Lineas zorgt voor enige trafiekgroei op Rhine-Alpinecorridor

Het spoorvervoer via de Duits-Belgische grensovergang Aken-West/Montzen is vorig jaar met 4% gegroeid onder impuls van de trafieken van operator Lineas. De globale trafiek op de Rhine-Alpine corridor liep met 3,2% terug.

De Rhine-Alpinecorridor is een van de drukste spoorroutes van Europa en verbindt de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen met Zuid-Europa via Duitsland en Zwitserland. Uit het jaarlijkse rapport over de trafiekcijfers blijkt dat er voor het eerst sinds 2012 een daling werd opgetekend.

Alleen de grensovergang tussen Duitsland en België, Aken-West/Montzen, liet positieve cijfers optekenen. Dat is volgens het rapport voornamelijk de verdienste van de Belgische operator Lineas. Die biedt vanuit ons land diensten aan in het kader van zijn Green Xpress-netwerk naar onder meer Keulen, Mannheim en Milaan. Lineas bevestigt dat Duitsland een belangrijke exportmarkt is en dat de meeste trafieken via de grensovergang bij Montzen lopen.

Duitsland-Zwitserland

Het spoorvervoer aan de grensovergang Duitsland-Zwitserland kende de grootste terugval met 27% northbound en 53% southbound. Ook aan de grens tussen Zwitserland en Italië liepen de spoorvolumes terug, met respectievelijk 13,5 en 28%.

De forse daling is onder meer het gevolg van de spooronderbreking bij het Duitse Rastatt in de zomer van 2017 die zeven weken duurde. Daarnaast waren er ook werken op onder meer de Gotthardlijn tussen Bazel en Chiasso en tussen Zwitserland en Italië in Luino.

Conventioneel vs intermodaal

Tot slot meldt het rapport dat het conventionele spoorvervoer sterker daalt dan het intermodale. Zo liep het vervoer van steenkool vanuit de Nederlandse zeehavens naar Duitsland met 20% terug. Het containervervoer en het vervoer van laadkisten daarentegen groeide licht met 1,5% en ook het vervoer van trailers en wegvervoereenheden steeg met 2,1%.

Koen Heinen