Extra schip voor tweede trans-Atlantische loop van 2M

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Maersk Sembawang' (7.250 teu) afvarend op de Westerschelde
De ‘Maersk Sembawang’ (7.250 teu) afvarend op de Westerschelde © Henk Claeys

Maersk en MSC hebben aangekondigd dat ze een zesde schip zullen inzetten in de TA2/NEUATL2 Service, die Antwerpen met de oostkust van Noord-Amerika verbindt. Er komen ook nieuwe aanlopen bij in Charleston en Felixstowe.

Volgens het huidige pro forma vaarschema wordt de TA2/NEUATL2-dienst van de 2M-partners Maersk en MSC door vijf schepen verzekerd, die 35 dagen hebben om een volledige rondreis af te werken. Omdat dit momenteel niet lukt omwille van havencongestie aan beide kanten van de Atlantische Oceaan, zal Maersk vanaf begin oktober de ‘Santa Rosa’ van 7.154 teu als zesde schip inschakelen. De schepen krijgen dan 42 dagen de tijd voor een rondreis.

De twee partners maken van de gelegenheid gebruik om twee havens aan de rotatie toe te voegen. Dat zijn Charleston en Felixstowe. De vroegere Britse aanloop werd eind vorig jaar vervangen door die van Liverpool, maar in maart 2021 verdween ook Liverpool uit het vaarschema met de bedoeling om de vertragingen die er toen al waren, weg te werken.

Rotatie

De nieuwe rotatie van de dienst wordt volgens MSC vanaf 6 oktober: Felixstowe, Bremerhaven, Antwerpen, Le Havre, Newark (New York), Norfolk, Baltimore, Charleston, Savannah, Newark, Felixstowe. Volgens de Deense partner Maersk zal Felixstowe wel pas in het eerste kwartaal van volgend jaar opnieuw in de rotatie opgenomen worden. De ingezette schepen blijven dit jaar dus nog in Bremerhaven aan een nieuwe reis beginnen.

Na de toevoeging van de ‘Santa Rosa’ zullen beide partners elk drie schepen leveren voor deze trans-Atlantische loop. Voor Maersk zijn dat nog de zusterschepen ‘Maersk Sembawang’ (zie foto) en ‘Maersk Serangoon’ (elk 7.250 teu). MSC levert de iets grotere schepen ‘MSC Uberty (8.236 teu), ‘Northern Jubilee’ (8.814 teu) en ‘MSC Elodie’ (8.819 teu).

Stefan Verberckmoes