Laadpalen voor vrachtwagens op snelwegparkings heikel punt

Nieuws, Events
Bart Meyvis
Congres Laadinfra '23
Congres Laadinfra ’23 © Bart Meyvis

Het eerste Belgische Congres Laadinfra 2023 bleek een schot in de roos, zowel qua opkomst als locatie. Tijdens de debatten werd er gekeken naar de actuele toestand van de Belgische laadinfrastructuur. Zeker op snelwegparkings is laadinfrastuctuur een heikel punt.

De opkomst tijdens het eerste Belgische Congres over elektrische laadinfrastructuur op 17 januari 2023 op het autosalon, overtrof de verwachtingen volgens organisator ProMedia Group. Maar liefst vierhonderd deelnemers schreven in en daagden ook effectief op om te luisteren naar een breed scala aan sprekers en deel te nemen aan tal van interactieve break-outsessies . VRT-nieuwsanker Wim De Vilder leidde het geheel in goede banen en vatte de dag mooi samen in zijn slotconclusie: “We kennen de puzzelstukken in de uitrol van elektrische laadinfrastructuur in België. De puzzel moet nu nog wel gelegd worden.”

België tandje bij

Volgens Sigrid De Vries, directeur-generaal van de organisatie voor Europese automobielproducenten (ACEA), moeten de rijkere Europese landen het voortouw nemen in de uitbouw van elektrische laadinfrastructuur. “België doet zijn best, maar staat toch pas op de zevende plaats in Europa op het vlak van laadinfra. Rijkere landen moeten echt voorop lopen, dus ook België zal een tandje moeten bijsteken. Het zal ook een grote uitdaging worden om elektrisch rijden betaalbaar te maken en om de onzekerheid weg te nemen. Zo zijn er de hoge energiekosten, de onzekerheid over voldoende infrastructuur en de beschikbaarheid van groene energie. Daarnaast moeten we absoluut de zogenaamde mobiliteitsarmoede proberen te vermijden”, zei De Vries.

Laadinfra zware voertuigen

Philippe Jacquemyns, productmanager bij Volvo Trucks, hield een pleidooi voor laadinfrastructuur voor zware voertuigen. “Laadpunten voor zware voertuigen efficiënt inplannen, vereist wel wat denkwerk. Er moeten laadpunten voor vrachtwagens voorzien worden op plaatsen waar ze frequent stilstaan. Zeker op de snelwegparkings, waar nu al een groot tekort is aan parkeercapaciteit. Vaak staan de vrachtwagens al op de pechstrook voor en achter de snelwegparking. Laat staan dat daar nog laadpalen bij moeten. Hier is een grote taak weggelegd voor de wetgever”, zegt Jacquemyns.

Volvo Trucks heeft recent een joint venture opgericht, Milence, die mee zal ijveren voor de uitbouw van een Europese laadinfrastructuur voor zware voertuigen binnen het TEN-T netwerk, het Europese netwerk dat vlotte transportverbindingen moet mogelijk maken. Milence wil zo samen met bedrijven als Siemens, Maersk, Unilever en PepsiCo adequate laadinfrastructuur beschikbaar stellen met voldoende netcapaciteit zodat elektrische vrachtwagens naadloos in de hele EU kunnen rijden.

Verschillen Vlaanderen – Wallonië

Aan de hand van een aantal stellingen werd tijdens het slotdebat gekeken naar de actuele toestand van het Belgische netwerk van elektrische laadinfrastructuur, zowel voor personenwagens als voor zwaardere voertuigen. “Op basis van de actuele cijfers lopen we voorop op voorspellingen voor wat betreft het aantal inschrijvingen van nieuwe elektrische voertuigen”, zegt Jochen De Smet, president bij EV Belgium. “Vandaag is er infrastructuur genoeg. In de periode tussen 2025 en 2030 verwachten we wel een significante toename in de verkoop van elektrische voertuigen. De uitdaging zal zijn om tegen die tijd voldoende infrastructuur te hebben. Op het vlak van laadinfrastructuur zien we erg grote verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië. In Wallonië moet er echt nog een inhaalbeweging gebeuren.”

Laadinfrastructuur in steden

In onze Belgische steden blijkt een netwerk van laadpalen uitbouwen een moeilijk verhaal. Koen Kennis, schepen voor mobiliteit van de Stad Antwerpen, adviseert bewoners vooral om zoveel mogelijk op te laden op het eigen terrein. “Maar we zien dat slechts 10% van de bewoners in een stedelijke omgeving thuis kunnen laden. We zullen dus voor de overige 90% moeten evolueren naar grote laadpleinen en naar een snelle laadervaring, te vergelijken in tijd met een tankbeurt van diesel of benzine nu”, alsnog Kennis.

Laadpalen voor vrachtwagens op snelwegparkings heikel punt – Flows

Laadpalen voor vrachtwagens op snelwegparkings heikel punt

Nieuws, Events
Bart Meyvis
Congres Laadinfra '23
Congres Laadinfra ’23 © Bart Meyvis

Het eerste Belgische Congres Laadinfra 2023 bleek een schot in de roos, zowel qua opkomst als locatie. Tijdens de debatten werd er gekeken naar de actuele toestand van de Belgische laadinfrastructuur. Zeker op snelwegparkings is laadinfrastuctuur een heikel punt.

De opkomst tijdens het eerste Belgische Congres over elektrische laadinfrastructuur op 17 januari 2023 op het autosalon, overtrof de verwachtingen volgens organisator ProMedia Group. Maar liefst vierhonderd deelnemers schreven in en daagden ook effectief op om te luisteren naar een breed scala aan sprekers en deel te nemen aan tal van interactieve break-outsessies . VRT-nieuwsanker Wim De Vilder leidde het geheel in goede banen en vatte de dag mooi samen in zijn slotconclusie: “We kennen de puzzelstukken in de uitrol van elektrische laadinfrastructuur in België. De puzzel moet nu nog wel gelegd worden.”

België tandje bij

Volgens Sigrid De Vries, directeur-generaal van de organisatie voor Europese automobielproducenten (ACEA), moeten de rijkere Europese landen het voortouw nemen in de uitbouw van elektrische laadinfrastructuur. “België doet zijn best, maar staat toch pas op de zevende plaats in Europa op het vlak van laadinfra. Rijkere landen moeten echt voorop lopen, dus ook België zal een tandje moeten bijsteken. Het zal ook een grote uitdaging worden om elektrisch rijden betaalbaar te maken en om de onzekerheid weg te nemen. Zo zijn er de hoge energiekosten, de onzekerheid over voldoende infrastructuur en de beschikbaarheid van groene energie. Daarnaast moeten we absoluut de zogenaamde mobiliteitsarmoede proberen te vermijden”, zei De Vries.

Laadinfra zware voertuigen

Philippe Jacquemyns, productmanager bij Volvo Trucks, hield een pleidooi voor laadinfrastructuur voor zware voertuigen. “Laadpunten voor zware voertuigen efficiënt inplannen, vereist wel wat denkwerk. Er moeten laadpunten voor vrachtwagens voorzien worden op plaatsen waar ze frequent stilstaan. Zeker op de snelwegparkings, waar nu al een groot tekort is aan parkeercapaciteit. Vaak staan de vrachtwagens al op de pechstrook voor en achter de snelwegparking. Laat staan dat daar nog laadpalen bij moeten. Hier is een grote taak weggelegd voor de wetgever”, zegt Jacquemyns.

Volvo Trucks heeft recent een joint venture opgericht, Milence, die mee zal ijveren voor de uitbouw van een Europese laadinfrastructuur voor zware voertuigen binnen het TEN-T netwerk, het Europese netwerk dat vlotte transportverbindingen moet mogelijk maken. Milence wil zo samen met bedrijven als Siemens, Maersk, Unilever en PepsiCo adequate laadinfrastructuur beschikbaar stellen met voldoende netcapaciteit zodat elektrische vrachtwagens naadloos in de hele EU kunnen rijden.

Verschillen Vlaanderen – Wallonië

Aan de hand van een aantal stellingen werd tijdens het slotdebat gekeken naar de actuele toestand van het Belgische netwerk van elektrische laadinfrastructuur, zowel voor personenwagens als voor zwaardere voertuigen. “Op basis van de actuele cijfers lopen we voorop op voorspellingen voor wat betreft het aantal inschrijvingen van nieuwe elektrische voertuigen”, zegt Jochen De Smet, president bij EV Belgium. “Vandaag is er infrastructuur genoeg. In de periode tussen 2025 en 2030 verwachten we wel een significante toename in de verkoop van elektrische voertuigen. De uitdaging zal zijn om tegen die tijd voldoende infrastructuur te hebben. Op het vlak van laadinfrastructuur zien we erg grote verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië. In Wallonië moet er echt nog een inhaalbeweging gebeuren.”

Laadinfrastructuur in steden

In onze Belgische steden blijkt een netwerk van laadpalen uitbouwen een moeilijk verhaal. Koen Kennis, schepen voor mobiliteit van de Stad Antwerpen, adviseert bewoners vooral om zoveel mogelijk op te laden op het eigen terrein. “Maar we zien dat slechts 10% van de bewoners in een stedelijke omgeving thuis kunnen laden. We zullen dus voor de overige 90% moeten evolueren naar grote laadpleinen en naar een snelle laadervaring, te vergelijken in tijd met een tankbeurt van diesel of benzine nu”, alsnog Kennis.