Haven Oostende heroriënteert activiteiten naar niches logistieke keten

Interview, Havens
Te gast
Lading OSSCO bij Haven Oostende
Lading OSSCO bij Haven Oostende © Haven Oostende

In de jubileumeditie van ons magazine hebben we de bedrijven in de maritieme en logistieke sector de kans geboden om zich in de kijker te stellen. In deze bijdrage licht Haven Oostende toe hoe ze zichzelf positioneert met blik op de toekomst.

“Door de globalisering en de schaalvergroting van schepen en trafieken dienen havens die geen wereldhaven zijn, zichzelf heruit te vinden om hun toekomst te verzekeren”, zegt het Oostendse havenbedrijf. “Haven Oostende heeft er daarom sinds begin 2019 resoluut voor geopteerd om te focussen op nichegroeimarkten met actieve deelname in de maritieme en logistieke keten.”

“Die strategie werpt overduidelijk haar vruchten af zoals blijkt uit de historisch goede financiële resultaten, de stijgende werkgelegenheid en de sterke maritieme trafieken. Voorbeelden van die actieve deelname zijn de acquisitie van 85% van de aandelen van REBO nv (de zwarelastterminal in de voorhaven van Oostende) waardoor Haven Oostende in oktober 2019 in het bezit kwam van alle aandelen van deze firma en REBO nv dus een volle dochter werd van Haven Oostende.”

“Hierna volgde een succesvolle strategische heroriëntatie van REBO als pure offshore windterminal naar een polyvalente zwarelastterminal. Dat resulteerde in minder afhankelijkheid van de offshorewind met een bredere marktbenadering en in winstcijfers, zelfs in jaren waar er geen offshore windprojecten zijn.”

Windturbines

“Sindsdien wordt REBO in de markt gezet voor het bouwen van windturbineparken, en ook voor het onderhouden en reviseren van onderdelen van offshore windturbines, voor het ontmantelen van windturbines, voor aanvoer via zee van onshore windturbines, voor het behandelen van zware stukgoederen, in het kader van mobilisatie en demobilisatie van schepen tussen twee opdrachten, voor de opbouw van grote en zware constructies en voor lift-on lift-off.”

“Zo werd op de REBO-terminal een ontlader van VIGAN gebouwd, een van de grootste losinstallaties, die gebruikt wordt om wood pellets op te zuigen. Het totale gewicht van de constructie was 155 ton. Het was de eerste keer dat het Waalse bedrijf van de mogelijkheid gebruikmaakte om een grote machine in België op te bouwen en in zijn geheel naar zijn eindbestemming te versturen op een boot. Ook dochteronderneming MultiTech nv die gespecialiseerd is in technisch maatwerk, stelde techniekers ter beschikking voor de assemblage.”

Stuwadoor Services

“Een mooi project waarin de verschillende dochterondernemingen van Haven Oostende kunnen bijdragen en Haven Oostende een totaaloplossing kan aanbieden. Een ander recent voorbeeld is de bouw van een nieuwe loods van 6 900m² die REBO in eigen beheer zal uitbaten voor de opslag van goederen uit nieuw aangetrokken maritieme trafieken.”

“Haven Oostende zette op 1 juni 2023 nog een volgende stap in haar maritieme dienstverlening door het uitvoeren van stuwadoorsactiviteiten in de voorhaven. Ze heeft hiervoor een nieuwe dochteronderneming van REBO nv opgericht: Ostend Stevedoring Services Company of Oostendse Stuwadoor Services Compagnie nv (OSSCO). Het feit dat Haven Oostende nu ook zelf stuwadoorsactiviteiten kan aanbieden, is een zeer belangrijke troef voor de verdere groei van de haven”, aldus nog het Oostendse havenbedrijf.

Haven Oostende heroriënteert activiteiten naar niches logistieke keten – Flows

Haven Oostende heroriënteert activiteiten naar niches logistieke keten

Interview, Havens
Te gast
Lading OSSCO bij Haven Oostende
Lading OSSCO bij Haven Oostende © Haven Oostende

In de jubileumeditie van ons magazine hebben we de bedrijven in de maritieme en logistieke sector de kans geboden om zich in de kijker te stellen. In deze bijdrage licht Haven Oostende toe hoe ze zichzelf positioneert met blik op de toekomst.

“Door de globalisering en de schaalvergroting van schepen en trafieken dienen havens die geen wereldhaven zijn, zichzelf heruit te vinden om hun toekomst te verzekeren”, zegt het Oostendse havenbedrijf. “Haven Oostende heeft er daarom sinds begin 2019 resoluut voor geopteerd om te focussen op nichegroeimarkten met actieve deelname in de maritieme en logistieke keten.”

“Die strategie werpt overduidelijk haar vruchten af zoals blijkt uit de historisch goede financiële resultaten, de stijgende werkgelegenheid en de sterke maritieme trafieken. Voorbeelden van die actieve deelname zijn de acquisitie van 85% van de aandelen van REBO nv (de zwarelastterminal in de voorhaven van Oostende) waardoor Haven Oostende in oktober 2019 in het bezit kwam van alle aandelen van deze firma en REBO nv dus een volle dochter werd van Haven Oostende.”

“Hierna volgde een succesvolle strategische heroriëntatie van REBO als pure offshore windterminal naar een polyvalente zwarelastterminal. Dat resulteerde in minder afhankelijkheid van de offshorewind met een bredere marktbenadering en in winstcijfers, zelfs in jaren waar er geen offshore windprojecten zijn.”

Windturbines

“Sindsdien wordt REBO in de markt gezet voor het bouwen van windturbineparken, en ook voor het onderhouden en reviseren van onderdelen van offshore windturbines, voor het ontmantelen van windturbines, voor aanvoer via zee van onshore windturbines, voor het behandelen van zware stukgoederen, in het kader van mobilisatie en demobilisatie van schepen tussen twee opdrachten, voor de opbouw van grote en zware constructies en voor lift-on lift-off.”

“Zo werd op de REBO-terminal een ontlader van VIGAN gebouwd, een van de grootste losinstallaties, die gebruikt wordt om wood pellets op te zuigen. Het totale gewicht van de constructie was 155 ton. Het was de eerste keer dat het Waalse bedrijf van de mogelijkheid gebruikmaakte om een grote machine in België op te bouwen en in zijn geheel naar zijn eindbestemming te versturen op een boot. Ook dochteronderneming MultiTech nv die gespecialiseerd is in technisch maatwerk, stelde techniekers ter beschikking voor de assemblage.”

Stuwadoor Services

“Een mooi project waarin de verschillende dochterondernemingen van Haven Oostende kunnen bijdragen en Haven Oostende een totaaloplossing kan aanbieden. Een ander recent voorbeeld is de bouw van een nieuwe loods van 6 900m² die REBO in eigen beheer zal uitbaten voor de opslag van goederen uit nieuw aangetrokken maritieme trafieken.”

“Haven Oostende zette op 1 juni 2023 nog een volgende stap in haar maritieme dienstverlening door het uitvoeren van stuwadoorsactiviteiten in de voorhaven. Ze heeft hiervoor een nieuwe dochteronderneming van REBO nv opgericht: Ostend Stevedoring Services Company of Oostendse Stuwadoor Services Compagnie nv (OSSCO). Het feit dat Haven Oostende nu ook zelf stuwadoorsactiviteiten kan aanbieden, is een zeer belangrijke troef voor de verdere groei van de haven”, aldus nog het Oostendse havenbedrijf.