Antwerpse Mexiconatie bindt ook strijd aan tegen schadelijk insect

Nieuws, Scheepvaart
Koen Heinen

Op de terminal (foto) is een zone van ongeveer 10.000 m² voorzien als fumigatiezone, voor het begassen van goederen. “We krijgen steeds meer vragen van klanten voor een behandeling van zowel containers als stukgoed tegen de bruin gemarmerde stinkwants (BMSB). Australië heeft de regels voor importgoederen onlangs verstrengd”, zegt Jeffi Willemsen van Mexiconatie.

De terminaloperator investeerde in de afbakening van de fumigatiezone. De fumigatie zelf wordt gedaan door gespecialiseerde partnerbedrijven. Die bedrijven bevestigen dat de BMSB een gigantisch probleem vormt. Schepen die in Australië toekomen met lading die niet behandeld is, worden in quarantaine geplaatst.

De nieuwe fumigatiezone biedt plaats voor de opslag van zestig containers. Dagelijks kunnen dertig containers behandeld worden.

De BMSB is afkomstig uit China en Japan en is via de export van auto’s en containers aan een opmars in Europa bezig. De kever heeft het gemunt op zowel fruit- en groententeelt als op bomen. In Oceanië is men zeer beducht voor het schadelijk insect. Dat weet men ondertussen ook in de haven van Zeebrugge waar Wallenius Wilhemsen eerder deze maand op zijn terminal een speciale oven in gebruik nam voor de behandeling van auto’s tegen dit insect.

Ook boomstammen en importflows

“Er was al vraag naar het fumigeren van containers met boomstammen voor export. Omdat er nu ook vraag is naar fumigatie tegen de bruin gemarmerde stinkwants hebben we besloten om hier een fumigatiezone in te richten. Ook importflows van onder meer rijst en koffie kunnen hier gefumigeerd worden”, zegt Willemsen. De fumigatiezone staat ook open voor derden.

Bundeling

Hoewel Mexiconatie niet behoort tot de consolidatiehubs voor het bundelen van kleinere containervolumes, draagt het ook zijn steentje bij. “Dagelijks zijn er afvaarten met lichters naar de diepzeekaaien om de last mile zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Daarbij worden containers van truck en Rijnvaart gegroepeerd zodat altijd de minimum call size op de diepzeeterminal wordt gehaald”, besluit Willemsen.

Koen Heinen