Nu ook ‘weigh in motion’ op Waalse snelwegen

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren

De Waalse minister van Openbare Werken, Maxime Prévot, heeft aangekondigd dat het eerste portiek in de nacht van woensdag of donderdag op de E411 in Courrière richting van Brussel werd geïnstalleerd. Samen met Sofico, de beheerder van de Waalse snel- en expresswegen, heeft hij zijn plannen uiteengezet.

In Wallonië worden in een eerste fase vijf dynamische weegstations gebouwd. In de buurt daarvan worden tevens statische weegbruggen voorzien. Het is – net als in Vlaanderen – de bedoeling om overbeladen vrachtwagens dankzij deze ‘weigh in motion’-installaties (WIM) gemakkelijk te selecteren om ze dan om te leiden naar een vast weegstation, waar een nauwkeurige controle kan uitgevoerd worden.

Van elke vrachtwagen die onder een portiek rijdt, worden een aantal gegevens vergaard. Naast het gewicht zijn dat de hoogte, de snelheid, de lengte en het rijvak. Dat laatste wordt gedaan voor controles op eventuele verboden inhaalmanoeuvres. Deze data worden zonder vertraging doorgestuurd naar de controlediensten een beetje verderop, die met behulp van een laptop mogelijke overtredingen kunnen waarnemen. De vrachtwagen wordt dan uit het verkeer gehaald om aan een volledige controle te worden onderworpen.

Waar?

De portieken en dynamische weegstations, die 4 miljoen euro zullen kosten, worden op vijf plekken voorzien. 

– E411 in Courrière, richting Brussel
– E25/A4 in Habay-la-Neuve, richting Luik
– E411/A4 in Wavre, richting Namen
– E40/A3 in Milmort, richting Brussel
– E19/A7 in Saint-Ghislain, richting Brussel

De werken zijn voorzien tot 19 juni. De betrokken snelwegen worden telkens gedurende drie nachten afgesloten tijdens de installatiewerken. Er worden omleidingen voorzien. Vanaf eind mei worden de weegstations geleidelijk aan operationeel.

Vlaanderen

Ter herinnering: in Vlaanderen zijn er negen WIM-installaties opgesteld langs de volgende autosnelwegen:

– E40 richting Gent, ter hoogte van Erpe-Mere
– N16 richting Puurs, ter hoogte van Scheldebrug
– E40 richting Oostende, ter hoogte van Brugge
– E17 richting Kortrijk, ter hoogte van Kruishoutem
– E17 richting Gent, ter hoogte van Deerlijk
– R0 binnenring, ter hoogte van Halle
– E313 richting Hasselt, ter hoogte van Geel
– E34 richting Antwerpen, ter hoogte van Arendonk
– E314 richting Lummen, ter hoogte van Genk

Het gebruik van de WIM-systemen, zo is in Vlaanderen al vastgesteld, leidt tot een grote efficiëntiewinst. Gemiddeld 83% van de afgeleide voertuigen blijken effectief overladen te zijn tegenover 15 tot 20% bij selectie op visuele basis.