Spoorstaking houdt aan maar internationaal verkeer verloopt al vlotter

Er is nog steeds geen doorbraak in de onderhandelingen tussen de NMBS en de spoorbonden. Het internationale verkeer verloopt desondanks weer vlotter. Geert Pauwels, CEO van B Logistics, lanceert een voorstel voor gegarandeerde spoortoegang.

De staking bij het spoor in Wallonië gaat voort. Bonden en directie zaten gisteren opnieuw samen, maar zonder resultaat. Aan Waalse kant is er nog sprake van spoorlopers en sabotageacties die voor hinder zorgen.

Volgens B Logistics komt het internationale verkeer echter terug op gang omdat ondertussen de grensposten weer open zijn. Alleen richting Frankrijk zijn er nog wat problemen omdat de spoorstaking daar nog tot vanavond duurt. Zoals reeds eerder aangekondigd voorziet de spooroperator extra ploegen in het weekend om de achterstand zo spoedig mogelijk weg te werken.

Oplossing

“Er is dringend een oplossing nodig”, zegt Geert Pauwels, CEO van B Logistics. “Wij zijn voorstander van een gegarandeerde toegang tot het spoor. Dat is niet hetzelfde als minimale dienstverlening waarvoor duizenden mensen nodig zijn, maar het is vergelijkbaar met het wegennet. Openbare infrastructuur moet altijd open blijven. Dat is iets waar de politiek en de syndicaten niet tegen kunnen zijn”, zegt hij.

Volgens Pauwels zijn daarvoor veel minder mensen nodig. “Een paar honderd mensen zijn voldoende om seinhuizen en traffic management te bemannen. Zo’n oplossing staat bovendien een staking niet in de weg op voorwaarde dat de treininfrastructuur beschikbaar blijft”.

Dit zal volgens hem ook spoornetbeheerder Infrabel vooruithelpen. “Het zal wel wat interne organisatie vergen om de juiste seinhuizen met de juiste mensen te bemannen. Maar het is perfect mogelijk om met minder seinhuizen een grotere regio te bedienen. Men moet gewoon verder gaan in de concentratie van seinhuizen”, benadrukt hij.

Pauwels wil ook een regeling om wilde stakingen te vermijden, zodat er tijd is om zich te organiseren. Hij verwijst naar andere sectoren zoals ziekenhuizen waar zo’n regeling voor cruciale diensten bestaat. “Daar is politieke moed voor nodig. Enkele mensen die een land kunnen lamleggen, dat is schandalig. Dit is een perfecte oplossing. De regering en Infrabel moeten dit opnemen om uit te werken. Wij brengen het idee aan, maar willen daar ook graag aan meewerken”, aldus Pauwels. Hij heeft hierover al overlegd met verschillende industriesectoren en met andere spooroperatoren die het voorstel steunen.

De topman baart zich wel zorgen over het feit dat de staking zolang duurt. “Dit gaat al lang niet meer over die compensatiedagen, dit zit veel dieper. Daarom is het cruciaal dat er een regeling komt, zodat dit in de toekomst niet meer kan gebeuren. Dit valt juist op het moment dat we het vertrouwen aan het terugwinnen zijn. Zo’n domme staking zonder uitzicht heeft een structurele oplossing nodig”, besluit hij.

Sluizen

Naast het spoorvervoer in Wallonië, wordt nu ook de binnenvaart geviseerd door de stakers. Woensdag zouden in totaal zeven sluizen geblokkeerd zijn door leden van de CGSP. De sluiswachters eisen meer middelen en meer personeel. Aan de sluis van Yvoz-Ramet zouden al een 60-tal binnenschepen wachten.

Ook de sluizen van Monceau op de Samber, in Marchienne op het kanaal Brussel-Charleroi, het Hellend vlak van Ronquières en de sluizen van Obourg en Havré op het kanaal Nimy-Blaton zouden door de actievoerders geblokkeerd zijn. Vanaf vandaag zouden er filterblokkades zijn. Bij de bevoegde Waalse autoriteiten was voorlopig niemand beschikbaar voor commentaar.