De Scheepvaart springt zuinig om met water Albertkanaal

Nieuws, Transport
Jean-Louis Vandevoorde

In Ham en Olen zijn de sluizencomplexen al met een installatie uitgerust die hun waterverbruik met ongeveer de helft beperkt door afvloeiend water in periodes van schaarste terug te pompen. Bij voldoende wateraanvoer doen die installaties dienst als waterkrachtcentrale. De opgewekte groene stroom dient onder meer voor de werking van de sluizen. Die combinatie is naar verluidt uniek in Vlaanderen.

Beperkingen vermijden

In tijden van klimaatverandering en van toenemend gebruik van de waterweg is die investering van cruciaal belang, onderstreepte gedelegeerd bestuurder Chris Danckaerts van De Scheepvaart (links op foto 1, naast voorzitter Frieda Brepoels) gisteren in Ham. Voor de watertoevoer is het Albertkanaal volledig afhankelijk van de Maas, waarvan het debiet deze zomer herhaaldelijk onder de kritische drempel van 60 m³ per seconde is gevallen.

De pompinstallaties moeten helpen vermijden dat De Scheepvaart in zo’n geval beperkingen moet gaan opleggen aan de binnenvaart, zoals een verminderde diepgang of gegroepeerd schutten. Of aan de andere gebruikers van water uit het kanaal, zoals bedrijven die er hun koel- of proceswater uit halen. Zo wordt voorkomen dat die gebruikers economisch verlies lijden en dat het imago van de binnenvaart als bedrijfszekere transportmodus geschaad wordt, benadrukt De Scheepvaart.

Van Genk tot Wijnegem

Na de zomer wil Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts werk maken van de uitrusting van de sluizen van Hasselt, Genk en Diepenbeek met een soortgelijke installatie. Daar staat een investering van 20 miljoen euro tegenover.

In Wijnegem zal die ingreep ingepast worden in de geplande vernieuwing van het complex. Tegen eind 2019 zullen alle sluizen op het Albertkanaal over de pompinstallaties/warmtekrachtcentrales beschikken.