Transport Schrauwen vernieuwt vloot en huisstijl

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren
Nieuwe huisstijl Transport Schrauwen
Nieuwe huisstijl Transport Schrauwen © Transport Schrauwen

Transport Schrauwen uit Essen heeft zopas de eerste exemplaren van een bestelling van 14 trekkers in ontvangst genomen. Ze werden meteen in een nieuw kleedje gestoken. Het gaat deels om een uitbreiding van de vloot.

De bestelde trucks – twaalf DAFs en twee Renaults – worden tot het einde van het jaar geleverd. “Momenteel moet je zes tot zeven maanden wachten op de levering, onder meer door het chipstekort. Bestel je vandaag, dan moet je tot februari wachten tot de trekkers worden geleverd”, zegt zaakvoerder Nico Schrauwen. 

De nieuwe trekkers zijn deels een vervanging en deels een uitbreiding van de vloot. Die telt nu zestig eigen wagens. Tegen het einde van het jaar zal ze groeien tot zo’n zeventig trekkers. De omschakeling naar de nieuwe huisstijl zal geleidelijk gebeuren, naarmate de trekkers vervangen worden.

“De vraag naar containertransport – 90% van onze activiteit – blijft groot. De uitbreiding dient ook om de klanten een hogere servicegraad aan te bieden: vandaag heb je meer wagens nodig om hetzelfde werk te doen. Vijf jaar geleden kon een chauffeur twee ritten Antwerpen/Genk rijden. Vandaag is dat anderhalve rit omwille van de files en de wachttijden, niet alleen aan de kaaien – wat al een tijdje een probleem is – maar ook bij de klanten zelf”, zegt hij.

“Bij de klanten ontstaan wachttijden, onder meer door het personeelstekort. Terwijl je vroeger tussen 08.00 en 17.00 uur kon leveren, krijg je vandaag een slot om bijvoorbeeld 10.15 uur. Maar dat sluit niet uit dat je toch moet wachten voor het je beurt is. Dat haalt flexibiliteit uit de keten. Dus heb je meer wagens nodig om dezelfde volumes te halen”, zegt Schrauwen.

Nieuwe chassis

Daarom investeert hij ook in vijftien nieuwe chassis. “Omdat we meer willen aanbieden dan transport van A naar B, nemen we ook meer gespecialiseerd materieel in gebruik. Een deel van de nieuwe chassis is uitgerust met een ‘genset’ (een generator om reefercontainers van stroom te voorzien, red.). We nemen ook combichassis in de vloot”, klinkt het nog. Dat zijn containerchassis voor twee twintigvoeters die beide containers afzonderlijk met de deuren naar achter voor een laad- of loskade kunnen zetten. “In totaal beschikken we – samen met die van de onderaannemers – over honderdveertig chassis.”

Philippe Van Dooren