Derde roro-autocarrier in Haven Oostende: “Zal niet laatste keer zijn”

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Roroschip 'Laudace' van Suardiaz
Roroschip ‘Laudace’ van Suardiaz © Suardiaz Group

In enkele weken tijd werd in Oostende nu al de derde roro-autocarrier behandeld. Deze uitwijking vanwege de terminalcongestie in Zeebrugge zal ook niet de laatste zijn, zegt Haven Oostende, dat ook op een reguliere dienst blijft mikken.

Dinsdagavond 23 januari arriveerde in Oostende vanuit Zeebrugge het roroschip ‘L’Audace’ van de Spaanse groep Suardiaz. Na meer dan tien jaar zonder roro in Oostende, is dit al de derde operatie in korte tijd. Op 28 december kwam de ‘Finnpulp’ van Finnlines en op 4 januari de ‘Polaris Liberty’ van Polaris Autoliners langs.

De afgelopen week was goed zichtbaar dat er een nieuwe beweging op til was. Alle omheinde en beveiligde terminaloppervlakten stonden vol met nieuwe Toyota’s geparkeerd. Net als bij de twee vorige aanlopen, werd deze logistieke operatie geleid door International Car Operators (ICO) uit Zeebrugge. Opnieuw is de bestemming het Engelse Grimsby. ‘L’Audace’ is 142 meter lang en kan 97 trailers of 1.031 personenwagens bevatten. ICO trad deze keer voor het eerst bij roro in Oostende ook op als scheepsagent.

Recurrente activiteit

“Bij ‘L’Audace’ werden eerst een negenhonderdtal wagens gelost en vervolgens een duizendtal geladen”, zegt CEO Dirk Declerck van Haven Oostende. “Na drie keer mogen we van een recurrente activiteit spreken. Het zal niet de laatste keer zijn dat we als uitwijkhaven fungeren. Bovendien werkt ons team hard om in een volgende fase een reguliere lijn binnen te halen. De probleemloze opvaart van de drie autocarriers en vlotte operationele behandeling op de roroterminal sterken ons in die ambitie.”

Ook op het vlak van de veiligheid en beveiliging van afvaarten naar het Verenigd Koninkrijk – onder meer het afschrikken en tijdig tegenhouden van transmigranten – maakt Oostende zich klaar voor een volgende stap. De terminals waren al met een state-of-the-art afsluiting omheind. “Nu is er een taskforce opgericht die zich toelegt op de actiepunten om in samenspraak alles veilig te doen verlopen. In dit overleg komt Haven Oostende bijeen met onder meer het parket, de lokale politie, de scheepvaartpolitie en de klant”, besluit Declerck.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
DOCENT
DOCENT 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Derde roro-autocarrier in Haven Oostende: “Zal niet laatste keer zijn” – Flows

Derde roro-autocarrier in Haven Oostende: “Zal niet laatste keer zijn”

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Roroschip 'Laudace' van Suardiaz
Roroschip ‘Laudace’ van Suardiaz © Suardiaz Group

In enkele weken tijd werd in Oostende nu al de derde roro-autocarrier behandeld. Deze uitwijking vanwege de terminalcongestie in Zeebrugge zal ook niet de laatste zijn, zegt Haven Oostende, dat ook op een reguliere dienst blijft mikken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login