Verlies Hyundai Merchant Marine blijft dramatisch

Hyundai Merchant Marine (HMM) heeft volgens een eerste eigen raming vorig jaar een nettoverlies van 720 miljoen dollar geleden. De Zuid-Koreaanse rederij onderhandelt momenteel met zowel de Ocean Alliance als THE Alliance over een toetreding.

Het nettotekort van 720 miljoen dollar is weliswaar al iets kleiner dan het verlies van 1,06 miljard dollar in 2017, maar het blijft een dramatisch groot tekort. Per vervoerde teu verloor Hyundai Merchant Marine (HMM) vorig jaar 161 dollar. Een belangrijke verklaring hiervoor is het feit dat de bunkerkosten vorig jaar met 32% zijn gestegen.

HMM zet zijn grootste schepen van 13.154 teu (foto) momenteel in tussen het Verre en Midden-Oosten. Het bedrijf werd op die route vorig jaar getroffen door de handelssancties tegen Iran. Als derde reden voor de slechte resultaten noemt de Zuid-Koreaanse carrier ook nog het feit dat de nodige tariefverhogingen langer op zich laten wachten.

Marktaandeel

Opvallend is dat HMM de gemiddelde opbrengsten per teu vorig jaar zag dalen. De rederij vervoerde 4,46 miljoen teu, wat 10,6% meer was dan in 2017. De stijging van de omzet bleef echter beperkt tot 3,9%. De Zuid-Koreanen hebben hun marktaandeel dus vergroot ten koste van de inkomsten.

Om uit de rode cijfers te geraken, blijft HMM volop inzetten op schaalvergroting. Tegen april 2020 zal de Zuid-Koreaanse rederij twaalf nieuwe megamaxschepen van ruim 23.000 teu in de vaart brengen. In 2021 volgen dan nog eens acht schepen van 14.000 teu. Aan die vlootuitbreiding hangt een stevig prijskaartje van 2,83 miljard dollar, maar de rederij krijgt van de overheid via het staatsbedrijf Korean Ocean Business Corporation een nieuwe kredietlijn van ruim 5,3 miljard dollar. Dat laatste overigens tot groot ongenoegen van de Europese concurrenten.

Lidmaatschap

Omdat het samenwerkingsakkoord met de 2M-partners Maersk en MSC op de oost-westroutes in april 2020 afloopt, is HMM momenteel in gesprek met de leden van zowel de Ocean Alliance als THE Alliance over een eventueel lidmaatschap.

Buiten de grote allianties om verzorgen de Zuid-Koreanen tussen Noord-Europa en het Verre Oosten ook de kleine AEX Service, waarvan de panamaxschepen van zo’n gemiddeld 4.800 teu vanaf eind april vervangen zullen worden door grotere tonnage van 6.350 tot 6.765 teu.

Stefan Verberckmoes