
Chris Delcroix deelt mee dat DBT Logistics een toeslag van minstens 50 euro per bezoek aan de terminals op linkeroever zal aanrekenen. Met de geuzennaam 'toeslag schiereiland' drukt hij zijn ergernis uit over de volgens hem extreme vertragingen.
"De tijd is gekomen om de factor 'toeslag linkeroever' van 20 euro in een eerste fase, op te krikken naar minstens 50 euro per bezoek, met ingang vanaf 1 juli 2022", laat Delcroix, eigenaar van DBT Logistics, weten. "Misschien zal de term ‘toeslag schiereiland’ op onze fakturen meer duidend zijn. Sedert meer dan een jaar worden vervoerders aanhoudend geconfronteerd met extreme vertragingen aan de linkerkant van de Antwerpse haven. Die kosten moeten we doorrekenen."
Delcroix ziet meerdere oorzaken voor de aanhoudende problemen. Hij wijst op de foute verkeersinfrastructuur, voormeldsystemen bij containerspelers die volgens hem in de praktijk nauwelijks werken, de aanhoudende overcapaciteit en het personeelsgebrek. Hij situeert de problemen zowel bij de deepseaterminals als de depots op linkeroever.
Verkeersinfarct
"De grootste multiplicerende factor van bovenstaande items, is de desastreuze situatie tussen de Liefkenshoektunnel en de rotonde aan het Hollands complex", stelt Delcroix. "Het meesterbrein dat enkele jaren geleden oordeelde dat het vroegere grote rondpunt dringend diende heraangelegd tot een minirotonde met stoplichten – die na elke 10 seconden groen al terug op rood springen – komt stilaan in aanmerking voor een standbeeld in het midden van de een of andere desolate woestijn."
"Vanaf de shiftwissel vroege-late net na de middag wordt de aanloop naar de Liefkenshoektunnel letterlijk een verkeersfuik, waarin het drukke verkeer zich telkens opnieuw hopeloos vastrijdt", klinkt het verder. "Reken daarbij de verplichte stop & pay aan de tolhokjes, plus de onverdrotenheid waarmee menig kamikazepiloot zich vervolgens in de tunnelfuik stort, dan nog liefst op 30 cm na zijn of haar voorganger, en je krijgt 100% garantie op een cocktail die uitmondt in een dagelijks verkeersinfarct."
Karspoor
De conclusie van de bedrijfsleider is duidelijk: "Linkeroever is ondertussen een schiereiland, met een drukbezet karspoor als enige obligate toegangsweg. Ik durf er niet aan denken welk scenario er zich zou ontplooien mocht een evacuatie nodig worden. Ik denk maar aan een brand, of een zwaar ongeval met een gevaarlijke stof."
Zomer
Delcroix voelt zich, zoals al vaker gesignaleerd, onbeluisterd en onbegrepen door de andere spelers in de haven. "We staan aan de vooravond van de zomervakantie, wat de vermelde problemen zal versterken", vreest hij. "Er zal nog minder personeel zijn dat evenveel vracht moet gaan behandelen. Maar de haven blijft duidelijk blind voor haar eigen problemen."
Verliesuren
Omdat de verliesuren volgens de transporteur maar blijven oplopen, komt er de toeslag. "Niet dat dit kostendekkend zal zijn, verre van", besluit hij. Om relativerend te eindigen: "Zoals in de hele wereld is het argument 'alles wordt duurder' misschien nog wel de beste uitleg."