Winstcijfer bevestigt geslaagde heroriëntatie REBO-terminal Oostende

Nieuws, Havens
Roel Jacobus
Zwaarlastterminal REBO in Oostende
Zwaarlastterminal REBO in Oostende © Port Oostende

De zwaarlastterminal REBO nv kan vijf jaar na de volledige overname door Haven Oostende een goed rapport voorleggen. De stille jaren tussen twee bouwperiodes van offshorewindparken werden winstgevend gevuld met polyvalente maritieme bezetting.

Na de bekendmaking van de financiële resultaten van Haven Oostende in 2023, geeft het havenbestuur ook meer info vrij over de prestaties van dochteronderneming REBO nv. Die vennootschap werd in 2010 door Haven Oostende opgericht om extern kapitaal aan te trekken om een terminal voor toelevering aan de offshoresector te bouwen. Daarvoor werd met Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV), offshoregroep DEME en aannemer Artes Group, de nv Renewable Energy Base Ostend (REBO) opgericht.

Die vennootschap investeerde onder meer in een zwaarlastkade, kaaimuren en kantoren. De terminal werd verhuurd voor het stockeren, preassembleren en verschepen van onderdelen voor windturbines.
In 2019 nam Haven Oostende de aandelen van de andere aandeelhouders over en verhoogde daarmee zijn eigendom van 15% naar de volle 100%.

“We wisten dat er tussen de bouw van het voorlopig laatste windturbinepark Seamade in 2020 en de start van het volgende project in de Prinses Elisabethzone vanaf 2027, een zeer lange periode van leegstand dreigde. Tegelijk wilden we een nieuwe dynamiek geven aan de terminal met een uitstekende toegang naar de open zee”, zegt CEO Dirk Declerk van Haven Oostende en REBO. “Vijf jaar later kunnen we stellen dat dit behendig inspelen op de gewijzigde marktomstandigheden, vruchten afwerpt. En dat zowel financieel, qua werkgelegenheid als op het vlak van het aantrekken van maritiem verkeer.”

1 miljoen euro winst

De strategische heroriëntatie van een pure offshorewindterminal naar een polyvalente zwaarlastterminal, maakte een einde aan de afwisselende winst- en verliesjaren op het ritme van de conjunctuur in de bouw van windparken.

“In de vijf jaar sinds de acquisitie is de winst verdrievoudigd naar gemiddeld meer dan 200.000 euro per jaar, in totaal oplopend tot meer dan 1 miljoen euro”, zegt havenvoorzitter Charlotte Verkeyn. “In het boekjaar 2023 bedroeg de winst voor belastingen 361.305 euro. Dat is nog steeds te danken aan de dienstverlening aan de offshore windsector maar daarnaast ook aan de op- en overslag van andere maritiemgebonden zware constructies. Bijvoorbeeld momenteel worden er stalen opslagtanks met een gewicht tot 155 ton gebouwd (zie foto). Die worden later dit jaar naar LBC Tankterminals in Antwerpen verscheept.”

Alle nichemarkten

“De structureel goede resultaten gaan hand in hand met stijgende werkgelegenheid voor onder meer havenarbeiders. Op piekmomenten werken tot 65 dokwerkers op de eigen terminals van Haven Oostende”, zegt Verkeyn.

Voorzitter van REBO nv en burgemeester Bart Tommelein benadrukt het belang van een diversiteit van trafieken. “We ijveren voor een maximale bezetting van de terminal. Dat kan door aandacht voor alle nichemarkten in het goederensegment waar Haven Oostende op focust: de hele blauwe economie, lift-on/lift-off, bulk- en projectcargo, roro en circulaire industrie.”

Winstcijfer bevestigt geslaagde heroriëntatie REBO-terminal Oostende – Flows

Winstcijfer bevestigt geslaagde heroriëntatie REBO-terminal Oostende

Nieuws, Havens
Roel Jacobus
Zwaarlastterminal REBO in Oostende
Zwaarlastterminal REBO in Oostende © Port Oostende

De zwaarlastterminal REBO nv kan vijf jaar na de volledige overname door Haven Oostende een goed rapport voorleggen. De stille jaren tussen twee bouwperiodes van offshorewindparken werden winstgevend gevuld met polyvalente maritieme bezetting.

Na de bekendmaking van de financiële resultaten van Haven Oostende in 2023, geeft het havenbestuur ook meer info vrij over de prestaties van dochteronderneming REBO nv. Die vennootschap werd in 2010 door Haven Oostende opgericht om extern kapitaal aan te trekken om een terminal voor toelevering aan de offshoresector te bouwen. Daarvoor werd met Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV), offshoregroep DEME en aannemer Artes Group, de nv Renewable Energy Base Ostend (REBO) opgericht.

Die vennootschap investeerde onder meer in een zwaarlastkade, kaaimuren en kantoren. De terminal werd verhuurd voor het stockeren, preassembleren en verschepen van onderdelen voor windturbines.
In 2019 nam Haven Oostende de aandelen van de andere aandeelhouders over en verhoogde daarmee zijn eigendom van 15% naar de volle 100%.

“We wisten dat er tussen de bouw van het voorlopig laatste windturbinepark Seamade in 2020 en de start van het volgende project in de Prinses Elisabethzone vanaf 2027, een zeer lange periode van leegstand dreigde. Tegelijk wilden we een nieuwe dynamiek geven aan de terminal met een uitstekende toegang naar de open zee”, zegt CEO Dirk Declerk van Haven Oostende en REBO. “Vijf jaar later kunnen we stellen dat dit behendig inspelen op de gewijzigde marktomstandigheden, vruchten afwerpt. En dat zowel financieel, qua werkgelegenheid als op het vlak van het aantrekken van maritiem verkeer.”

1 miljoen euro winst

De strategische heroriëntatie van een pure offshorewindterminal naar een polyvalente zwaarlastterminal, maakte een einde aan de afwisselende winst- en verliesjaren op het ritme van de conjunctuur in de bouw van windparken.

“In de vijf jaar sinds de acquisitie is de winst verdrievoudigd naar gemiddeld meer dan 200.000 euro per jaar, in totaal oplopend tot meer dan 1 miljoen euro”, zegt havenvoorzitter Charlotte Verkeyn. “In het boekjaar 2023 bedroeg de winst voor belastingen 361.305 euro. Dat is nog steeds te danken aan de dienstverlening aan de offshore windsector maar daarnaast ook aan de op- en overslag van andere maritiemgebonden zware constructies. Bijvoorbeeld momenteel worden er stalen opslagtanks met een gewicht tot 155 ton gebouwd (zie foto). Die worden later dit jaar naar LBC Tankterminals in Antwerpen verscheept.”

Alle nichemarkten

“De structureel goede resultaten gaan hand in hand met stijgende werkgelegenheid voor onder meer havenarbeiders. Op piekmomenten werken tot 65 dokwerkers op de eigen terminals van Haven Oostende”, zegt Verkeyn.

Voorzitter van REBO nv en burgemeester Bart Tommelein benadrukt het belang van een diversiteit van trafieken. “We ijveren voor een maximale bezetting van de terminal. Dat kan door aandacht voor alle nichemarkten in het goederensegment waar Haven Oostende op focust: de hele blauwe economie, lift-on/lift-off, bulk- en projectcargo, roro en circulaire industrie.”