Trucks Tailormade rijden voortaan in stad op biobrandstof uit afval

Tailormade Logistics investeert fors in HVO, een synthetische biobrandstof van de derde generatie. Het Gentse bedrijf zal alle trucks voor stadsdistributie hierop laten rijden. Het gaat niet om een test, maar om een strategische beslissing.

HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) wordt gemaakt van verschillende reststromen van de voedingsindustrie (zoals plantaardige frituurolie). Die brandstof uit afval produceert maar liefst 90% minder uitstoot van broeikasgassen vergeleken met de conventionele diesel. Ze produceert ook 33% minder fijn stof, 30% minder koolwaterstofgas en 9% minder NOx. Een groot voordeel is dat het niet nodig is hiervoor trucks om te bouwen. De omschakeling kan dus op heel korte termijn gebeuren. Maar, HVO heeft twee nadelen: de brandstof is ongeveer 50% duurder dan diesel en is vrij beperkt beschikbaar. Gert Snel uit Deinze kwam anderhalf jaar geleden in het nieuws door als eerste (en enige?) in België HVO operationeel in te zetten.

“Bij Tailormade Logistics gaat het niet om een test, maar hebben we de strategische beslissing genomen om alle stadsdistributie- en distributietrucks op HVO te laten rijden”, zegt CEO Bert Vandecaveye. Daarom investeerde hij in twee vaste tankinstallaties van 25.000 liter in Gent en in Ghlin (nabij Bergen). Die zijn dezer dagen operationeel en zullen bevoorraad worden vanuit Rotterdam.

90% minder broeikasgassen

“Ik nam deze beslissing uit persoonlijke bezorgdheid om ons klimaat en uit besef dat de transportsector zijn ecologische voetafdruk moet verminderen. Daarom zetten we steeds meer in op multimodaal vervoer op de lange afstanden – dat zal overigens dit jaar verdubbelen – en dus ook op HVO voor de korte afstanden. Door beide te combineren, willen we tegen 2025 90% minder broeikasgassen uitstoten”, voegt Vandecaveye toe.

Dat hij HVO eerst en vooral in de stadsdistributie inzet, is geen toeval. “Elektrische trucks zijn nog te experimenteel, veel te duur en hebben een bereik van 150 km, wat niet genoeg is. Cng en lng blijven fossiele brandstoffen en als gas ontsnapt, is die als broeikasgas vele malen schadelijker. HVO bleef over als optie. Wij zijn in de stad vooral actief in de fashion en de flooring. De toegevoegde waarde zit in een puike levering. Deze trucks zijn dus lang onderweg maar rijden weinig kilometers. Het aandeel van de brandstof in de totale kostprijs is dus relatief gering.”

Toch betekent HVO een lichte verhoging van de transportkost. “Sommige klanten gaan mee in de inspanning, andere niet. Maar het is een ander product dat we aanbieden. Onlangs haalden we een groot contract binnen hoewel we duurder waren dan de concurrentie, omdat wij op HVO overschakelen. Het laat ons toe om ons te differentiëren”, zegt Vandecaveye nog.

Duurste accijns

“Een van de redenen waarom HVO duurder is, is dat op die brandstof de duurste accijnzen gelden. Cng en lng, daarentegen, betalen nul accijns. Mocht ook HVO geen accijns moeten betalen, dat werd die brandstof financieel veel aantrekkelijker”, beklemtoont hij.

Dankzij de vaste tankinstallaties kan Tailormade de brandstof in grote hoeveelheden aankopen. En dankzij de hogere energetische waarde tegenover diesel uit ruwe olie, daalt het verbruik lichtjes. Deze factoren compenseren voor een klein deel de hogere prijs.

Philippe Van Dooren