Hackers laten Oost-Europese trucks rijden zonder AdBlue

Volgens de Duitse vereniging van transport-KMO’s Camion Pro e.V. wordt door Oost-Europese transporteurs gesjoemeld met AdBlue. Hackers zijn erin geslaagd om de veiligheidssystemen te omzeilen en ‘AdBlue emulatoren’ zijn gemakkelijk te verkrijgen.

Pro Camion zegt dat deze manipulatie van de emissiewaarden een bron van inkomsten is geworden voor de frauderende transporteurs, omdat zij kunnen besparen op AdBlue. Het zou gaan om "een paar duizenden euro’s per truck per jaar".

De vereniging zegt op het spoor te zijn gekomen van deze fraude tijdens een onderzoek naar sociale dumping (een van de bestaansredenen van deze kleine organisatie, die vooral eigen rijders groepeert). Ze heeft kleine elektronische apparaten ontdekt die de inspuiting van ureum (AdBlue) neutraliseert zonder dat de motorsturingssystemen dat waarnemen en dus zonder dat het noodsysteem wordt ingeschakeld. Wanneer een Euro5 of Euro6-truck zonder AdBlue valt of wanneer het injectiesysteem kapot of in panne is, schakelt normaal gezien de motor op een noodprogramma over, waardoor de truck verder kan rijden, maar aan een snelheid van slechts 20 km/u.

Omzeilen

Hackers zouden dus de stuursystemen van de motoren hebben kunnen kraken en apparaatjes kunnen ontwerpen om ze te omzeilen.

Volgens Andreas Mossyrsch, de voorzitter van Pro Camion, worden deze ‘Adblue-Killers’ nu op het internet aangeboden, inclusief een handleiding en kosteloze verzending. De prijs zou amper 50 euro zijn. Volgens het onderzoek zouden de hackers Chinese en/of Oost-Europese bedrijven zijn. Ze zouden gemakkelijk op eBay te vinden, niet alleen in China en Rusland, maar ook op EU-sites in Litouwen, Spanje en zelfs Nederland.

Zoekt men op Google op ‘AdBlue emulgator’, dan vindt men inderdaad talrijke van deze systemen (foto).

100.000 euro per jaar

“Als we er van uit gaan dat een vrachtwagen 2 liter Adblue per 100 kilometer verbruikt en een liter AdBlue tussen 50 cent en een euro kost, dan kan ministens 1.500 euro per jaar bespaard worden voor een truck die 150.000 kilometer per jaar aflegt”, zegt hij. “Met een tweekoppige bemanning kan 200.000 per jaar afgelegd worden. Voor een vloot van 100 trucks komt men dus aan besparing van 100.000 euro en meer per jaar.”

Volgens Pro Camion is er niet alleen de economische schade van deze oneerlijke concurrentie, maar ook milieuschade, vermits een Euro6-truck zonder AdBlue de uitstoot heeft van een Euro3 of zelfs Euro0 heeft. “Ze betalen wel hun Maut aan de prijs van een Euro6-vrachtwagen”, is een ander argument.

Hoewel deze ‘AdBlue emulatoren’ blijkbaar probleemloos op de markt te vinden zijn, zijn het volgens Mossyrsch vooral Oost-Europese vloten die ze gebruiken. “Ik kan mij niet inbeelden dat een Duitse vloot deze zou kopen zonder dat het snel geweten is”, zegt hij.