecht. Er is voldoende ruimte om te koken en gezellig te zitten met z’n allen. Er zijn negen tweepersoonskamers waarvan twee met een tweepersoonsbed en zeven met een stapelbed. ‘Hannus’ telt verder nog een vierpersoonskamer.

Rondvaarten

Sinds 2011 ligt ‘Hannus’ in de Antwerpse haven. Het schip werd vroeger gebruikt voor het transport van kolen, aardappelen, bier en andere vracht. “De ‘Hannus’ is intussen gemotoriseerd en vaart, net zoals ‘Auwe Neel’, nog regelmatig uit voor een rondvaart in de haven van Antwerpen”, zegt hij. “Daarnaast bieden we onze gasten ook een dagtocht aan op de Schelde.”

Tjalk 'Hannus' in Bonapartedok
Tjalk ‘Hannus’ in Bonapartedok

Kapiteinssuite

‘Hannus’ biedt plaats aan 26 personen met 8 kajuiten voor 2 personen en 2 kajuiten voor 4 personen. Het sanitair (twee douches en twee toiletten) is gemeenschappelijk. Aan boord is achterop het schip een kapiteinssuite in de roef. De suite is geschikt voor een verblijf voor twee personen. De suite heeft een eigen living, keukentje, toilet, zitbad en tweepersoonsbed. De ruimte is apart van de rest van het schip en heeft een eigen ingang en zitje op het achterdek.

Kajuit 'Hannus'
Kajuit ‘Hannus’

Eigen catering

“Deze statige dames zijn heel populair als slaapaccomodatie”, vertelt Jan. “Je verblijft in een authentiek kader in het centrum van Antwerpen. Daarnaast heb je heel de boot voor jezelf en kan je je eigen catering doen. Er zijn maar weinig alternatieven in Antwerpen waar je met een grote groep terechtkan, je alleen in een privésfeer verblijft en je je eigen catering kan doen.”

“Beide schepen hebben anderhalf jaar stilgelegen omwille van COVID-19”, gaat hij verder. “Na de coronapandemie waren de mensen dan ook heel blij en enthousiast om nog eens samen te kunnen zijn en tijd aan boord door te brengen. De gasten komen blij aan en vertrekken ook blij”, besluit hij.

Varend erfgoed

Er bevinden zich nog maar weinig tjalken in België. In Antwerpen is er nog de tjalk ‘Gerlache’. Het voormalige vrachtschip werd in 1948 samen met de tjalk ‘Ortelius‘ door oud-burgemeester van Antwerpen Lode Craeybeckx aangekocht en aan de stad geschonken om bij de Antwerpse schooljeugd de lust tot de watersport op te wekken. Ze worden beschermd als varend erfgoed. De ‘Ortelius’ werd in 2005 uit de vaart genomen. De ‘Gerlache’ is sinds 2014 in beheer van het Museum aan de Stroom (MAS).

Voor meer info en boekingen kunt u terecht op de officiële website.