De 31 schepen die momenteel met een rookgasreiniger uitgerust worden – zodat ze nog op zware bunkers kunnen varen nadat de zwavelnormen strenger worden – hebben een gezamenlijke capaciteit van zo'n 350.000 teu. Ze zijn volgens de Franse consultant Alphaliner gemiddeld 52 dagen uit de vaart voor zo’n retrofit. Het aantal inactieve schepen is daardoor gestegen naar 138 eenheden met een totale capaciteit van 486.778 teu, wat 2,1% van de totale containervloot vertegenwoordigt.
Een maand geleden zag het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC zich al geconfronteerd met een tekort aan megamaxschepen, maar intussen vindt geen enkele carrier die op zoek gaat naar een charterschip met een capaciteit van meer dan 5.100 teu, nog een boot die onmiddellijk beschikbaar is. Zij mikken nu noodgedwongen op tonnage waarvan de charter pas later dit jaar afloopt en kunnen niet anders dan instemmen met een forse stijging van het chartertarief.
Panamaxschepen
Volgens Alphaliner zijn intussen ook alle panamaxschepen van 4.000 tot 5.100 teu weer aan de slag. Begin dit jaar waren er daarvan nog zo’n veertig werkloos, maar momenteel is er slechts eentje beschikbaar. De komende vier weken zullen slechts vier tot vijf eenheden van dit formaat hun charter zien eindigen.
Het huren van een schip van 4.250 teu kost intussen al ruim 13.000 dollar per dag, terwijl dat vorig jaar minder dan 8.000 dollar/dag en in 2017 slechts 4.500 dollar/dag was. De huurprijzen van 2017 zijn wel een slecht referentiepunt omdat de chartertarieven toen historisch laag en niet kostendekkend waren.
Even slikken
Voor de grote containerrederijen is het even slikken dat de huurprijzen in de lift zitten. Maersk huurde zopas de 5.033 teu grote ‘RDO Fortune’ voor een periode van tien tot twaalf maanden en moet daarvoor al 16.800 dollar ophoesten, wat ongeveer een derde meer is dan wat een andere carrier een half jaar geleden voor dit schip moest neertellen.
Het tekort aan schepen zal niet snel opgelost raken. Volgens Alphaliner zullen nog 550 extra containerschepen met een scrubber uitgerust worden. De meeste nieuwbouwschepen komen nu ook al meteen met een scrubber in de vaart. Het gaat om 41 schepen, waaronder bijvoorbeeld de 20.244 teu grote megamax ‘Ever Glory’ (foto). Er zijn nog 218 eenheden met een rookgasreiniger in aanbouw.
Stefan Verberckmoes