Margot Borms start eigen maritiem dienstenbedrijf Goseaport

Nieuws, Mensen
Koen Heinen
Margot Borms Goseaport
Margot Borms start haar eigen bedrijf Goseaport. © Goseaport

In 2022 werd Margot Borms nog aangesteld als general manager van het in het ophalen en verwerken van scheepsafval gespecialiseerde MTD. Ze volgde echter haar ondernemershart en start nu haar eigen maritiem dienstenbedrijf Goseaport.

Goed anderhalf jaar stond Margot Borms aan het hoofd van het familiale bedrijf MTD. “Het lukte me niet om daar de nodige veranderingen door te drukken en tegelijkertijd klopte mijn ondernemershart te sterk om dit te blijven doen. Ik wilde mijn eigen ding doen en mijn eigen baas zijn”, zegt ze. De voorbije weken heeft ze hard gewerkt om alle nodige vergunningen in orde te krijgen om met Goseaport van start te gaan.

Maritieme dienstverlener

Zelf omschrijft ze haar bedrijf als ‘een maritieme dienstverlener naar het schip toe’. “Ik ga me niet de rol van een agentuur toe-eigenen maar fysiek diensten verlenen in de haven met de focus op afvalophaling. Mijn aanvragen bij OVAM en het Havenbedrijf zijn goedgekeurd. Het gaat zowel om vaste afvalfracties als om bilgewater, enzovoort”, legt ze uit.

Tracking systeem

“De ophaling zal op een duurzame manier gebeuren. Ik heb daarvoor een tracking systeem ontwikkeld waardoor het afval traceerbaar is zowel door de rederij als door de klant. Alle partijen van producent tot verwerker kunnen het afvaltraject volgen. Dat is iets dat meer en meer speelt in de markt. Daarnaast zullen fracties die worden opgehaald, altijd naar het dichtstbijzijnde afvalverwerkingspunt worden vervoerd. Alles zal heel duidelijk te volgen zijn via het onlinesysteem”, zegt ze.

Transport en logistiek

Een tweede luik van de activiteiten van Goseaport is het transport en logistiek van scheepseigen goederenstromen van en naar het zeeschip. “Daarmee wil ik de maritieme agenturen ontzorgen van transport. Antwerpen telt een heel pakket agenturen waarvoor ik die hele fysieke ontzorging kan doen. Daarbij wordt veel gewerkt met transporteurs uit Rotterdam. Ik probeer zoveel mogelijk met lokale transporteurs te werken. Door zelf als scheepsagentuurmanager gewerkt te hebben, weet ik wat de noden zijn. Ik heb een gamma aan kennis in de haven”, benadrukt ze.

Duurzame groei

Margot Borms werkt voorlopig alleen in Goseaport. “Ik ga geen overhead aanbieden. Eerst de markt aftoetsen en dan zullen we snel zien hoe groot de expansiemogelijkheden zijn. Ik ga voor duurzame groei op een correcte manier, stap voor stap”, besluit ze.

Margot Borms start eigen maritiem dienstenbedrijf Goseaport – Flows

Margot Borms start eigen maritiem dienstenbedrijf Goseaport

Nieuws, Mensen
Koen Heinen
Margot Borms Goseaport
Margot Borms start haar eigen bedrijf Goseaport. © Goseaport

In 2022 werd Margot Borms nog aangesteld als general manager van het in het ophalen en verwerken van scheepsafval gespecialiseerde MTD. Ze volgde echter haar ondernemershart en start nu haar eigen maritiem dienstenbedrijf Goseaport.

Goed anderhalf jaar stond Margot Borms aan het hoofd van het familiale bedrijf MTD. “Het lukte me niet om daar de nodige veranderingen door te drukken en tegelijkertijd klopte mijn ondernemershart te sterk om dit te blijven doen. Ik wilde mijn eigen ding doen en mijn eigen baas zijn”, zegt ze. De voorbije weken heeft ze hard gewerkt om alle nodige vergunningen in orde te krijgen om met Goseaport van start te gaan.

Maritieme dienstverlener

Zelf omschrijft ze haar bedrijf als ‘een maritieme dienstverlener naar het schip toe’. “Ik ga me niet de rol van een agentuur toe-eigenen maar fysiek diensten verlenen in de haven met de focus op afvalophaling. Mijn aanvragen bij OVAM en het Havenbedrijf zijn goedgekeurd. Het gaat zowel om vaste afvalfracties als om bilgewater, enzovoort”, legt ze uit.

Tracking systeem

“De ophaling zal op een duurzame manier gebeuren. Ik heb daarvoor een tracking systeem ontwikkeld waardoor het afval traceerbaar is zowel door de rederij als door de klant. Alle partijen van producent tot verwerker kunnen het afvaltraject volgen. Dat is iets dat meer en meer speelt in de markt. Daarnaast zullen fracties die worden opgehaald, altijd naar het dichtstbijzijnde afvalverwerkingspunt worden vervoerd. Alles zal heel duidelijk te volgen zijn via het onlinesysteem”, zegt ze.

Transport en logistiek

Een tweede luik van de activiteiten van Goseaport is het transport en logistiek van scheepseigen goederenstromen van en naar het zeeschip. “Daarmee wil ik de maritieme agenturen ontzorgen van transport. Antwerpen telt een heel pakket agenturen waarvoor ik die hele fysieke ontzorging kan doen. Daarbij wordt veel gewerkt met transporteurs uit Rotterdam. Ik probeer zoveel mogelijk met lokale transporteurs te werken. Door zelf als scheepsagentuurmanager gewerkt te hebben, weet ik wat de noden zijn. Ik heb een gamma aan kennis in de haven”, benadrukt ze.

Duurzame groei

Margot Borms werkt voorlopig alleen in Goseaport. “Ik ga geen overhead aanbieden. Eerst de markt aftoetsen en dan zullen we snel zien hoe groot de expansiemogelijkheden zijn. Ik ga voor duurzame groei op een correcte manier, stap voor stap”, besluit ze.