Girteka werft aan in Centraal-Azië tegen chauffeurstekort in Europa

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
Girteka
Girteka © Girteka

Met het oog op het groeiende chauffeurstekort in Europa opent wegvervoerder Girteka twee wervingskantoren in Kazachstan en Kirgizië. De Litouwse wegvervoerder heeft vandaag al drieduizend Aziatische chauffeurs in dienst.

De nieuwe vestigingen van Girteka Transport in Almaty (Kazachstan) en Bishkek (Kirgizië) willen professionele chauffeurs aantrekken om in Europa voor Girteka te werken. Het is tekenend dat een van de grootste transportbedrijven in Europa zich steeds meer op Azië richt om beroepschauffeurs te rekruteren.

Wereldwijd probleem

“Het tekort aan chauffeurs is een wereldwijd probleem geworden. Alleen al in Europa missen we zo’n 400.000 tot 450.000 beroepschauffeurs en er is geen pasklare oplossing omdat veel chauffeurs binnenkort met pensioen gaan en het moeilijker wordt om een jonge generatie te overtuigen. We willen chauffeurs uit Kazachstan en Kirgizië de ruimte geven om zich te ontwikkelen. Dankzij de nieuwe kantoren kunnen we het beroep lokaal promoten”, zegt Mindaugas Paulauskas, CEO van Girteka Transport.

Het aantal Aziatische chauffeurs dat hier actief is, vormt wel een minderheid, maar er zijn bijvoorbeeld ook Turkse en Marokkaanse chauffeurs actief

Met zijn plaatselijke kantoren wil Girteka ook de aanwervingsprocedure flexibeler maken en rijexamens aanbieden. In België kijken vervoerders eveneens al langer buiten de grenzen om nieuwe chauffeurs aan te werven. “Het aantal Aziatische chauffeurs dat hier actief is, vormt wel een minderheid, maar er zijn bijvoorbeeld ook Turkse en Marokkaanse chauffeurs actief”, weet Philippe Degraef, directeur van Febetra.

Bestuurderskaarten

De transportfederatie dringt al langer aan bij de overheid om tijdelijke bestuurderskaarten in te voeren om de toegang tot het beroep voor chauffeurs van buiten Europa te vereenvoudigen in ons land. “Wat in Nederland kan, moet bij ons ook kunnen. Europa laat de lidstaten toe om in deze specifieke gevallen eenmalig een bestuurderskaart met een maximum geldigheid van 185 dagen uit te reiken. We hebben bij de federale overheid al eerder aangedrongen om van die mogelijkheid gebruik te maken”, zegt Degraef nog.

Girteka werft aan in Centraal-Azië tegen chauffeurstekort in Europa – Flows

Girteka werft aan in Centraal-Azië tegen chauffeurstekort in Europa

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Girteka
Girteka © Girteka

Met het oog op het groeiende chauffeurstekort in Europa opent wegvervoerder Girteka twee wervingskantoren in Kazachstan en Kirgizië. De Litouwse wegvervoerder heeft vandaag al drieduizend Aziatische chauffeurs in dienst.

De nieuwe vestigingen van Girteka Transport in Almaty (Kazachstan) en Bishkek (Kirgizië) willen professionele chauffeurs aantrekken om in Europa voor Girteka te werken. Het is tekenend dat een van de grootste transportbedrijven in Europa zich steeds meer op Azië richt om beroepschauffeurs te rekruteren.

Wereldwijd probleem

“Het tekort aan chauffeurs is een wereldwijd probleem geworden. Alleen al in Europa missen we zo’n 400.000 tot 450.000 beroepschauffeurs en er is geen pasklare oplossing omdat veel chauffeurs binnenkort met pensioen gaan en het moeilijker wordt om een jonge generatie te overtuigen. We willen chauffeurs uit Kazachstan en Kirgizië de ruimte geven om zich te ontwikkelen. Dankzij de nieuwe kantoren kunnen we het beroep lokaal promoten”, zegt Mindaugas Paulauskas, CEO van Girteka Transport.

Het aantal Aziatische chauffeurs dat hier actief is, vormt wel een minderheid, maar er zijn bijvoorbeeld ook Turkse en Marokkaanse chauffeurs actief

Met zijn plaatselijke kantoren wil Girteka ook de aanwervingsprocedure flexibeler maken en rijexamens aanbieden. In België kijken vervoerders eveneens al langer buiten de grenzen om nieuwe chauffeurs aan te werven. “Het aantal Aziatische chauffeurs dat hier actief is, vormt wel een minderheid, maar er zijn bijvoorbeeld ook Turkse en Marokkaanse chauffeurs actief”, weet Philippe Degraef, directeur van Febetra.

Bestuurderskaarten

De transportfederatie dringt al langer aan bij de overheid om tijdelijke bestuurderskaarten in te voeren om de toegang tot het beroep voor chauffeurs van buiten Europa te vereenvoudigen in ons land. “Wat in Nederland kan, moet bij ons ook kunnen. Europa laat de lidstaten toe om in deze specifieke gevallen eenmalig een bestuurderskaart met een maximum geldigheid van 185 dagen uit te reiken. We hebben bij de federale overheid al eerder aangedrongen om van die mogelijkheid gebruik te maken”, zegt Degraef nog.