Proefproject rijbewijs B voor zwaardere e-bestelwagens van start

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Elektrische bestelwagens DHL
Elektrische bestelwagens DHL © DHL

Het proefproject waarbij een B-rijbewijs volstaat om zwaardere bestelwagens tot 4,25 ton te besturen als ze rijden op elektriciteit of waterstof, start op 1 september. Het project moet alternatieve aandrijvingen bij bestelwagens stimuleren.

Door het extra gewicht van de nieuwe voertuigtechnologie, zijn zero-emissie- en low-carbonvoertuigen dus zwaarder. Daardoor is nu vaak een rijbewijs C nodig in plaats van een rijbewijs B voor een gelijkaardige bestelwagen op fossiele brandstof. Dat zadelt vervoerders op met extra opleidingsinspanningen en kosten, ook al is er geen extra laadvermogen.

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) kondigde eerder al aan stappen te nemen en maakt dat nu ook concreet. Vanaf 1 september mogen vervoerders bestuurders met een rijbewijs B inschakelen voor bestelwagens met een alternatieve aandrijving en een totaalgewicht van maximum 4.250 kilogram. Het proefproject heeft een duurtijd van drie jaar.

Memorandum

“In ons memorandum braken we eerder al een lans voor een regeling die een mouw past aan die beperking”, schetst Lode Verkinderen, directeur van Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV). “We juichen deze maatregel dan ook toe.”

Vorige week bleek nog dat Gilkinet ook wil bekijken of bestuurders van zwaardere e-bestelwagens kunnen worden vrijgesteld van de tachograaf. Volgens de federaties liggen er nog andere obstakels op de weg. Zo duiken er in stedelijke omgevingen steeds meer verkeersborden op die de toegang ontzeggen voor voertuigen boven de 3,5 ton. “Dat is een probleem voor de last-mile-leveringen als je gebruikmaakt van een zwaardere elektrische bestelwagen met hetzelfde laadvermogen als de klassieke dieselvariant”, aldus Verkinderen.

Proefproject rijbewijs B voor zwaardere e-bestelwagens van start – Flows

Proefproject rijbewijs B voor zwaardere e-bestelwagens van start

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Elektrische bestelwagens DHL
Elektrische bestelwagens DHL © DHL

Het proefproject waarbij een B-rijbewijs volstaat om zwaardere bestelwagens tot 4,25 ton te besturen als ze rijden op elektriciteit of waterstof, start op 1 september. Het project moet alternatieve aandrijvingen bij bestelwagens stimuleren.

Door het extra gewicht van de nieuwe voertuigtechnologie, zijn zero-emissie- en low-carbonvoertuigen dus zwaarder. Daardoor is nu vaak een rijbewijs C nodig in plaats van een rijbewijs B voor een gelijkaardige bestelwagen op fossiele brandstof. Dat zadelt vervoerders op met extra opleidingsinspanningen en kosten, ook al is er geen extra laadvermogen.

Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) kondigde eerder al aan stappen te nemen en maakt dat nu ook concreet. Vanaf 1 september mogen vervoerders bestuurders met een rijbewijs B inschakelen voor bestelwagens met een alternatieve aandrijving en een totaalgewicht van maximum 4.250 kilogram. Het proefproject heeft een duurtijd van drie jaar.

Memorandum

“In ons memorandum braken we eerder al een lans voor een regeling die een mouw past aan die beperking”, schetst Lode Verkinderen, directeur van Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV). “We juichen deze maatregel dan ook toe.”

Vorige week bleek nog dat Gilkinet ook wil bekijken of bestuurders van zwaardere e-bestelwagens kunnen worden vrijgesteld van de tachograaf. Volgens de federaties liggen er nog andere obstakels op de weg. Zo duiken er in stedelijke omgevingen steeds meer verkeersborden op die de toegang ontzeggen voor voertuigen boven de 3,5 ton. “Dat is een probleem voor de last-mile-leveringen als je gebruikmaakt van een zwaardere elektrische bestelwagen met hetzelfde laadvermogen als de klassieke dieselvariant”, aldus Verkinderen.