In beeld: zo renoveren PSA en Port of Antwerp de Europa Terminal

Nieuws, Scheepvaart
Michiel Leen
PSA Europa Terminal (Kaai 869) in haven Antwerpen
PSA Europa Terminal (Kaai 869) in haven Antwerpen © Port of Antwerp

Eind 2021 beginnen ingrijpende renovatiewerken aan de Europa Terminal van PSA in de Antwerpse haven (Kaai 869). Het Havenbedrijf en de terminaluitbater maken met een fraaie animatie duidelijk hoe de werken, die negen jaar duren, zullen verlopen.

De vernieuwing van de Europa Terminal moet het mogelijk maken om schepen met een grotere diepgang toe te laten, de beschikbare ruimte beter te benutten en het nabije natuurgebied Galgeschoor beter te beschermen. Daartoe moet de huidige kaaimuur van 1.200 meter lengte worden afgebroken. Met een animatiefilmpje – zie onderaan dit artikel – maken het Havenbedrijf en de terminaluitbater duidelijk hoe de werken gefaseerd zullen verlopen. Naar verwachting beginnen de werken in 2021 en zullen ze in totaal negen jaar in beslag nemen. 

Gelijk met Noordzee Terminal

Om de continuïtiet van de activiteit op de terminal te vrijwaren, verlopen de werken in fases. Eerst verhuizen de huidige gebouwen, worden enkele bestaande leidingen verwijderd en de containerkranen verplaatst. Daarna begint het echte werk, waarbij de positie van de kaaimuur ten opzichte van de vaargeul wordt aangepast. Dan zal die gelijklopen met de oriëntatie van de nabije Noordzee Terminal, en de diepgang vergroot zijn. Een proces dat in drie fases is verdeeld. 

Europa Terminal werd in 1990 in gebruik genomen als eerste getijde-containerterminal in de haven van Antwerpen. De huidige diepgang van schepen die aan de kaaimuur kunnen aanmeren, is beperkt tot maximum 13,5 meter. Om ook containervaart met grotere diepgang te ontvangen, wordt de diepte van de kaaimuur van de terminal in lijn gebracht met de maximale diepgang van circa 16 meter bij opvaart.

Twee megaschepen tegelijk

Jan Van Mossevelde, managing director PSA Antwerp, laat optekenen: “Dankzij deze verdieping komt de Europa Terminal mee in het rijtje van deepsea-containerterminals. Deze belangrijke investering komt tegemoet aan de noden van de grote scheepvaartallianties. Als de werken zijn afgerond, zullen we twee megaschepen tegelijkertijd kunnen afhandelen aan een vernieuwde terminal.”

Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp, voegt toe: “Containers zijn hét belangrijkste segment in onze haven en een groeisegment in de wereld. De jaarcijfers van 2020 bewijzen dat opnieuw. En de trend naar meer containers voor het transporteren van goederen zal zich alleen maar doorzetten. De verdieping kadert in onze ambitie om als haven op een duurzame manier te blijven groeien en zal ertoe bijdragen om onze positie als wereldhaven te behouden.”

Annick De Ridder, havenschepen, besluit: “Voor onze wereldwijde economische positie en de welvaart van huidige en toekomstige generaties, is het essentieel dat we de grootste containerschepen kunnen blijven ontvangen. Met deze investering bouwen we aan de haven van morgen. Alleen op die manier zullen wereldspelers blijven kiezen voor onze haven als poort tot Europa en kunnen we blijven inzetten op onze troefkaart als containerhaven.”

Michiel Leen