Transporteurs azen op marktaandeel failliete groupagespeler Yellow

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Vrachtwagens
Vrachtwagens © Pixabay

Het Amerikaanse Yellow Freight is overkop gegaan. De overslagfaciliteiten en het marktaandeel van een van de grootste deelladingvervoerders in de Verenigde Staten blijken gegeerd wild. Verschillende spelers toonden al hun interesse.

Als een van de grootste less-than-truck-loadvervoerders van de Verenigde Staten is Yellow een naam als een klok in de transportsector. Ook in onze contreien had het bedrijf ooit een voet binnen, want in de jaren ’90 van de vorige eeuw had het een doorgedreven samenwerking met de Nederlandse groupagespecialist Frans Maas voor transcontinentale deur-tot-deurgroupagediensten. De alliantie kwam tot een einde nadat DSV Frans Maas in 2006 overnam.

DSV

DSV kreeg eerder al stevig voet aan de grond in de Verenigde Staten na de overname van UTi in 2015 en het bijhorende uitgebreide expeditienetwerk. Maar een fysiek groupagenetwerk ontbreekt, waardoor Yellow een interessante ‘prooi’ lijkt voor de Deense logistieke reus. Voor zijn faillissement kampte Yellow al jaren met financiële problemen en oplopende schulden. Bij het bedrijf waren 30.000 werknemers aan de slag.

Voorlopig duikt de naam van DSV nog niet op. Wel heeft het private-equitybedrijf Apollo een groep geldschieters aangebracht om een krediet te verstrekken van 142 miljoen dollar aan Yellow – volgens Wall Street Journal en Financial Times. Volgens Wall Street Journal werd dat aanbod wel terzijde geschoven door rivaliserende voorstellen, waaronder van een ander transportbedrijf dat Yellow een grotere lening en meer tijd bood om het bedrijf af te bouwen en activa te verkopen.

Overslagdepots

Bij de bedrijven die Yellow Corporation financieel een handje willen toesteken, noemt Wall Street Journal de namen van MFN Partners, een aandeelhouder van XPO Logistics en Estes Express Lines, een grote less-than-truck-loadspeler en dus vroegere concurrent van Yellow. De activa van Yellow, die onder meer bestaan uit overslagdepots en de bijhorende infrastructuur, worden volgens de laatste jaarrekening van het bedrijf gewaardeerd op meer dan 1,1 miljard dollar.

Transporteurs azen op marktaandeel failliete groupagespeler Yellow – Flows

Transporteurs azen op marktaandeel failliete groupagespeler Yellow

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Vrachtwagens
Vrachtwagens © Pixabay

Het Amerikaanse Yellow Freight is overkop gegaan. De overslagfaciliteiten en het marktaandeel van een van de grootste deelladingvervoerders in de Verenigde Staten blijken gegeerd wild. Verschillende spelers toonden al hun interesse.

Als een van de grootste less-than-truck-loadvervoerders van de Verenigde Staten is Yellow een naam als een klok in de transportsector. Ook in onze contreien had het bedrijf ooit een voet binnen, want in de jaren ’90 van de vorige eeuw had het een doorgedreven samenwerking met de Nederlandse groupagespecialist Frans Maas voor transcontinentale deur-tot-deurgroupagediensten. De alliantie kwam tot een einde nadat DSV Frans Maas in 2006 overnam.

DSV

DSV kreeg eerder al stevig voet aan de grond in de Verenigde Staten na de overname van UTi in 2015 en het bijhorende uitgebreide expeditienetwerk. Maar een fysiek groupagenetwerk ontbreekt, waardoor Yellow een interessante ‘prooi’ lijkt voor de Deense logistieke reus. Voor zijn faillissement kampte Yellow al jaren met financiële problemen en oplopende schulden. Bij het bedrijf waren 30.000 werknemers aan de slag.

Voorlopig duikt de naam van DSV nog niet op. Wel heeft het private-equitybedrijf Apollo een groep geldschieters aangebracht om een krediet te verstrekken van 142 miljoen dollar aan Yellow – volgens Wall Street Journal en Financial Times. Volgens Wall Street Journal werd dat aanbod wel terzijde geschoven door rivaliserende voorstellen, waaronder van een ander transportbedrijf dat Yellow een grotere lening en meer tijd bood om het bedrijf af te bouwen en activa te verkopen.

Overslagdepots

Bij de bedrijven die Yellow Corporation financieel een handje willen toesteken, noemt Wall Street Journal de namen van MFN Partners, een aandeelhouder van XPO Logistics en Estes Express Lines, een grote less-than-truck-loadspeler en dus vroegere concurrent van Yellow. De activa van Yellow, die onder meer bestaan uit overslagdepots en de bijhorende infrastructuur, worden volgens de laatste jaarrekening van het bedrijf gewaardeerd op meer dan 1,1 miljard dollar.