Grote vertragingen bij pakjesdiensten door btw-regels e-commerce

De invoering van de nieuwe btw-regels voor e-commerce op 1 juli ging gepaard met grote vertragingen bij de pakjesdiensten, veroorzaakt door onder meer onwetendheid en het nieuwe douanesysteem. Na twee maanden verdwijnen de kinderziektes stilaan. 

Op pakketjes die van buiten de EU komen, moet sinds 1 juli btw betaald worden door het wegvallen van de btw-vrijstelling voor zendingen onder de 22 euro bij invoer.  “In het begin waren er inderdaad vertragingen”, zegt Bram Fouache van Deloitte. "Dat gebeurde wanneer pakketjes besteld werden voor de nieuwe regels van toepassing waren. Toen de e-commercezending dan bijvoorbeeld op 5 juli uit China toekwam, gingen de kopers ervan uit dat alle kosten betaald waren, maar er kwamen nog btw-kosten bij. Veel van die pakjes werden geweigerd en lagen opgestapeld. Die vertragingen zijn al sterk verminderd nu de overgangsperiode voorbij is." 

"Er was in het begin inderdaad veel onwetendheid bij de bevolking", zegt Veerle Van Mierlo, woordvoerster van bpost. “We merken wel dat veel meer mensen hun pakjes contesteren omdat ze extra kosten moeten betalen. Naast de btw zijn dat dossier- en inklaringskosten en die bedragen 15 euro bij bpost. Dat doet de prijs exponentieel toenemen, zeker wanneer de zendingen maar een waarde hebben van 5 euro. De vertragingen liepen soms op tot drie weken.” 

IOSS

Ze benadrukt dat dit het geval is voor een minderheid van de zendingen. Voor 90% van de pakjes is er geen probleem. "Die zendingen komen van grote webshops die de administratie zelf afhandelen door zich te registreren bij het Europese IOSS (Import One Stop Shop)-systeem. “De pakjes worden per vliegtuig, trein en vrachtwagen tot in België gebracht en dan over de verschillende koeriersdiensten verspreid. De 2% die we manueel moeten inklaren, komen van kleinere webshops, uit bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk of Australië. Het gaat over een klein aantal, maar het is wel tien keer meer dan vroeger. De informatie vragen we op bij de webshop of de koper, via sms, mail of brief. Dat kan wel even op zich laten wachten. Daarna passeert het pakje via de douane en daar hebben we geen vat op.”

Vanuit de administratie werd verwacht dat veel pakjes onder de nieuwe IOSS-regeling zouden binnenkomen, maar niet iedereen maakt daar gebruik van. “Grote spelers zoals Amazon en Alibaba zijn natuurlijk geregistreerd, maar kleinere webshops zijn zich daar niet van bewust”, aldus Bram Fouache. “De informatiecampagne van de Europese Comissie heeft op dat vlak haar doel bijgeschoten, omdat de regeling niet overal bekend en toegepast is.” 

Geen overgangsperiode

Daarbij komt dat de voorbereiding van veel logistieke spelers niet op tijd is gestart en ze als gevolg niet klaar waren om met deze regels om te gaan. “Ze waren zich in het begin niet bewust van welke impact dit zou hebben”, legt Bertrand Van Maele (Deloitte) uit. 

Veerle Van Mierlo kan dit alleen maar beamen. “Er was contractueel vastgesteld dat we zes maanden vooraf het nieuwe douanesysteem konden testen, maar we hebben daarvoor welgeteld twee dagen gehad.” Toch merkt de woordvoerster op alle vlakken verbeteringen. Mensen worden het gewoon, de payment rate stijgt en ook de IOSS-registratie van de webshops stijgt. We hopen dat de kinderziektes er min of meer uit zijn.”

Het proces heeft inderdaad voor bepaalde vertragingen gezorgd, besluit Daan de Vlieger (Deloitte) omdat er nu meer douaneaangiften moeten gebeuren. “Je mag ook niet vergeten dat er vijftig treinen staan te wachten op de route China-Europa. De logistiek en de supplychain uit het Verre Oosten is enorm verstoord door de sterke toename van kosten, COVID en fabrieken die stilgelegen hebben. Dat heeft minstens een even grote impact gehad op die supplychain als de nieuwe fiscale regels.”

Melanie De Vrieze