Transportsector overweegt juridische stappen tegen nieuwe pakjeswet

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Pakjes op sorteerband bpost
Pakjes op sorteerband bpost © bpost

Het federale parlement heeft het licht op groen gezet voor de pakjeswet. De nieuwe wet moet wantoestanden bij pakjesdiensten aanpakken. Werkgevers- en werknemersorganisaties zijn tegen het wetsontwerp en beraden zich over juridische stappen.

De pakjeswet is een initiatief van federaal minister Petra De Sutter (Groen). Na de invallen in depots van verschillende postkoerierbedrijven in ons land vorig jaar zag de federale regering zich genoodzaakt om maatregelen te nemen tegen de wantoestanden in de sector. “Er zijn pakjesbedrijven die ronduit profiteren van koeriers. Die bedrijven zijn de rotte appels en daar rekenen we mee af. Zes op de tien van de gecontroleerde pakjesbedrijven vertikken het om sociale lasten te betalen, werken heimelijk met personeel in het zwart, laten werklozen pakjes leveren enzovoort. Gedaan daarmee”, aldus De Sutter.

Hogere minimumvergoeding

Door de nieuwe wet zullen koeriers maximaal 9 uur per dag pakjes mogen bezorgen. In totaal gaat het om maximaal 56 uur per week, maximaal 90 uur per twee weken en maximaal twee keer per week 10 uur. Daarnaast komt er een wettelijke minimumvergoeding voor de koeriers. Ze krijgen voortaan ook bijvoorbeeld benzine, garagekosten en autoverzekeringen betaald. “Alles bij elkaar krijg je zo een hogere minimumvergoeding dan de meesten krijgen vandaag”, stelt De Sutter.

De tekst is ook een wettelijke basis voor de rapportageplicht van postbedrijven aan het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT). Ook de registratieplicht voor de distributietijd van de pakketbezorgers krijgt een wettelijke basis.

Extra personeel nodig

De pakjeswet stoot wel op heel wat protest, zowel aan werkgevers- als aan werknemerszijde. “De sociale partners zijn unaniem de mening toegedaan dat de plannen van minister De Sutter om via een aanpassing van de Postwet de problematiek in het pakjesvervoer aan te pakken, niét de oplossing is”, klinkt het bij vakbond BTB-ABVV.

Transportfederatie Febetra ziet onder meer graten in de extra administratie voor pakjesbedrijven. “Er is nood aan extra personeel en dat zorgt dus voor extra kosten. In een sector die al in zwaar weer zit, kan dat leiden tot nieuwe faillissementen”, aldus Philippe Degraef, directeur bij transportfederatie Febetra. Volgens Degraef volstond de bestaande wetgeving bovendien om wantoestanden aan te pakken. “Er zijn op dit moment gewoon te weinig controles.” Volgens Degraef beraadt de sector zich over juridische stappen tegen de nieuwe pakjeswet.

Wij zullen het ministerieel besluit en het KB met argusogen volgen, want de duivel zit in de details

Ook transportfederatie UPTR heeft zich altijd gekant tegen de nieuwe wetgeving. “Onze vrees is dat de wettelijke minimumvergoeding de standaardvergoeding zal worden in de sector”, stelt Michaël Reul, secretaris-generaal van de UPTR. “De nieuwe wet is bovendien op maat van bpost. Ook BIPT heeft zich in een rapport kritisch uitgelaten over de bepalingen in de nieuwe pakjeswet. Dit dossier is nog niet voorbij. Wij zullen het ministerieel besluit en het KB (Koninklijk Besluit, red.) over de nieuwe pakjeswet met argusogen volgen, want de duivel zit in de details.”

Transportsector overweegt juridische stappen tegen nieuwe pakjeswet – Flows

Transportsector overweegt juridische stappen tegen nieuwe pakjeswet

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Pakjes op sorteerband bpost
Pakjes op sorteerband bpost © bpost

Het federale parlement heeft het licht op groen gezet voor de pakjeswet. De nieuwe wet moet wantoestanden bij pakjesdiensten aanpakken. Werkgevers- en werknemersorganisaties zijn tegen het wetsontwerp en beraden zich over juridische stappen.

De pakjeswet is een initiatief van federaal minister Petra De Sutter (Groen). Na de invallen in depots van verschillende postkoerierbedrijven in ons land vorig jaar zag de federale regering zich genoodzaakt om maatregelen te nemen tegen de wantoestanden in de sector. “Er zijn pakjesbedrijven die ronduit profiteren van koeriers. Die bedrijven zijn de rotte appels en daar rekenen we mee af. Zes op de tien van de gecontroleerde pakjesbedrijven vertikken het om sociale lasten te betalen, werken heimelijk met personeel in het zwart, laten werklozen pakjes leveren enzovoort. Gedaan daarmee”, aldus De Sutter.

Hogere minimumvergoeding

Door de nieuwe wet zullen koeriers maximaal 9 uur per dag pakjes mogen bezorgen. In totaal gaat het om maximaal 56 uur per week, maximaal 90 uur per twee weken en maximaal twee keer per week 10 uur. Daarnaast komt er een wettelijke minimumvergoeding voor de koeriers. Ze krijgen voortaan ook bijvoorbeeld benzine, garagekosten en autoverzekeringen betaald. “Alles bij elkaar krijg je zo een hogere minimumvergoeding dan de meesten krijgen vandaag”, stelt De Sutter.

De tekst is ook een wettelijke basis voor de rapportageplicht van postbedrijven aan het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT). Ook de registratieplicht voor de distributietijd van de pakketbezorgers krijgt een wettelijke basis.

Extra personeel nodig

De pakjeswet stoot wel op heel wat protest, zowel aan werkgevers- als aan werknemerszijde. “De sociale partners zijn unaniem de mening toegedaan dat de plannen van minister De Sutter om via een aanpassing van de Postwet de problematiek in het pakjesvervoer aan te pakken, niét de oplossing is”, klinkt het bij vakbond BTB-ABVV.

Transportfederatie Febetra ziet onder meer graten in de extra administratie voor pakjesbedrijven. “Er is nood aan extra personeel en dat zorgt dus voor extra kosten. In een sector die al in zwaar weer zit, kan dat leiden tot nieuwe faillissementen”, aldus Philippe Degraef, directeur bij transportfederatie Febetra. Volgens Degraef volstond de bestaande wetgeving bovendien om wantoestanden aan te pakken. “Er zijn op dit moment gewoon te weinig controles.” Volgens Degraef beraadt de sector zich over juridische stappen tegen de nieuwe pakjeswet.

Wij zullen het ministerieel besluit en het KB met argusogen volgen, want de duivel zit in de details

Ook transportfederatie UPTR heeft zich altijd gekant tegen de nieuwe wetgeving. “Onze vrees is dat de wettelijke minimumvergoeding de standaardvergoeding zal worden in de sector”, stelt Michaël Reul, secretaris-generaal van de UPTR. “De nieuwe wet is bovendien op maat van bpost. Ook BIPT heeft zich in een rapport kritisch uitgelaten over de bepalingen in de nieuwe pakjeswet. Dit dossier is nog niet voorbij. Wij zullen het ministerieel besluit en het KB (Koninklijk Besluit, red.) over de nieuwe pakjeswet met argusogen volgen, want de duivel zit in de details.”