DP World investeert 2 miljard dollar in uitbouw arctische vaarroute

Nieuws, Scheepvaart
Michiel Leen
Ahmed Bin Sulayem (DP World) en Aleksey Likhachev (Rosatom)
Ahmed Bin Sulayem (DP World) en Aleksey Likhachev (Rosatom) © DP World

DP World en het Russische nucleaire staatsbedrijf Rosatom zullen samen containervaarroutes door het Noordpoolgebied uitbouwen. Dat mag wat kosten. De terminaluitbater uit Dubai komt met 2 miljard dollar over de brug.

DP World en Rosatom zullen samenwerken om de zogeheten Northern Transit Corridor te ontwikkelen als “levensvatbare en duurzame route tussen Azië en Europa”, kondigt de terminaluitbater aan. Een samenwerkingsovereenkomst werd in Sint-Petersburg ondertekend door Sultan Ahmed Bin Sulayem, groepsvoorzitter en CEO van DP World, en Aleksey Likhachev, directeur-generaal van Rosatom (zie foto). Ze zullen met een ​​joint venture de transport- en logistieke capaciteit langs de Northern Transit Corridor uitbouwen en exploiteren.

CO2 besparen

De noordelijke route snijdt volgens DP World tot negentien dagen af ​​van de reistijd tussen Zuidoost-Azië en Noordwest-Europa. Dat zou volgens de initiatiefnemers de CO2-uitstoot van de trafiek tussen Azië en Europa drastisch verkleinen. De breedte en diepgang van schepen zouden geen probleem zijn langs die noordelijke corridor. In 2020 werd al een record van 33 miljoen ton door de noordelijke doorvoercorridor vervoerd, waarbij president Vladimir Poetin zich in 2024 op 80 miljoen ton richtte.

2 miljard 

De initiatiefnemers zien het groot, inclusief de ontwikkeling van havens en vervoersverbindingen langs de Russische noordkust. Ahmed Bin Sulayem zei: “Als toonaangevende leverancier van wereldwijde, slimme, end-to-endsupplychainlogistiek, ondersteunt DP World de inspanningen van Rusland om de handelsstromen tussen Azië en Europa te diversifiëren. Transit Corridor biedt perspectief op kortere transittijden tussen Oost en West. DP World heeft al toegezegd om 2 miljard dollar te investeren met het Russische Directe Investeringsfonds, en we zullen blijven samenwerken met onze partners in Rusland om oplossingen te vinden die de Northern Transit mogelijk maken.”

Michiel Leen