Grimaldi en Glovis samen in trans-Atlantisch roroverkeer

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Het roroschip 'Grande Portogallo'
Het roroschip ‘Grande Portogallo’ © Stefan Verberckmoes

De Italiaanse rederij Grimaldi laat de Zuid-Koreaanse carrier Hyundai Glovis meeliften op een rorodienst vanuit Noord-Amerika naar Vlaanderen. De samenwerking beperkt zich voorlopig tot transporten vanuit Baltimore.

De twee rororederijen hebben een akkoord bereikt waarbij Hyundai Glovis maandelijks ongeveer zevenhonderd voertuigen mag vervoeren op autoschepen van Grimaldi tussen Baltimore en Zeebrugge.

De rechtstreekse aanloop van Zeebrugge gebeurt in principe wanneer de Zuid-Koreaanse rederij plaats koopt voor minstens zevenhonderd wagens. Als het er minder zijn, is Grimaldi niet contractueel gebonden om de kusthaven aan te lopen.

Tot eind 2024

De twee partners hebben aan de Federal Maritime Commission (FMC) in Washington de toelating gevraagd om daarover te mogen onderhandelen. In onderling overleg kan Hyundai Glovis ook meer scheepsruimte kopen op de autoboten van de Italiaanse partner.

Beide rederijen zullen afzonderlijke contracten sluiten met de terminals in Baltimore en Zeebrugge die de voertuigen zullen laden of lossen. De samenwerking geldt tot het einde van dit jaar. Glovis en Grimaldi kunnen theoretisch de samenwerking beëindigen mits een vooropzeg van 45 dagen, maar zo’n vooropzeg is niet mogelijk voor medio november 2024.

Grimaldi en Glovis samen in trans-Atlantisch roroverkeer – Flows

Grimaldi en Glovis samen in trans-Atlantisch roroverkeer

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
Het roroschip 'Grande Portogallo'
Het roroschip ‘Grande Portogallo’ © Stefan Verberckmoes

De Italiaanse rederij Grimaldi laat de Zuid-Koreaanse carrier Hyundai Glovis meeliften op een rorodienst vanuit Noord-Amerika naar Vlaanderen. De samenwerking beperkt zich voorlopig tot transporten vanuit Baltimore.

De twee rororederijen hebben een akkoord bereikt waarbij Hyundai Glovis maandelijks ongeveer zevenhonderd voertuigen mag vervoeren op autoschepen van Grimaldi tussen Baltimore en Zeebrugge.

De rechtstreekse aanloop van Zeebrugge gebeurt in principe wanneer de Zuid-Koreaanse rederij plaats koopt voor minstens zevenhonderd wagens. Als het er minder zijn, is Grimaldi niet contractueel gebonden om de kusthaven aan te lopen.

Tot eind 2024

De twee partners hebben aan de Federal Maritime Commission (FMC) in Washington de toelating gevraagd om daarover te mogen onderhandelen. In onderling overleg kan Hyundai Glovis ook meer scheepsruimte kopen op de autoboten van de Italiaanse partner.

Beide rederijen zullen afzonderlijke contracten sluiten met de terminals in Baltimore en Zeebrugge die de voertuigen zullen laden of lossen. De samenwerking geldt tot het einde van dit jaar. Glovis en Grimaldi kunnen theoretisch de samenwerking beëindigen mits een vooropzeg van 45 dagen, maar zo’n vooropzeg is niet mogelijk voor medio november 2024.