COSCO start lijndienst tussen Antwerpen en Zuid-Amerikaanse oostkust

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'COSCO SHIPPING Volga' (9.092 teu)
De ‘COSCO SHIPPING Volga’ (9.092 teu) © Etienne Verberckmoes

De rederijen ONE en OOCL kondigden onlangs al een nieuwe verbinding tussen Antwerpen en de oostkust van Zuid-Amerika aan, maar eigenlijk gaat het om een initiatief van de Chinese rederij COSCO SHIPPING Lines.

COSCO broedt al geruime tijd op plannen om de activiteiten in Latijns-Amerika uit te breiden. De reefertrafiek uit Zuid-Amerika naar Europa is een van de belangrijkste redenen waarom de rederij in september een wekelijkse eigen lijndienst begint tussen Uruguay, Argentinië, Brazilië en Europa.

De Chinese carrier is nu al actief op het vaargebied via een beperkte slotovereenkomst met Maersk, waarbij de Chinezen een aantal containers kunnen bijladen op de Samba Service van de Deense partner. COSCO verkoopt die lijndienst onder de merknaam ‘ESE’.

Eigen dienst

De nieuwe en eigen ‘ESE2’-dienst gaat op 16 september van start vanuit Montevideo met een afvaart van de 4.051 teu grote ‘Xin Nan Tong’. De eerste southboundafvaart is gepland met het zusterschip ‘Xin Chong Qing’ op 21 september uit Rotterdam.

In de nieuwe dienst zullen acht klassieke panamaxschepen ingezet worden, waarvan OOCL’s ‘Lady Jane’ (5.042 teu) voorlopig de grootste is. Ze zullen in Rotterdam, Londen, Hamburg, Antwerpen, Lissabon en Algeciras laden voor Santos, Paranagua, Montevideo, Buenos Aires en Itapoa. COSCO’s ESE2-dienst wordt overigens de eerste directe lijndienst tussen Portugal en de oostkust van Zuid-Amerika.

Europa Terminal

Het initiatief van COSCO heeft ONE overtuigd om zich als nieuwkomer op dit vaargebied te begeven. Zoals eerder gemeld, zal de Japanse rederij de nieuwe lijndienst onder de naam ‘LUX’ verkopen. COSCO SHIPPING Lines’s zusterrederij OOCL uit Hongkong zal de merknaam ‘EEX’ gebruiken.

Met de ‘Brooklyn Bridge’ (4.432 teu) zal ONE ook een eigen schip voor de dienst leveren. Volgens de website van de rederij zal de nieuwe lijndienst in Antwerpen behandeld worden op Kaai 869, PSA’s Europa Terminal. Die keuze is verrassend, omdat COSCO SHIPPING Lines de meeste schepen zal leveren en COSCO SHIPPING Ports aandelen heeft in Antwerp Gateway.

Tweede dienst

De nieuwe dienst naar de oostkust van Zuid-Amerika is voor COSCO al de tweede dienst tussen Antwerpen en Latijns-Amerika. Sinds april 2018 bieden de Chinezen ook al afvaarten vanuit Noord-Europa naar de westkust van Zuid-Amerika. Deze EWX-dienst wordt samen met de partners Hapag-Lloyd en CMA CGM verzekerd. COSCO levert met de ‘COSCO SHIPPING Volga’ van 9.092 teu (zie foto) een van de tien schepen voor deze dienst, die ook bekend is als ‘SWX’ of ‘Eurosal’.

COSCO start lijndienst tussen Antwerpen en Zuid-Amerikaanse oostkust – Flows

COSCO start lijndienst tussen Antwerpen en Zuid-Amerikaanse oostkust

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'COSCO SHIPPING Volga' (9.092 teu)
De ‘COSCO SHIPPING Volga’ (9.092 teu) © Etienne Verberckmoes

De rederijen ONE en OOCL kondigden onlangs al een nieuwe verbinding tussen Antwerpen en de oostkust van Zuid-Amerika aan, maar eigenlijk gaat het om een initiatief van de Chinese rederij COSCO SHIPPING Lines.

COSCO broedt al geruime tijd op plannen om de activiteiten in Latijns-Amerika uit te breiden. De reefertrafiek uit Zuid-Amerika naar Europa is een van de belangrijkste redenen waarom de rederij in september een wekelijkse eigen lijndienst begint tussen Uruguay, Argentinië, Brazilië en Europa.

De Chinese carrier is nu al actief op het vaargebied via een beperkte slotovereenkomst met Maersk, waarbij de Chinezen een aantal containers kunnen bijladen op de Samba Service van de Deense partner. COSCO verkoopt die lijndienst onder de merknaam ‘ESE’.

Eigen dienst

De nieuwe en eigen ‘ESE2’-dienst gaat op 16 september van start vanuit Montevideo met een afvaart van de 4.051 teu grote ‘Xin Nan Tong’. De eerste southboundafvaart is gepland met het zusterschip ‘Xin Chong Qing’ op 21 september uit Rotterdam.

In de nieuwe dienst zullen acht klassieke panamaxschepen ingezet worden, waarvan OOCL’s ‘Lady Jane’ (5.042 teu) voorlopig de grootste is. Ze zullen in Rotterdam, Londen, Hamburg, Antwerpen, Lissabon en Algeciras laden voor Santos, Paranagua, Montevideo, Buenos Aires en Itapoa. COSCO’s ESE2-dienst wordt overigens de eerste directe lijndienst tussen Portugal en de oostkust van Zuid-Amerika.

Europa Terminal

Het initiatief van COSCO heeft ONE overtuigd om zich als nieuwkomer op dit vaargebied te begeven. Zoals eerder gemeld, zal de Japanse rederij de nieuwe lijndienst onder de naam ‘LUX’ verkopen. COSCO SHIPPING Lines’s zusterrederij OOCL uit Hongkong zal de merknaam ‘EEX’ gebruiken.

Met de ‘Brooklyn Bridge’ (4.432 teu) zal ONE ook een eigen schip voor de dienst leveren. Volgens de website van de rederij zal de nieuwe lijndienst in Antwerpen behandeld worden op Kaai 869, PSA’s Europa Terminal. Die keuze is verrassend, omdat COSCO SHIPPING Lines de meeste schepen zal leveren en COSCO SHIPPING Ports aandelen heeft in Antwerp Gateway.

Tweede dienst

De nieuwe dienst naar de oostkust van Zuid-Amerika is voor COSCO al de tweede dienst tussen Antwerpen en Latijns-Amerika. Sinds april 2018 bieden de Chinezen ook al afvaarten vanuit Noord-Europa naar de westkust van Zuid-Amerika. Deze EWX-dienst wordt samen met de partners Hapag-Lloyd en CMA CGM verzekerd. COSCO levert met de ‘COSCO SHIPPING Volga’ van 9.092 teu (zie foto) een van de tien schepen voor deze dienst, die ook bekend is als ‘SWX’ of ‘Eurosal’.