Groep Verhelst voert bouwmaterialen aan naar Oostende met binnenvaart

De in Oostende gevestigde bouwmaterialenhandel Groep Verhelst heeft op zijn watergebonden site langs het kanaal Gent-Brugge-Oostende een eerste lading bouwmaterialen per binnenschip ontvangen. De groep wil ook in Gent een site met kade openen.

Groep Verhelst is met acht vestigingen en een omzet van 100 miljoen euro één van de grootste bouwmaterialenhandelaren van West-Vlaanderen.

Vandaag werd een eerste lading bouwmaterialen, snelbouwstenen en betonblokken, goed voor een gewicht van 1.230 ton gelost op de kade van het bedrijf langs het kanaal Gent-Brugge-Oostende.

“We waren al langer een aantal opties aan het bekijken en achtten het moment nu rijp om van start te gaan”, zegt Stefaan Tavernier van Groep Verhelst. Het binnenschip ‘Oorderdam’ van het Antwerpse bedrijf Shipit was de paletten woensdag gaan laden, eerst bij Coeck in Niel en daarna bij Wienerberger in Rumst. “Het schip beschikt over een eigen kraan, zodat wij geen kraan moeten huren. We lossen 100 paletten per uur en zijn dus gauw 8 tot 9 uur bezig. Het huren van een kraan vormt dan een serieuze extra kost”, zegt Verhelst.

Een deel van de bouwmaterialen zijn bestemd voor de werken aan de nieuwe tribune van het voetbalstadion van KV Oostende.

Uitbreiding

De 1.020 paletten vertegenwoordigen 40 vrachtwagenritten die vermeden werden. “De bedoeling is om op jaarbasis tot 20.000 paletten met de binnenvaart te vervoeren. We bekijken de mogelijkheden met leveranciers als Knauf, Eternit, Keramo, maar ook met cementfabrieken, die allemaal over watergebonden infrastructuur beschikken of er dichtbij gelegen zijn”, aldus Tavernier.

Het bedrijf wil ook in Gent een site met eigen kade openen. “Van daaruit kunnen we werven in Oost- en West-Vlaanderen beleveren”.

Kostprijs

“Er is een derde steunmaatregel van de Vlaamse overheid om dit soort transport te ondersteunen. De steun geldt voor vijf jaar, waarvan gedurende de eerste drie jaar subsidies verleend worden en de twee laatste jaren als bestendigingsjaren beschouwd worden. Het palletvervoer met de binnenvaart is rendabel te maken op voorwaarde dat er goede terugvrachten zijn. In de komende maanden proberen we hierover afspraken te maken met andere partijen. We hebben al verschillende contacten”, besluit Tavernier.