Nieuwbouw van ONE en Wan Hai in dienst van 2M

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Wan Hai A12' van 13.100 teu
De ‘Wan Hai A12’ van 13.100 teu © Vladimir Tonic

In het vaarschema van een oost-westdienst van de 2M-partners MSC en Maersk zijn enkele opvallende scheepsnamen opgedoken. Het gaat om twee nieuwe neopanamaxschepen van Ocean Network Express (ONE) en Wan Hai Lines.

Omdat veel containerdiensten langs Kaap de Goede Hoop worden omgeleid omdat het doorvaren van de Rode Zee te gevaarlijk is geworden, is er extra tonnage nodig om de wekelijkse afvaartfrequentie van belangrijke oost-westdiensten tussen Azië en de Westerse wereld te kunnen blijven garanderen.

Carriers zonder eigen reserveschepen vinden nu op de chartermarkt weinig of geen aanbod in de hogere capaciteitsklassen. De Deense rederij Maersk is daarom bij een aantal concurrenten gaan aankloppen met de vraag of ze tijdelijk een schip willen doorverhuren.

Maidentrip

Het feit dat Wan Hai Lines en ONE op die vraag zijn ingegaan, laat veronderstellen dat Maersk bereid is om grof geld neer te tellen. De gloednieuwe ‘ONE Focus’ van 15.258 teu zal de maidentrip alvast voor Maersk maken. Die neopanamax werd vorige week opgeleverd door Yangzijiang Shipbuilding als vijfde schip uit een reeks van zeven, die de Canadese scheepseigenaar Seaspan laat bouwen voor een langetermijncharter aan de Japanse carrier ONE.

De subcharter van de ‘ONE Focus’ start komende zaterdag 13 januari in Ningbo, waar het schip zal beginnen laden voor de TP6/Pearl Service van het 2M Vessel Sharing Agreement tussen het Verre Oosten en Californië. Normaal gezien levert Maersk alle schepen voor die lijndienst, maar momenteel varen ook de ‘MSC Paloma’ (14.036 teu) van de VSA-partner MSC en de ‘Wan Hai A12’ (13.100 teu) mee.

Nieuwe huurder

Ook de neopanamax van Wan Hai Lines is een nieuw schip, dat nog maar sinds eind oktober 2023 in de vaart is. Het maakte een eerste reis voor zijn Taiwanese eigenaar tussen de Far East en Latijns-Amerika, maar een woordvoerder van Wan Hai Lines bevestigde intussen dat Maersk sinds vorige week de nieuwe huurder is. “We zijn bereid om schepen tijdelijk uit te charteren als dat past binnen onze eigen plannen”, aldus Wan Hai.

Dit jaar krijgt Maersk er een nieuwe reeks nieuwbouwschepen van 16.200 teu bij, die op methanol zullen varen. Het eerste schip van die nieuwe A-klasse – de ‘Ane Maersk’ – zal begin februari toegevoegd worden aan de vloot van de AE7/Condor Service van 2M tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. Ook die dienst heeft drie extra boten nodig omwille van de omleiding via Zuid-Afrika.

Nieuwbouw van ONE en Wan Hai in dienst van 2M – Flows

Nieuwbouw van ONE en Wan Hai in dienst van 2M

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Wan Hai A12' van 13.100 teu
De ‘Wan Hai A12’ van 13.100 teu © Vladimir Tonic

In het vaarschema van een oost-westdienst van de 2M-partners MSC en Maersk zijn enkele opvallende scheepsnamen opgedoken. Het gaat om twee nieuwe neopanamaxschepen van Ocean Network Express (ONE) en Wan Hai Lines.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login