
Het rommelt bij de transporteurs. Ze uiten hun ongenoegen over de onduidelijkheid over het al dan niet open zijn van kaaien en terminals als gevolg van de slechte weersomstandigheden.
De transportsector kaart de gefragmenteerde communicatie over de openingsuren – vooral via sociale media – aan. Maarten Gommeren van de Antwerpse firma Transport Gommeren meldt het volgende: "Sommige van mijn collega’s hebben al een aantal keren de oproep aan Port of Antwerp gedaan om een website of meldpunt op te starten waarop de terminals proactief over de openingsuren kunnen communiceren. Ik geloof niet dat dat zo'n grote moeite is. Vandaag bellen we zelf rond om te weten hoe de situatie op de verschillende terminals is. Dat zou beter kunnen", vertelt hij.
"Een centraal meldpunt is niet alleen nuttig bij slecht weer of op feestdagen, maar ook om de dagelijkse drukte op de terminals op te volgen", gaat hij verder. "Ook toegang krijgen tot de camerabeelden van de aanmeldparking van het depot of de terminal zou een goed idee zijn. Het zorgt voor inzicht en transparantie om een planning op te opstellen. Uiteraard begrijpen we dat het een uitdaging is om het meldpunt up-to-date te houden. Maar eenmaal het meldpunt goed draait, zou het een zeer nuttig en handig instrument zijn voor iedereen die in de haven werkt.
Port of Antwerp
"We nemen de oproep rond informatie van de transporteurs ter harte", meldt Port of Antwerp. "Het waren dan ook moeilijke omstandigheden voor iedereen. Hoewel de terminaloperatoren de meest up-to-date-informatie hebben over de werking van hun terminals, kijken we graag samen met de transportsector naar toekomstige mogelijkheden om dat overzicht en die informatie elektronisch te ontsluiten."