Plannen voor extra rijstroken op deel E313 en E314 in Limburg

Het Agentschap Wegen en Verkeer overweegt om de capaciteit van de snelwegen E313 en E314 in Limburg te verhogen. De Vlaamse regering bestelde drie studies naar de milieueffecten van spitsstroken of een derde rijstrook. Echte plannen zijn er nog niet.

TV Limburg zendt een nieuwe reeks uit: ‘Limburg staat stil’. In de eerste aflevering zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters – zelf een Limburgse – dat de E313 en E314 mogelijk drie baanvakken of een spitsstrook krijgen. Daarvoor zullen onteigeningen moeten gebeuren.

Op die snelwegen ontstaan de laatste jaren regelmatig files. “Structurele files is een groot woord, maar de verkeersproblemen zijn steeds frequenter”, zegt Sep Van Dijck, woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) Limburg. Volgens TV Limburg zijn er tussen Lummen en Beringen nu al drie rijstroken en verloopt het verkeer vlot, maar in Lummen ontstaan files waar de snelweg van drie naar twee rijstroken overgaat. Ook op de E314 tussen Heusden-Zolder en Genk stokt het verkeer regelmatig omdat de maximale capaciteit van 80.000 voertuigen per dag is bereikt.

Bepaalde stroken

In tegenstelling tot wat hier en daar verscheen, is het niet de bedoeling om beide snelwegen overal in Limburg te verbreden. “Er zijn drie MER-studies (studies milieueffectrapport, red.) besteld over ingrepen op bepaalde stroken”, zegt Philip De Hollogne, woordvoerder van minister Peeters.

“Tussen Beringen en Ham (zo’n 7 km) en tussen Lummen en Hasselt (zo’n 5 km) zouden spitsstroken aangelegd worden. Op de E314 zou er in beide richtingen een – permanente – derde rijstrook komen”, verduidelijkt Van Dijck. Hij benadrukt wel dat het om studies gaat. Een is lopende, een is aanbesteed en volgend jaar volgt er nog een. De Vlaamse regering verwacht de resultaten tegen het najaar van 2020.

Voka-KvK reageert positief

Voka-KvK Limburg reageert alvast enthousiast. “Die ingreep is noodzakelijk om de troeven van onze Euregionale ligging te behouden”, zegt gedelegeerd bestuurder Johann Leten. De werkgeversorganisatie pleit al jaren voor een verbreding van de Limburgse snelwegen. “Ze zijn meer dan verzadigd, waardoor niet alleen onze ondernemers en hun medewerkers, maar ook de Limburgse economie dreigt stil te vallen. Deze aangekondigde verbreding juichen we dus toe”, zegt hij.

Hij wijst weliswaar op het feit dat deze maatregel een oplossing voor de interne mobiliteit in Limburg is. “Op die manier staan we nog niet veel sneller in Antwerpen of Brussel. Ook buiten de provinciegrenzen is de verbreding noodzakelijk”, stelt Leten.

Waarom AWV enkel in Limburg spitsstroken op de E313 bestudeert en niet op het tracé tussen Ham en Antwerpen, konden wij niet vernemen.

Pleidooi voor rekeningrijden

Op TV Limburg reageerde verkeersdeskundige Willy Miermans daarentegen negatief. Volgens hem brengt ‘extra beton’ geen soelaas. “Aanbod creëert vraag. Dat is een heilloze oefening die veel geld kost en niets oplost”, klinkt het. Hij pleit dan ook voor een kilometerheffing, omdat het verkeer elk jaar met 2% groeit en de ergste problemen in Limburg nog moeten komen. “We moeten naar een vermindering van het aantal autoverplaatsingen durven gaan en dan komt rekeningrijden in de aandacht. Wie de luxe wil hebben om er gebruik van te maken, zal ervoor moeten betalen”, meent hij.

Philippe Van Dooren