Telex: Glasgow, luchtvracht, Wallenius Wilhelmsen, Euronav en DSV

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen
CEO van CMB, Alexander Saverys, vergezeld door Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Anne (uiterst links) op COP26 in Glasgow
CEO van CMB, Alexander Saverys, vergezeld door Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Anne (uiterst links) op COP26 in Glasgow © CMB

Hoog bezoek voor Alexander Saverys (CMB) in Glasgow, luchtvracht groeit wereldwijd, Euronav in rode cijfers, Deutsche Post DHL verwacht meer winst, UK Passenger Location Form niet langer verplicht in Engeland en nieuwbouwschip Wallenius Wilhelmsen.

CMB – 

Alexander Saverys, CEO van de Antwerpse rederij CMB, ontving tijdens de klimaatconferentie COP26 in Glasgow hoog bezoek van Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Anne van Groot-Brittannië en de Belgische premier Alexander De Croo (zie foto). Beide eregasten waren aanwezig bij de openingsceremonie van de ‘Internationale Maritieme Hub’. Ook Hugo De Stoop, CEO van Euronav, woont het congres – dat nog tot 12 november loopt – bij als een van de gastsprekers. (JD)

GROEI LUCHTVRACHT –

De wereldwijde vraag naar luchtvracht steeg in september met 9,1% ten opzichte van dezelfde maand in 2019. Dat blijkt uit cijfers van de internationale luchtvaartorganisatie IATA. Door de congestie in de toeleveringsketen wenden fabrikanten zich tot luchtvervoer voor de snelheid. Maar ernstige capaciteitsbeperkingen beperken het vermogen van de luchtvracht om extra vraag te absorberen. De capaciteit ligt 8,9% onder het niveau van voor COVID-19. (MDV)

EURONAV – 

De Antwerpse tankerrederij Euronav boekt opnieuw groot verlies in het derde kwartaal van 2021, dat volgens CEO Hugo De Stoop “een van de moeilijkste was in de recente geschiedenis”. Euronav behaalde een omzet van 99,1 miljoen dollar tegenover 240,9 miljoen in dezelfde periode van 2020. Het nettoverlies bedroeg 105,9 miljoen dollar tegenover een winst van 46,2 miljoen dollar in het derde kwartaal van 2020. De Stoop verwacht dat er in het vierde kwartaal een einde komt aan de negatieve cyclus. Hij wijst daarbij vooral op de stijgende vraag naar ruwe olie naarmate de beperkingen van COVID-19 worden opgeheven, alsook een OPEC+ productiegroei die zich vertaalt in export. In de eerste zes maanden van dit jaar boekte Euronav een verlies van 160,7 miljoen dollar, onder meer als gevolg van de lage tankertarieven. (JD) 

PASSENGER LOCATION FORM –

De Britse overheid vraagt niet langer aan professionele chauffeurs van vracht- en bestelwagens om vooraf een UK Passenger Locator Form (PLF) in te vullen en een COVID-19-test te ondergaan wanneer ze zich naar Engeland verplaatsen. Opgelet: die administratieve verplichting blijft wel gelden voor chauffeurs naar bestemmingen in de andere Britse deelstaten Schotland, Wales en Noord-Ierland. En bestuurders blijven in het hele Verenigd Koninkrijk wel onderworpen aan COVID-19-testen gedurende hun verblijf. (RJ)

WALLENIUS WILHELMSEN –

Begin december ontvangt Zeebrugge het vierde en laatste nieuwbouwschip uit de HERO-reeks (High Efficiency RoRo) van Wallenius Wilhelmsen. De ‘MV Nabucco’ is vertrokken van de Chinese scheepswerf Tianjin Xingang, waar sinds het contract van 2013 ook de ‘Tannhauser’, ‘Titus’ en ‘Traviata’ gebouwd werden. Ze zijn 200 meter lang, bieden plaats aan 7.700 voertuigen en werden ontworpen met het oog op maximale energie-efficiëntie. (RJ)

DEUTSCHE POST DHL –

Het Duitse post- en logistiek bedrijf Deutsche Post DHL krikt zijn winstprognose voor dit jaar op met 10%. De logistieke reus rekent in 2021 nu op 7,7 miljard in plaats van 7 miljard euro winst voor aftrek van interesten en belastingen. Deutsche Post plukt de vruchten van de hogere prijzen voor vrachtvervoer. Die worden door een combinatie van de aanhoudende piek in de vraag naar goederen en de door de coronapandemie verstoorde toeleveringsketen, almaar hoger gestuwd. Vooral de scheepvaarttarieven zijn sterk gestegen, maar ook de prijzen voor luchtvracht gingen de hoogte in. (YDS) 

DSV –

Logistiek dienstverlener DSV verdrievoudigt de opslag en distributie voor schoen- en kledingproducent New Balance voor de EMEA-regio (Europe, Middle-East & Africa). Het heeft daarvoor een nieuw op maat gemaakt en geautomatiseerd warehouse van 60.000 m² in gebruik genomen in Venlo. De opslagruimte voor pallets beslaat 40.000 m². Het geautomatiseerde systeem heeft een capaciteit van 12.500 stuks per uur. De transportband heeft een lengte van 6,4 kilometer. (KH)

SLUIS EVERGEM –

De grote sluis in Evergem op de Ringvaart rond Gent krijgt momenteel een grote herstellingsbeurt en zal daarbij uitgerust worden met sensoren. Die moeten geavanceerde data opleveren voor een predictief onderhoudsmodel voor de sluizen. Dat moet leiden tot het efficiënter en effectiever onderhouden en beheren van de sluis en tot minder hinder voor de binnenvaart. De sluis van Evergem versast jaarlijks meer dan 16 miljoen ton goederen. (KH)