OPINIE - Philippe Degraef: “Modal shift excuus voor verhoging LKW-Maut”

Opinie, Wegtransport
Te gast
Vrachtwagenchauffeur
Vrachtwagenchauffeur © DAF

Philippe Degraef, directeur van beroepsfederatie Febetra, ziet in de verhoging van de Duitse LKW-Maut een schoolvoorbeeld van hoe de modal shift als excuus wordt gebruikt voor een fiscale ingreep. Hij vreest voor de impact op Belgische vervoerders. Lees hier zijn opinie.

“Na lange discussies heeft het Duits Parlement de quasi verdubbeling van de Duitse LKW-Maut vanaf 1 december 2023 goedgekeurd. Officieel beoogt de Duitse overheid een modal shift richting spoor en binnenvaart. Voor Febetra is de tariefaanpassing een als milieumaatregel vermomde belastingverhoging met 0,0 effect op het klimaat. Andermaal wordt de modal shift als excuus gebruikt voor een zuiver fiscale ingreep.”

“Zero-emissievrachtwagens zijn tot 31 december 2025 vrijgesteld van LKW-Maut. Zoals iedereen weet, bestaat het vrachtwagenpark nog steeds voor 99% uit dieselvoertuigen. En dat zal de komende jaren niet substantieel veranderen. Zolang de actieradius van e-trucks te beperkt blijft om in het internationaal vervoer ingezet te kunnen worden, er geen degelijk uitgebouwd netwerk aan publieke laadpalen bestaat en de aankoopprijs van zo’n truck driemaal hoger blijft dan die van zijn diesel-evenknie, zal de verhoopte doorbraak van zero-emissie vrachtwagens er niet komen.”

Bijzonder ongelegen

Philippe Degraef
Philippe Degraef

“Transport van en naar Duitsland wordt fors duurder. Voor de transportsector komt de verhoging van de Mauttarieven bijzonder ongelegen. In een periode waarin er absoluut geen sprake is van een tekort aan wielen, zijn verladers niet geneigd om zonder slag of stoot meer te betalen voor hun transporten. Zij zullen in deze economisch moeilijke tijden meer dan ooit voor de goedkoopste transporteur opteren.”

Belgische transporteurs

“Wie op zoek gaat naar zo goedkoop mogelijk transport, komt nooit bij een Belgische vervoerder uit. Febetra vreest dan ook dat de Belgische transporteurs de komende maanden nog verder achteruit zullen boeren in de Mautstatistieken. Van januari tot september dit jaar legden ze 9,1% minder kilometers af op het Mautwegennet, een beduidend slechtere score dan het Europees gemiddelde (min 3,8%). De substantiële verhoging van de LKW-Maut zal het tij niet doen keren voor onze Belgische vervoerders.”

Philippe Degraef, directeur Febetra

Meer over dit onderwerp leest u hier:
Wegvervoerders steigeren door dubbele Duitse belasting CO2
Belgisch wegvervoer krijgt klappen op internationale transportmarkt