Colombiaanse tunnel als alternatief voor Panamakanaal

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Renderbeeld van hoe de PILA-containerhavens eruit zullen zien
Renderbeeld van hoe de PILA-containerhavens eruit zullen zien © Zergratran

De Amerikaanse start-up Zergratran wil in het Zuid-Amerikaanse Colombia een 130 kilometer lange ondergrondse tunnel graven. De ‘groene’ tunnel moet als nieuwe vaarroute dienen voor containerschepen in plaats van het Panamakanaal.

Zergratran uit Florida wil 15 miljard dollar investeren in een tunnelproject in Colombia om te wedijveren met het Panamakanaal. De groene scheepstunnel ‘Puerto Internacional Las Americas’ of ‘PILA’  moet de Noord-Atlantische en Noord-Pacifische route met elkaar verbinden.

Eerste ter wereld

‘PILA’ zal dankzij een systeem van magnetische levitatie (Maglev-technologie) containers binnen de dertig minuten kunnen overbrengen tussen volledig geautomatiseerde havens aan de Atlantische en Stille Oceaankust van Noord-Colombia. Het zou de eerste groene scheepvaartcorridor zijn die gebruikmaakt van duurzame technologieën om tot een netto nuluitstoot te komen.

75 miljoen dollar

Om de binnenlandse en internationale groene scheepvaart via PILA te bevorderen, richt Zergratran zich op de ontwikkeling van technologiegedreven transportinfrastructuurprojecten, te beginnen met een overslagfaciliteit in Colombia. Zergretran heeft intussen een aanbod gelanceerd om een eerste financiering van 75 miljoen dollar op te halen voor de bouw van de groene scheepvaartcorridor.