Eerste eigen autoschip Chinese marktleider BYD vaart naar Vlissingen

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Roro-autoschip 'BYD Explorer No. 1'
Roro-autoschip ‘BYD Explorer No. 1’ © BYD

North Sea Port ontvangt de maidentrip van het eerste eigen schip van BYD, de grootste Chinese constructeur van elektrische wagens. De ‘BYD Explorer No. 1’ met een capaciteit van zevenduizend auto’s is aangekondigd voor woensdag 21 februari in Vlissingen.

Sinds half januari was het koffiedik kijken waarheen de maidentrip van de ‘BYD Explorer No. 1’ zou leiden. Het eerste eigen schip van de grootste Chinese constructeur van elektrische wagens BYD werd op 10 januari opgeleverd in Yantai. Het roro-autoschip met een capaciteit van zevenduizend wagens begon vanuit Xiaomo International Logistics Port in Shenzhen aan zijn maidentrip met eindbestemming Europa.

Onderweg waren slechts af en toe signalen van het satellietbaken merkbaar bij aanlopen in Singapore en India. Sinds maandagavond flikkert groen licht ter hoogte van West-Afrika, waarmee duidelijk wordt dat de korte maar tegenwoordig onveilige route via de Rode Zee werd geruild voor een omvaart van Afrika via Kaap de Goede Hoop. Trackingsites melden als eindbestemming Vlissingen op woensdag 21 februari.

242.765 wagens

Eigen autoschepen bouwen is voor BYD een strategische keuze omdat de huidige rorovloot de toenemende vraag naar transport niet snel genoeg kan volgen. “De Chinese constructeurs van elektrische voertuigen bereikten vorig jaar een historische mijlpaal van 9 miljoen wagens”, zegt Wang Junbao, general manager van BYD Corporate Division. “Daarvan produceerde BYD 3,02 miljoen stuks, waarmee we de grootse speler in het wereldwijde elektrische segment zijn.”

De productie blijft voornamelijk in China maar de uitvoer neemt explosief toe. In 2023 exporteerde BYD alleen al 242.765 wagens, meer dan vier keer zoveel als in 2022. “De nieuwbouw ‘BYD Explorer No. 1’ en nog zeven zusterschepen die we de komende twee jaar in dienst nemen, vormen een opstap voor het verder uitbreiden van onze overzeese markten. Wij zullen onze vloot ook openstellen voor andere Chinese autobouwers.”

Dringende nood

BYD doet voor het maritieme werk een beroep op scheepsmanagementbedrijf Wallem uit Hongkong. Dat staat in voor alle scheepsoperaties inclusief stouwen, route- en bunkerplanning.

Over de details van de aanloop van de ‘BYD Explorer No. 1’ op woensdag 21 februari in Vlissingen is weinig bekend. De openbare lijst van verwachte opvaarten in North Sea Port reikt slechts een week ver. Gezien de dringende nood aan transport van nieuwe wagens, laat het zich raden dat de capaciteit voor zevenduizend auto’s optimaal benut zal zijn.

Eerste eigen autoschip Chinese marktleider BYD vaart naar Vlissingen – Flows

Eerste eigen autoschip Chinese marktleider BYD vaart naar Vlissingen

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Roro-autoschip 'BYD Explorer No. 1'
Roro-autoschip ‘BYD Explorer No. 1’ © BYD

North Sea Port ontvangt de maidentrip van het eerste eigen schip van BYD, de grootste Chinese constructeur van elektrische wagens. De ‘BYD Explorer No. 1’ met een capaciteit van zevenduizend auto’s is aangekondigd voor woensdag 21 februari in Vlissingen.

Sinds half januari was het koffiedik kijken waarheen de maidentrip van de ‘BYD Explorer No. 1’ zou leiden. Het eerste eigen schip van de grootste Chinese constructeur van elektrische wagens BYD werd op 10 januari opgeleverd in Yantai. Het roro-autoschip met een capaciteit van zevenduizend wagens begon vanuit Xiaomo International Logistics Port in Shenzhen aan zijn maidentrip met eindbestemming Europa.

Onderweg waren slechts af en toe signalen van het satellietbaken merkbaar bij aanlopen in Singapore en India. Sinds maandagavond flikkert groen licht ter hoogte van West-Afrika, waarmee duidelijk wordt dat de korte maar tegenwoordig onveilige route via de Rode Zee werd geruild voor een omvaart van Afrika via Kaap de Goede Hoop. Trackingsites melden als eindbestemming Vlissingen op woensdag 21 februari.

242.765 wagens

Eigen autoschepen bouwen is voor BYD een strategische keuze omdat de huidige rorovloot de toenemende vraag naar transport niet snel genoeg kan volgen. “De Chinese constructeurs van elektrische voertuigen bereikten vorig jaar een historische mijlpaal van 9 miljoen wagens”, zegt Wang Junbao, general manager van BYD Corporate Division. “Daarvan produceerde BYD 3,02 miljoen stuks, waarmee we de grootse speler in het wereldwijde elektrische segment zijn.”

De productie blijft voornamelijk in China maar de uitvoer neemt explosief toe. In 2023 exporteerde BYD alleen al 242.765 wagens, meer dan vier keer zoveel als in 2022. “De nieuwbouw ‘BYD Explorer No. 1’ en nog zeven zusterschepen die we de komende twee jaar in dienst nemen, vormen een opstap voor het verder uitbreiden van onze overzeese markten. Wij zullen onze vloot ook openstellen voor andere Chinese autobouwers.”

Dringende nood

BYD doet voor het maritieme werk een beroep op scheepsmanagementbedrijf Wallem uit Hongkong. Dat staat in voor alle scheepsoperaties inclusief stouwen, route- en bunkerplanning.

Over de details van de aanloop van de ‘BYD Explorer No. 1’ op woensdag 21 februari in Vlissingen is weinig bekend. De openbare lijst van verwachte opvaarten in North Sea Port reikt slechts een week ver. Gezien de dringende nood aan transport van nieuwe wagens, laat het zich raden dat de capaciteit voor zevenduizend auto’s optimaal benut zal zijn.