Contargo bouwt grootste laadinfrastructuur voor e-trucks in Duitsland

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
Contargo bouwt grootste particuliere laadinfrastructuur voor e-etrucks in Duitsland
Laadinfrastructuur e-trucks Duitsland © Contargo

Containervervoerder Contargo heeft zijn plannen onthuld voor de bouw van de grootste particuliere laadinfrastructuur voor zware e-trucks in Duitsland. Er komen 33 laadpunten op 14 locaties.

Contargo, onderdeel van de Rhenusgroep, wil zijn vloot van zeven e-trucks de komende maanden uitbreiden tot 33 stuks. SBRS, aanbieder van elektrische laadtechnologie, zal in de loop van dit jaar ook 33 laadpunten op 14 locaties van Contargo in Duitsland plaatsen.

“Dit is een mijlpaal op de route van onze onderneming naar een compleet uitstootvrije organisatie in uiterlijk 2045”, zegt Jürgen Albersmann, manager van Contargo GmbH & Co. KG. “Want de opbouw van een stevige laadinfrastructuur is dé voorwaarde voor een dekkend e-trucknetwerk voor het containervervoer op de korte afstand.”

Bij Contargo hebben ze als doelstelling om per jaar 1,5 miljoen kilometer met hun vloot e-trucks te rijden: “We besparen hierdoor per jaar bijna 1.500 ton CO2-uitstoot en daarmee al een procent van onze totale voetafdruk,” zegt Kristiane Schmidt, Sustainable Solutions Contargo.

België

Ook in ons land is er nood aan de uitrol van een laadinfrastructuur voor elektrische trucks. Daar werd recent over van gedachten gewisseld op het congres Laadinfrastructuur. Onder meer Harold Langenberg, director Global Business Development van Allego (aanbieder van laadinfrastructuur), liet zijn licht schijnen over de uitdagingen: “Een van de ideeën die we hebben, is dat we in België netwerken kunnen opbouwen van logistieke bedrijven. In België vindt heel veel logistiek plaats. Dat zijn allemaal beleveringen van depots en warenhuizen. Als die bedrijven de koppen bij elkaar steken en een laadnetwerk met een hoog vermogen creëren, dan creëren we meteen een netwerk waar logistieke bedrijven ook bij elkaar kunnen laden. De drempel om te investeren in elektrische trucks is dan minder hoog.”

Contargo bouwt grootste laadinfrastructuur voor e-trucks in Duitsland – Flows

Contargo bouwt grootste laadinfrastructuur voor e-trucks in Duitsland

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Contargo bouwt grootste particuliere laadinfrastructuur voor e-etrucks in Duitsland
Laadinfrastructuur e-trucks Duitsland © Contargo

Containervervoerder Contargo heeft zijn plannen onthuld voor de bouw van de grootste particuliere laadinfrastructuur voor zware e-trucks in Duitsland. Er komen 33 laadpunten op 14 locaties.

Contargo, onderdeel van de Rhenusgroep, wil zijn vloot van zeven e-trucks de komende maanden uitbreiden tot 33 stuks. SBRS, aanbieder van elektrische laadtechnologie, zal in de loop van dit jaar ook 33 laadpunten op 14 locaties van Contargo in Duitsland plaatsen.

“Dit is een mijlpaal op de route van onze onderneming naar een compleet uitstootvrije organisatie in uiterlijk 2045”, zegt Jürgen Albersmann, manager van Contargo GmbH & Co. KG. “Want de opbouw van een stevige laadinfrastructuur is dé voorwaarde voor een dekkend e-trucknetwerk voor het containervervoer op de korte afstand.”

Bij Contargo hebben ze als doelstelling om per jaar 1,5 miljoen kilometer met hun vloot e-trucks te rijden: “We besparen hierdoor per jaar bijna 1.500 ton CO2-uitstoot en daarmee al een procent van onze totale voetafdruk,” zegt Kristiane Schmidt, Sustainable Solutions Contargo.

België

Ook in ons land is er nood aan de uitrol van een laadinfrastructuur voor elektrische trucks. Daar werd recent over van gedachten gewisseld op het congres Laadinfrastructuur. Onder meer Harold Langenberg, director Global Business Development van Allego (aanbieder van laadinfrastructuur), liet zijn licht schijnen over de uitdagingen: “Een van de ideeën die we hebben, is dat we in België netwerken kunnen opbouwen van logistieke bedrijven. In België vindt heel veel logistiek plaats. Dat zijn allemaal beleveringen van depots en warenhuizen. Als die bedrijven de koppen bij elkaar steken en een laadnetwerk met een hoog vermogen creëren, dan creëren we meteen een netwerk waar logistieke bedrijven ook bij elkaar kunnen laden. De drempel om te investeren in elektrische trucks is dan minder hoog.”