Yang Ming in het rood ondanks positief resultaat lijndiensten

De lijndiensten van Yang Ming hebben ondanks een volumedaling van 15% in het tweede kwartaal een winst van 18,64 miljoen dollar opgeleverd. Toch bleef de Taiwanese rederij in het rood omdat de bulkactiviteiten verlieslatend waren.

Hoge tarieven en relatief lage bunkerkosten hebben de lijnvaartactiviteiten van Yang Ming opnieuw rendabel gemaakt. In het eerste halfjaar daalden de containervolumes naar 2,38 miljoen teu (-9,9%). Het nettoverlies van de Taiwanese carrier voor het eerste halfjaar bedraagt 29,49 miljoen dollar, wat volledig toe te schrijven is aan het negatieve resultaat van de bulkactiviteiten (30,5 miljoen dollar).

Tegen het tweede kwartaal van volgend jaar zal Yang Ming drie gehuurde bulkschepen aan hun eigenaars terugleveren. De resterende vier bulkers onder langetermijncharter zullen in de periode 2022-2025 de vloot van de Taiwanese rederij verlaten.

Vlootverjonging

De containervloot wordt intussen verjongd met veertien gehuurde nieuwe schepen van zo’n 12.000 teu en tien eigen nieuwe schepen van 2.800 teu. De ‘YM Totality’ van 12.726 teu zal als derde nieuwe schip van de T-klasse op 26 september in Busan op maidentrip vertrekken voor een extra afvaart van THE Alliance tussen de Far East en Noord-Europa onder FE4-label. Die nieuwbouw wordt op 6 november op maidentrip in Antwerpen verwacht.

De nieuwe schepen vervangen oudere en gehuurde tonnage. Vorige maand werden nog de 5.551 teu grote zusterschepen 'YM Green' (foto) en 'YM Pine' (bouwjaar 2001) verkocht voor afbraak. Beide boten liggen momenteel voor de Indische kust voor anker te wachten op een plaats op de sloopstranden van Bhavnagar (Alang).

Stefan Verberckmoes