Inmarsat stapt mee aan boord van onbemande schepen

Nieuws, Scheepvaart
Jean-Louis Vandevoorde

Het ‘Advanced Autonomous Waterborne Applications (AAWA) Initiative’ dat Rolls-Royce samen met Finse partners op de rails heeft gezet, loopt tot eind 2017 en draagt een prijskaartje van 6,6 miljoen euro. Rolls-Royce, leverancier van scheepsmotoren en brugsystemen, is lead partner in dat project.

Bedoeling is met universiteiten, onderzoeksinstituten, reders en andere stakeholders na te gaan met welke economische, sociale, wettelijke, regelgevende en technologische factoren rekening dient gehouden te worden bij de ontwikkeling van ‘autonome’ schepen. Pas in een latere fase zal de stap naar de tekentafel gezet worden.

Fleet Xpress mobiel netwerk

Met Inmarsat krijgt het AAWA-initiatief er een speler bij die thuis is in satellietcommunicatie, wat een essentieel onderdeel zal worden om onbemande schepen van op afstand in real time te volgen en te sturen vanuit controlecentra aan land. AAWA wil daarvoor verder bouwen op bestaande ship-to-ship en ship-to-shore communicatieplatformen. Inmarsat wil daarvoor zijn Fleet Xpress mobiel breedbandnetwerk inzetten.

De Belgische professor Eric Van Hooydonk leverde van zijn kant eveneens al veldwerk over de juridische implicaties van onbemande schepen.