Sluiting grenzen slaat niet op goederenvervoer (update)

Tal van landen kondigden een – al dan niet gedeeltelijke – sluiting van hun grenzen af. Voorlopig lijkt dat vooral te gelden voor personenvervoer. De transporteurs melden nog geen blokkages. Er zijn wel files aan sommige grensposten.

Update 16/03 12.00 uur

Duitsland kondigde zondag aan dat het land vanaf maandagochtend 8.00 uur grotendeels de grenzen met Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland wil sluiten vanwege het coronavirus. Het transport van goederen tussen Duitsland en de buurlanden blijft wel behouden. Ook zullen pendelaars de grens nog kunnen oversteken. Aan de grenzen wordt gecontroleerd, meting van de lichaamstemperatuur inbegrepen. Dergelijke controles gebeuren ook in Polen en Tjechië.

Directeur Philippe Degraef van transporteursfederatie Febetra heeft nog geen weet van gesloten grenzen voor goederenvervoer. Zusterorganisaties uit Tjechië, Slovakije en Polen, waar ook grenzen worden geblokkeerd, lieten hem weten dat goederenvervoer daar niet wordt verboden. Ook in Litouwen worden de grenzen afgesloten. Estland en Letland houden het voorlopig bij enkele maatregelen.

De maatregelen aan de grenzen zorgen hier en daar wel voor soms aanzienlijke files. Die toestand wijzigt permanent. Europees Commissievoorzitster von der Leyen sprak deze morgen over "duizenden vrachtwagenchauffeurs die vastzitten op parkings”. De Europese Commissie wil vermijden dat het transport van goederen, en dan vooral van medisch materiaal, door de nieuwe grenscontroles sterk vertraagt of zelfs stilvalt. 

TLV biedt een onvergrendelde weblog aan waar de toestand permanent wordt gevolgd.

Via dze link kan u per grensovergang de vertragingen volgen.

Respect

TLV, Febetra en UPTR roepen samen de laad- en losplaatsen waar chauffeurs komen, op om hun sanitaire faciliteiten toegankelijk te houden voor de chauffeurs. Op die manier moeten ze de basishandhygiëne kunnen respecteren. De organisaties vragen de federale regering om dit afdwingbaar te maken.

TLV doet ook een oproep aan de overheden die verantwoordelijk zijn voor de openbare sanitaire ruimtes, zoals die van snelwegparkings. "We verwachten niets minder dan dat die voor chauffeurs open blijven en regelmatig schoongemaakt worden, zodat de chauffeurs ook hier terechtkunnen", is de boodschap.

Dat is volgens de beroepsorganisaties al vaak een probleem zonder noodtoestand, maar nu is het nóg erger. Op sociale media waren er ook meldingen van bedrijven en magazijnen waar de chauffeurs de toegang tot het sanitair van de losplaats wordt ontzegd, met de vrees voor coronabesmetting als argument. 

Vooral een distributiecentrum in Nederland (zie foto), dat de bedrijfskantine en toiletten reserveert voor de eigen medewerkers, is kop van jut. "Dit is gewoonweg schandalig", vindt Febetra. "Het zijn onze chauffeurs die ervoor zorgen dat de winkelrekken kunnen aangevuld worden en ziekenhuizen/apothekers bevoorraad worden. Bijkomende hygiënemaatregelen ja, maar chauffeurs onrespectvol behandelen kan niet."

 

Bart Timperman