Grimaldi belicht nieuwe bestemmingen en ‘value added services’

Interview, Scheepvaart
Te gast
Het schip 'Grande Mirafiori'
Het schip ‘Grande Mirafiori’ © Grimaldi

In de jubileumeditie van ons magazine hebben we de bedrijven in de maritieme en logistieke sector de kans geboden om zich in de kijker te stellen. In deze bijdrage belicht rederij Grimaldi haar verschepingsaanbod vanuit de haven van Antwerpen.

De Grimaldi Group, die al sinds 2001 opereert vanop zijn home-terminal op de Verrebroekse Blikken, breidde het verschepingsaanbod het afgelopen jaar uit met verbindingen naar het verre Oosten (onder andere China), het Midden Oosten (Jeddah en Jebel Ali) en Oceanië (Australië en Nieuw Zeeland). Die nieuwe diensten bieden mogelijkheden voor het verschepen van auto’s, vans, trucks, zelfrijdende machines en voor sommige bestemmingen ook mafi-ladingen. Door het samenvloeien van alle Grimaldi-diensten op AET, wordt het Grimaldi-netwerk op deze manier weer enorm uitgebreid.

Vooral voor Oceanië is dat geen sinecure want deze Australische en Nieuw Zeelandse bestemmingen brengen specifieke uitdagingen met zich mee met betrekking tot de zogenaamde ‘toegevoegde waarde-activiteiten’ verbonden aan de verscheping.

Deze goederen moeten een zogenaamde ‘bio treatment’ ondergaan waarbij op de cargo aanwezige levende organismen worden gedood. Die ‘bio treatment’ kan verschillende vormen aannemen, zoals begassing (fumigatie) of het duurzamer geachte alternatief warmeluchtbehandeling (heat treatment). Om de import van exotische diersoorten, die een bedreiging kunnen vormen voor de inheemse fauna en flora, te weren, eisen de Australische en Nieuw-Zeelandse overheden dat alle cargo die het land binnenkomt per zeeschip, uiterlijk vijf dagen voor ze op het schip wordt geladen, een afdoende behandeling heeft gekregen. Een huzarenstukje wat planning betreft voor de terminals waar deze cargo wordt geladen.

Antwerp Euroterminal

Antwerp Euroterminal (AET), de haventerminal van de Grimaldi Group die zich laat opmerken door een systematisch oog voor duurzaamheid in de ontwikkeling van de bedrijfsvoering, startte in juni 2023 met de bouw van een nieuwe hal voor het uitvoeren van heat treatments ter ondersteuning van de nieuwe trafieken. In de hal, die werd neergezet in twee maanden tijd, werden op 9 september 2023 de eerste voertuigen behandeld. Hierbij legt AET een sterke focus om dat zo energie-efficiënt mogelijk uit te voeren, waarbij de hal volledig bestaat uit isolatiewanden van 15 cm dikte. Bij de bouw van de hal werd er daarnaast rekening mee gehouden dat AET een multipurposeterminal is en dat ook alle verschillende types cargo behandeld moeten kunnen worden.

Naast heat treatment, biedt AET ook vehicle washing-activiteiten aan aan zijn klanten, in een carwash die volledig opereert met gerecupereerd en gezuiverd regenwater. Op die manier kunnen insecten en organismen gedood worden, maar ook zand- en stofresten verwijderd worden waar nodig.

Antwerp Euroterminal, gelegen aan het Verrebroekdok op de linker-Scheldeoever, is met een oppervlakte van 1.500.000 m² en een kaailengte van 2.300m de grootste multipurposeterminal ter wereld. Op het bedrijf bevindt zich nu al de grootste parkeergarage van België, met een capaciteit van 10.000 voertuigen, die met nog 150% wordt uitgebreid. De terminal behandelt jaarlijks zo’n 600 zeeschepen, 1.000.000 voertuigen, 380.000 ton breakbulk en 250.000 teu containers.

Grimaldi belicht nieuwe bestemmingen en ‘value added services’ – Flows

Grimaldi belicht nieuwe bestemmingen en ‘value added services’

Interview, Scheepvaart
Te gast
Het schip 'Grande Mirafiori'
Het schip ‘Grande Mirafiori’ © Grimaldi

In de jubileumeditie van ons magazine hebben we de bedrijven in de maritieme en logistieke sector de kans geboden om zich in de kijker te stellen. In deze bijdrage belicht rederij Grimaldi haar verschepingsaanbod vanuit de haven van Antwerpen.

De Grimaldi Group, die al sinds 2001 opereert vanop zijn home-terminal op de Verrebroekse Blikken, breidde het verschepingsaanbod het afgelopen jaar uit met verbindingen naar het verre Oosten (onder andere China), het Midden Oosten (Jeddah en Jebel Ali) en Oceanië (Australië en Nieuw Zeeland). Die nieuwe diensten bieden mogelijkheden voor het verschepen van auto’s, vans, trucks, zelfrijdende machines en voor sommige bestemmingen ook mafi-ladingen. Door het samenvloeien van alle Grimaldi-diensten op AET, wordt het Grimaldi-netwerk op deze manier weer enorm uitgebreid.

Vooral voor Oceanië is dat geen sinecure want deze Australische en Nieuw Zeelandse bestemmingen brengen specifieke uitdagingen met zich mee met betrekking tot de zogenaamde ‘toegevoegde waarde-activiteiten’ verbonden aan de verscheping.

Deze goederen moeten een zogenaamde ‘bio treatment’ ondergaan waarbij op de cargo aanwezige levende organismen worden gedood. Die ‘bio treatment’ kan verschillende vormen aannemen, zoals begassing (fumigatie) of het duurzamer geachte alternatief warmeluchtbehandeling (heat treatment). Om de import van exotische diersoorten, die een bedreiging kunnen vormen voor de inheemse fauna en flora, te weren, eisen de Australische en Nieuw-Zeelandse overheden dat alle cargo die het land binnenkomt per zeeschip, uiterlijk vijf dagen voor ze op het schip wordt geladen, een afdoende behandeling heeft gekregen. Een huzarenstukje wat planning betreft voor de terminals waar deze cargo wordt geladen.

Antwerp Euroterminal

Antwerp Euroterminal (AET), de haventerminal van de Grimaldi Group die zich laat opmerken door een systematisch oog voor duurzaamheid in de ontwikkeling van de bedrijfsvoering, startte in juni 2023 met de bouw van een nieuwe hal voor het uitvoeren van heat treatments ter ondersteuning van de nieuwe trafieken. In de hal, die werd neergezet in twee maanden tijd, werden op 9 september 2023 de eerste voertuigen behandeld. Hierbij legt AET een sterke focus om dat zo energie-efficiënt mogelijk uit te voeren, waarbij de hal volledig bestaat uit isolatiewanden van 15 cm dikte. Bij de bouw van de hal werd er daarnaast rekening mee gehouden dat AET een multipurposeterminal is en dat ook alle verschillende types cargo behandeld moeten kunnen worden.

Naast heat treatment, biedt AET ook vehicle washing-activiteiten aan aan zijn klanten, in een carwash die volledig opereert met gerecupereerd en gezuiverd regenwater. Op die manier kunnen insecten en organismen gedood worden, maar ook zand- en stofresten verwijderd worden waar nodig.

Antwerp Euroterminal, gelegen aan het Verrebroekdok op de linker-Scheldeoever, is met een oppervlakte van 1.500.000 m² en een kaailengte van 2.300m de grootste multipurposeterminal ter wereld. Op het bedrijf bevindt zich nu al de grootste parkeergarage van België, met een capaciteit van 10.000 voertuigen, die met nog 150% wordt uitgebreid. De terminal behandelt jaarlijks zo’n 600 zeeschepen, 1.000.000 voertuigen, 380.000 ton breakbulk en 250.000 teu containers.