Franse politie ontdekt nieuw fraudesysteem rij- en rusttijden

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren

Het gesjoemel werd maandag ontdekt tijdens een routinecontrole door de Franse politie nabij Louvroil, meldt de krant La Voix du Nord. De controleactie was vooral gericht op Oost-Europese vrachtwagens. Daarbij werd een Tsjechische vrachtwagen, bestuurd door een Moldanische chauffeur, onderschept. Bij het uitlezen van de tachograafgegevens bleek dat de chauffeur al sinds de middag in rustperiode was, hoewel hij duidelijk aan het rijden was.

De politie dacht eerst aan een ‘bug’, maar bij nader onderzoek bleek dat er iets anders aan de hand was. De vrachtwagen werd naar een garage gesleept voor een meer doorgedreven controle. Aanvankelijk werd niets verdacht ontdekt, maar toen het dashboard grondiger werd onderzocht, werd een verborgen elektronisch apparaatje ontdekt, dat verbonden was met de versnellingsbak.

De chauffeur, die inmiddels in voorlopige hechtenis was geplaatst, biechtte de fraude toen op en legde uit hoe het systeem functioneert. Om de tachograaf te omzeilen en rijtijden als rusttijden te registreren, moet de chauffeur tweemaal op het gaspedaal en vervolgens tweemaal op het rempedaal duwen. Hierdoor wordt de tacho gedeactiveerd en worden rusttijden geregistreerd, hoewel de vrachtwagen rijdt.

Lading voor Amazon

De chauffeur biechtte tevens op dat hij sinds de vrijdag vrijwel continu had gereden, van een niet nader genoemd vertrekpunt in Oost-Europa – vermoedelijk in Polen – tot zijn onderschepping in het Noorden van Frankrijk. De hele trip was volgens de tachogegevens slechts 320 km, vertelde de Franse politie aan La Voix du Nord.

De vrachtwagen was op weg naar Orléans, waar een lading moest worden afgeleverd in het distributiecentrum van de Amazon. De online retailer beschikt daar sind 2007 over een enorm fulfilmentcentrum van 70.000 m².

Blijkbaar heeft Amazon een Pools transportbedrijf ingeschakeld, dat de lading in onderaanneming doorgaf aan het Tsjechisch transportbedrijf.

Onveilig

De Franse politie tilt zwaar aan de zaak, omdat met zo’n sjoemelsysteem niet alleen de verkeersveiligheid tijdens de rit zelf in het gedrang komt – de chauffeur moet amper rusten – maar ook op langere termijn. De kilometerteller wordt immers uitgeschakeld. Daardoor kan een truck met bijvoorbeeld 250.000 km op de teller verkocht worden, terwijl hij eigenlijk 1 miljoen km gereden heeft.

De Franse politie, die voor het eerst dit fraudesysteem in Frankrijk heeft ontdekt, heeft inlichtingen ingewonnen bij Oost-Europese collega’s. Daaruit blijkt dat er al meldingen zijn gemaakt in Polen, Tsjechië en Rusland. Ook heeft ze vernomen dat er nu ook een versie bestaat waarbij de tacho met een smartphone kan worden in- en uitgeschakeld.

Concurrentievervalsing

Deze zaak zal de spanningen in Frankrijk hoog doen oplopen. De Franse vervoerders klagen al langer over de Oost-Europese bestelwagens die de weekendrijverboden niet moeten respecteren, over de te lage prijzen van de Oost-Europese transporteurs in het internationale vervoer en over illegale cabotage.

Het ontdekken van deze fraude wijst er tevens op dat die buitenlandse vervoerders nu ook transporten kunnen uitvoeren in een recordtijd en dit aan zeer lage prijzen. De Moldaafse chauffeur zei de politie tussen 250 en 750 euro per maand betaald te worden.

De chauffeur werd inmiddels vrijgelaten, maar de werkgever moet een boete van 6.000 euro betalen om het voertuig te kunnen recupereren. Ook zal hij 2.800 euro aan garagekosten moeten betalen.

Het is niet de eerste keer dat zo’n vernuftige technologie wordt aangewend om te frauderen. Zo is onlangs een systeem ontdekt dat toelaat om zonder AdBlue te rijden.

Franse politie ontdekt nieuw fraudesysteem rij- en rusttijden – Flows

Franse politie ontdekt nieuw fraudesysteem rij- en rusttijden

Nieuws, Wegtransport
Philippe Van Dooren

Het gesjoemel werd maandag ontdekt tijdens een routinecontrole door de Franse politie nabij Louvroil, meldt de krant La Voix du Nord. De controleactie was vooral gericht op Oost-Europese vrachtwagens. Daarbij werd een Tsjechische vrachtwagen, bestuurd door een Moldanische chauffeur, onderschept. Bij het uitlezen van de tachograafgegevens bleek dat de chauffeur al sinds de middag in rustperiode was, hoewel hij duidelijk aan het rijden was.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login