Eurotunnel slaakt noodkreet voor migrantenprobleem in Calais

Nieuws, Transport
Koen Heinen

In de nacht van dinsdag op woensdag probeerden opnieuw zo’n 1.500 migranten de tunnel binnen te dringen in de hoop zo naar het VK te geraken. Daarbij werd een migrant aangereden door een vrachtwagen. Het is al het negende dodelijke slachtoffer onder de migranten sinds eind juni.

De oproep van Eurotunnel is een reactie op een brief van de Franse minister voor Binnenlandse Zaken Bernard Cazeneuve, waarin die zegt dat de door Eurotunnel genomen maatregelen niet in proportie staan tot de ernst van de situatie.

Volgens Jacques Gounon, CEO van Eurotunnel, zet de groep wel de nodige middelen in binnen zijn mogelijkheden en verantwoordelijkheden om de tunnel waterdicht te maken voor clandestiene indringers.

“Sinds de migranten in Calais zijn opgedoken heeft Eurotunnel bovenop zijn contractuele verplichtingen fors geïnvesteerd in zowel fysieke maatregelen zoals afsluitingen, verlichting, camera’s en infraroodafsluitingen, als in menselijke middelen voor de bescherming van de terminal in Coquelles. In totaal gaat het om een bedrag van 160 miljoen euro”, zegt de groep.

Extra beveiliging

In de eerste zes maanden werd al een bedrag van 13 miljoen euro aan extra beveiliging gespendeerd. In het tweede semester zal Eurotunnel die inspanningen verderzetten met nieuwe afsluitingen rond de laadkades. Ondertussen werd ook het aantal bewakers verdubbeld tot 200 eenheden. Om aan het tekort aan materiële middelen van de overheid te verhelpen, stelt Eurotunnel zelfs bussen ter beschikking voor het vervoer van opgepakte migranten.

Om de verliezen als gevolg van de vertragingen en de extra uitgaven te compenseren, heeft Eurotunnel aan de Franse en Britse overheden een schadeloosstelling van 9,7 miljoen euro gevraagd.

De tunneluitbater zegt de voorbije maanden reeds verschillende malen de intergouvernementele commissie voor de Kanaaltunnel te hebben gewaarschuwd voor de explosie van het aantal migranten in Calais en de soms dramatische gevolgen daarvan. Sinds begin januari van dit jaar zou Eurotunnel zelf reeds meer dan 37.000 migranten onderschept en aan de ordediensten overgedragen hebben. De duizenden klachten die de groep al heeft neergelegd worden systematische geklasseerd door de rechtbank in Boulogne. In de buurt van de tunnel zouden nu naar schatting 3.000 tot 5.000 migranten ronddolen.

Extra middelen

Ondertussen heeft Caseneuve beslist om 120 extra gendarmes naar Calais te sturen, waardoor hun aantal op 370 wordt gebracht. De Britse minister voor Binnenlandse Zaken, Theresa May, heeft aangekondigd dat het VK nog eens 7 miljoen pond op tafel legt bovenop de 15 miljoen pond die reeds eerder werden uitgegeven om de veiligheid rond de Kanaaltunnel te versterken.

Hinder

Hoewel de shuttles door de Kanaaltunnel blijven rijden, is er toch grote hinder aan beide zijden van de tunnel. Zowel in Calais als aan Britse kant staan lange rijen vrachtwagens. Aan Franse zijde vormen die een gemakkelijk doelwit voor migranten die van de gelegenheid gebruik maken om aan boord te klimmen. De drukte heeft niet alleen te maken met het toeristische hoogseizoen, maar is ook het gevolg van het feit dat twee grote ropax’en van Eurotunnel/MyFerryLink al ruim een maand bezet worden.