Britse verladers: “Schakel leger in tegen chauffeurstekort”

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir

De Britse federatie van groothandelaars FWD lanceerde een oproep om legertrucks met chauffeurs in te zetten tegen het nijpende chauffeurstekort. Volgens de Britse beroepsfederatie RHA zou dat geen structurele oplossing voor het probleem zijn.

James Bielby, CEO van de Federation of Wholesale Distributors (FWD), verklaart in het Britse vakblad The Loadstar dat het extreme chauffeurstekort vraagt om drastische maatregelen. “Met een tekort van 70.000 chauffeurs raad ik de regering aan om legertrucks stand-by te houden om er voor te zorgen dat er voldoende voertuigen en chauffeurs paraat staan om voedsel te leveren.”

12-puntenplan

Het markante voorstel om het leger in te zetten tegen het chauffeurstekort, is wellicht vooral een middel om druk te zetten op de Britse regering om de schaarste aan vrachtwagenbestuurders aan te pakken. De Britse beroepsfederatie voor vervoerders Royal Haulage Association (RHA) lanceerde begin deze maand nog een 12-puntenplan voor de regering om het nijpende tekort aan te kaarten met onder andere het voorstel om het beroep van vrachtwagenchauffeur op de lijst met knelpuntberoepen te zetten.

Omscholen

Bij RHA geloven ze niet in het inschakelen van het leger als structurele oplossing voor het chauffeurstekort. “De chauffeurs van het leger zouden in dat geval zeker omgeschoold moeten worden. Bovendien hebben die chauffeurs andere taken te vervullen dan die in de civiele logistiek en hun aantal is in ieder geval niet groot”, zegt een woordvoerder van RHA aan The Loadstar.

Het chauffeurstekort speelt uiteraard niet alleen in het Verenigd Koninkrijk. Uit recent onderzoek van het logistieke platform Transporeon blijkt dat de Europese capaciteit aan chauffeurs afgelopen maand het laagste niveau in drie jaar bereikte.  

Yannick De Spiegeleir